sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > כרעה ברוח > פתיחה

Page:9

פתיחה תבן אץ ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו הילדים עמדו על הבמה וביצעו את הקטע המקראי שהלחין יהודה שרת . בקהל ישבו מאות חברי קיבוץ יגור , בני יגור שעזבו , בני המשפחה של יהודה , חברי קיבוצים ממקומות רבים וסקרנים . רוב הקהל שרו עם הילדים שעל הבמה . כמעט כולם היו סבים וסבתות . בחדר האוכל הייתה התרגשות רבה . המצטופפים היו בעברם הרחוק אלו שדקלמו את הדקלום הזה . כשגדלו ילדיהם , דקלמו הם אחריהם . בערב הזה , במסגרת קונצרט של מקהלת הגליל העליון ומקהלת הילדים של האזור , הם שבו להגדת פסח הקיבוצית . הגדת ילדותם . כידוע , ההגדה הקיבוצית השיבה את הסיפור המקראי של יציאת מצרים להגדה של פסח . רוב הקהל שנוכח בביצוע הסדר של יגור , אותו קהל שדקלם עם הילדים , אינו יודע כי הסיפור המקראי אינו מופיע בהגדה המסורתית . " תבן אין ניתן לעבדיך" - זוהי ההגדה של פסח המוכרת להם . המעמד היה מיוחד במינו . הילדים ששרו לא ידעו עד כמה הם נוגעים בלבו של ציבור זה , והציבור לא הבין איך זה קרה , כי המנגינות המוכרות לו כל כך היו לילדים כמסע אל ארץ רחוקה . " תבן אין ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו" הפסוק הזה מבטא לא מעט את ההרפתקה התרבותית שקיבל עליו הקיבוץ . חבורה של פועלים המחפשת את דרכה ובונה לעצמה בית , רוכשת שפה כחברה של מהגרים וחולמת על עתיד של מהפכה בונה תרבות . "לבנים לנו עשו" הייתה משימה שקיבלו על עצמם אנשים חסרי אמצעים . דלים ועייפים . האם היו מסוגלים להפוך את הווייתם לתרבות ? הקיבוץ עומד בפני סיום המאה הראשונה לקיומו ונראה כי תמיד התבן נמצא במזל של אין , והתביעה ליצירה תרבותית חיונית . יצירתו הענפה עמדה תמיד במתח גדול שבין מה שתבעה מעצמה ומה שהצליחה לעשות .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help