sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ומעצבי גישתו החברתית והתרבותית ? הרי בין חלוצי ההגות והפעילות האנרכיסטית במאה חי"ט נמצאו אנטישמים רבים , אולי אף יותר מאשר בקרב אבות הסוציאליזם איבתו של בקונין ליהודים ויהדות — היתה עמוקה ומפורשת מזו של מארקס . דומה שיש לשאלה זו שתי תשובות . ראשית י האידיאל האנרכיסטי שם את הדגש בהתארגנויות חופשיות במישור הבסיסי של החברה ; בהתאגדותן החופשית ונטולת הכפייה למלא את מקום המדינה הריכוזית והכפייתית ולעשותה מיותרת לגמרי , או למלא תפקיד זעיר של "שוטר הרובע . " התארגנויות אלה נועדו להתבסס על המשותף המהותי , לאו דווקא האינטרסנטי , של המתארגנים . ההתבססות על דמוקרטיה ישירה שמה מראש גבול לגודלן , וחייבה מבנה קונפדרטיבי של החברה האידיאלית . דומה , כי מסגרת כזאת היתה מאפשרת התארגנות בסיסית יהודית , המשמרת סימני הכר יהודיים טיפוסיים , לאו דווקא דתיים . הן הגוף הקונפדרטיבי — שעל גבולותיו , כמסתבר , להיקבע על יסודות כלכליים — יכלול ארגונים אוטונומיים נוספים בעלי צביון ייחודי משלהם . הוויכוח בתוך זרם החשיבה האנרכיסטי , שהעלה הצעות שונות ומגוונות לדמות החברה העתידית , אך מעולם לא קבע מסמרות — בניגוד גמור למרקסיזם בדורותיו הראשונים — אולי הותיר גם את שאלת המשך הפרטיקולאריזם היהודי כפתוחה ונתונה לוויכוח , אף כי החל מהדור השני לאנרכיזם המודרני לא הועלתה הבעיה כלל ( בדור הראשון הושמעו מפי רבי האנרכיסטים , בקונין ופרודהון , הצהרות אנטי יהודיות למכביר . ( התשובה השנייה היא היסטורית . שנות הגלות הארוכות היו ליהודים לא רק תקופה של סבל ורדיפות . רוב עדות ישראל הכירו במושבותיהן גם תקופות לא קצרות של שלווה יחסית , שבהן יכלו לראות בחוקים המפלים חלק ממנהג העולם , שבו מעמדות עליונים יודעים להפלות לרעה מעמדות נמוכים יותר . בתקופות אלה היתה מתגבשת הנהגה פנימית יהודית — לאו דווקא דתית רבנית — שללא כוח כפייה ידעה ללכד את העדה , לקיים את שלומה ולשמור על

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help