sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > כרעה ברוח > פתיחה

Page:10

לעתים קרובות היא תבעה מעצמה תביעות שלא הייתה מסוגלת למלא ועל כן "כרעה ברוח . " אך גם כרעה "מעומס גרעינים כי רב . " המתח היה גדול . בתוך הקיבוץ היה ויכוח גדול על שאלת ערך המתח , על מחירו ועל הסיכויים שיביא עמו בסופו של דבר יבולי אמת . בתום הערב , מישהי מהקהל פנתה אלי בשאלה : "איך זה שהקהל היושב כאן כל כך מתרגש , והילדים שלו כבר אינם רוצים בסדר הקיבוצי ? יש לי ארבעה ילדים . את הסדר הקיבוצי הפומבי אין הם אוהבים , האם אתנו נגמרת המסורתי" אין לי תשובה של חזאי וגם לא של איש מדעי החברה . אינני ספק , לא של תבן ולא של לבנים , אך יש בי רצון לראות בהמשך היצירה . כמו יהודה שרת שהשפיע עלי מאוד , אינני מאמין בכרזות תרבותיות המחליפות תרבות כמו שאינני מאמין בתרבות הנסמכת רק על מה שנוצר לפניה או רק על מה שהיא יצרה . ההסתכלות הפרספקטיבית אינה נבואה . בימים אלו הגיע אלי תיק של תכניות ארכיטקטוניות ישנות של הקיבוץ שלי . תכניות של צריף , תא לפר , מקלחת משותפת דלה ותאי שירותים מבישים . כל אלה , מהשנה הראשונה לעלייתו של הקיבוץ למקום התיישבותו הקבועה . בין המסמכים ומאותו הזמן , הייתה שם תכנית מפוארת לבית תרבות ובו חדר קריאה , גלריה לאמנות , ספרייה וחדר מוסיקה . בסתירה בוטה מול תרבות העוני הנבנית סביבו . הרבה שנים עברו מאז התכנון הזה . הוא לא בוצע במלואו עד היום . מקץ שבעים שנה לא הושלמה בניית בית התרבות . אינני בטוח אם היה זה בגלל מצב התבן , אולי היה זה בגלל חוסר חשק להשתמש בלבנים לצרכים אלו . הייתי רוצה לדעת מה צופן העתיד למסורת המיוחדת של החברה הקיבוצית והישראלית . במסות אלו באתי להעיר כמה הערות שנראות לי חשובות לא כציוני דרך מקיפים בעברה של התרבות הקיבוצית והישראלית , אלא מתוך רצון להצטייד לקראת המסע העתידי שלהן . ברוסיה הסובייטית אורגנה "כנסיית הכפירה" שהאמינה כי בל כנסייה או בית כנסת הנהרסים בזעם או מוסבים בנאום למועדון פרולטרי מאיצים את קצב המהפכה . ההרס משחרר אנרגיה לבניית אלטרנטיבה לחברה החולה . אצלנו יש החושבים כי הקיבוץ הוא סמל הציונות , הקומוניזם , הכפירה בדת . ככל שנודיע על מותו או על בגידתו תקום ותפרח האלטרנטיבה הדתית , הנאורות האינדיווידואליסטית , הפוליטיקה האוניברסלית או הלאומניות הטהורה . אני מאמין כי אנו חיים בתקופה התובעת יותר מאמצים של בנייה מחודשת מאשר אמונה בכוחו של ההרס היוצר . צריך לגייס כוחות לבניית אלטרנטיבות המכינות את צורכי החברה והיחיד בה , את דרכי

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help