sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

הסתערו בכוח רב על חטיבת רע שהתקדמה לאיטה , ותקפו את מחנהו של המלך המצרי . הקרב התחיל כשיחידת סיור של חטיבת רע פגשה בכוח החיתי ונמלטה לעבר חטיבת אמון , שכאמור לא הייתה ערוכה כראוי לקרב . החיתים כבשו את המחנה של חטיבת אמון ומצבו של רעמסס היה בכי רע . למזלו הרב הגיחה לזירה במפתיע יחידה מצרית נבחרת שהגיעה מחוף לבנון , והיא שהצילה אותו מתבוסה מרה . החיתים נתפסו לא מוכנים בעת שבזזו את המחנה . למחרת היום התחדש הקרב בין שני הצבאות ולמרות טענתו של רעמסס לניצחון , היה זה צבאו שנסוג משדה המערכה . הישגו העיקרי היה בעצם שובו בשלום למצרים . משנסוגו המצרים דרומה , יצא המצביא החיתי חתושלי ( אחיו של מוותאליש ולימים יורשו ) במסע צבאי לאזור דמשק והבטיח את המשך השליטה החתית בסוריה . המערכה הסתיימה בחילופי אגרות בין השליטים ובהסכם הפרדת כוחות . לחיילי חטיבת אמון חולקו מדליות , בעוד אלה של חטיבת רע הוצאו להורג . בשנים הבאות הפכו היחסים בין מצרים לחיתים יותר ויותר ידידותיים עד 1258 לפנה"ס , אז נחתם הסכם שלום בין רעמסס לחתושלי שסיים את היריבות בין שתי המעצמות והבטיח שלום וביטחון ברחבי הלבנט . ההסכם כלל קביעת גבולות , הגנה הדדית , שחרור שבויים ושמירת הסטטוס קוו . לבסוף , 13 שנה לאחר חתימת ההסכם הוא קיבל גושפנקה סופית , כשנישאה נסיכה חיתית לרעמסס . הצד השני של המטבע לאור זאת , מאלף לקרוא את הגרסה המצרית לאותו קרב קדש : “ הנה הוד מלכותו היה ... בהר מדרום לעיר קדש . אחר כך בעת הבוקר הופיע הוד מלכותו כמו זריחת השמש , מצויד בכל כלי הזין של אביו מנתו . כשיצא בנסיעה צפונה ... שני שוסים באו להגיד להוד מלכותו : ‘ אחינו הגדולים של השבטים אצל הכושל מח'תי שלחו אותנו להוד מלכותו כדי לאמור לו : ‘ אנו נשרת את פרעה ונעזוב את מלך ח'תי ' . “ אמר להם : ‘ איפה הם , האחים שלכם , אשר שלחו אתכם לספר עניין זה להוד מלכותו ' ? אמרו הם : ‘ הם [ נמצאים ] שם אצל אלה השייכים למלך האומלל מח'תי ; הכושל מח'תי יושב בארץ ח'לב ... כי הוא פוחד לנוע דרומה בגלל פרעה . ' ... “ הנה דברו במרמה באומרם את הדבר הזה להוד מלכותו , כשהכושל של ח'תי שלח אותם לראות היכן נמצא הוד מלכותו , במזימה למנוע מצבא הוד מלכותו שייכון להלחם בכושל מח'תי ... כשהוא כבר בא עם חיל הרגלים שלו ומרכבותיו ... כוח עצום ... וכשהם עומדים ערוכים ונכונים מאחורי קדש , בלי שהוד מלכותו ידע שהם שם בעת חקירתם של שני השוסים בפניו . “ יציאת הוד מלכותו צפונה לקדש .... בואו של מרגל בשירות הוד מלכותו אשר הביא שני מרגלים של הכושל מח'תי . כשהם הוכנסו לפני הוד מלכותו , אמר להם : ‘ מי אתם . ' ? תשובתם : ‘ אנו שייכים למלך ח'תי . הוא ששלח אותנו לראות היכן הוד מלכותו . ' אמר להם הוד מלכותו : ‘ והוא , איפה הוא הכושל הח'תי ? הנה אני שומע שהוא בארץ ח'לב . ' אמרו הם להוד מלכותו ' : ראה נא , המלך האומלל מח'תי עומד עם הרבה צבאות ... והם משופעים בחיל רגלים ובמרכבות ובכלי נשקם , ורבים הם מהחול אשר על שפת הים . ראה הם עומדים נכונים ודרוכים להלחם מאחרי קדש ' . אזי הזמין הוד מלכותו את הגדולים לפניו , כדי שישמעו את כל הדברים שאמרו שני המרגלים של הכושל מח'תי אשר עמדו בפניו ... ‘ ובכן ראו ( אמר פרעה ליועציו , ( שמעתי בשעה זו מפי שני המרגלים של הכושל מח'תי לאמור : ‘ הכושל האומלל מח'תי עם צבא ארצות רבות ... עומדים ומוסתרים מאחרי קדש , כך נאמר , מבלי שיכלו נציבי הארצות הזרות עם הגדולים מהארצות של פרעה להגיד ‘ הם באו . ' אמרו הגדולים שהיו בפניו ... ' : פשע גדול הוא אשר עשו הנציבים של הארצות הזרות עם הגדולים של פרעה , שלא ריגלו בכל מקום שבו היה הכושל מח'תי , ושהם לא דווחו עליו לפרעה כל יום . ' ... “ בעוד יושב הוד מלכותו ומדבר עם הגדולים , הכושל האומלל של ח'תי בא עם חיל הרגלים שלו ומרכבותיו וגם צבא ארצות רבות אשר עמו , בעברם את המעבר מדרום לקדש . אזי הם חדרו לתוך טורי הצבא של הוד מלכותו כשהללו צעדו ולא ידעו . אז נסוגו הרגלים והמרכבות של הוד מלכותו בפניהם בלכתם צפונה אל המקום שהיה הוד מלכותו . הנה כיתר ההמון של הכושל מח'תי את מלוויו של הוד מלכותו שהיו לצדו . אזי הביט עליהם הוד מלכותו וקם מיד ... כשהוא פורץ קדימה במהרה בהיותו לבד בראש . הוד מלכותו חזק ולבו אמיץ . אף אחד לא יכול היה לעמוד בפניו ... הוד מלכותו השמיד את הגדודים של הכושל האומלל מח'תי עד תום . " ... ועל מקרים שכאלה אומרים האמריקאים : History - His story ... מקורות י . אהרוני , ארץ ישראל בתקופת המקרא , ירושלים , 1987 עמ' 127 125 הנ"ל , אטלס כרטא לתקופת המקרא ( מהדורה מתוקנת ומעודכנת בידי אנסון רייני , ( ירושלים , 1995 עמ' 37 , 31-30 . מ גיחון , “ התפתחות המודיעין בראייה היסטורית , " בתוך מודיעין ובטחון לאומי , משהבט" , 1998 עמ' 33 15 . י לוין ( עורך , ( לקט מקורות לקורס מבוא לגאוגרפיה של מדינת ישראל בתקופת המקרא , אוניברסיטת בר-אילן ויקיפדיה- “ מצרים העתיקה , " “ מיתני " , " קרב קדש , " “ פפירוס האריס , " 500 “ כיבוש יפו ע"י צחותי , " “ החיתים" Dvornik F ., Origins of Intelligence Jersey , 1974 , p . 12-Services , New Farago L ., War of wits , N . Y . 1954 , pp . 13 , 75 Gurney O . R ., The Hittites , London 1990 , 91 , 29-pp . 2 , 5 , 27 הערות 1 עיקר הידע אודות מצרים העתיקה מבוסס על מחקרו של מנתון , כהן מצרי בתקופה ההלניסטית . ספרו לא השתמר אך אחרים , כמו יוסף בן מתתיהו או אוזביוס , מצטטים ממנו . על פי מנתון , המסורת המצרית מחלקת את תולדות מצרים 30-ל שושלות ; האלים הם שיסדו את מצרים ובתחילה שלטו בה ; בהמשך מלכה שושלת של בני האל ח'ור ולאחר מכן נוסדו שושלות המלוכה של בני האדם , שגם להם יוחסו תכונות אלוהיות ובמותם הפכו לאלים . 2 התקופות שקדמו לכתב . 3 מצרים העליונה - מאזור קהיר דרומה ; מצרים התחתונה היא אזור הדלתה - מקהיר צפונה . 4 תקופה בולטת נוספת הייתה תקופת הממלכה הקדומה ) שושלות , ) 6-3 בין השנים 2200 2686 לפנה"ס , וזוהי תקופת בניית הפירמידות הגדולות . 5 קבוצה ממוצא שמי שהשתלטה על מצרים עם התרופפות כוחה של הממלכה התיכונה . עד עתה לא ברור אם היה זה על ידי פלישה / כיבוש או סופו של תהליך הגירה ממושכת . 6 התאריכים הנקובים בהקשר לשליטים מייצגים את שנות שלטונם . 7 אנאלים- ספרי השנה / ספרי דברי הימים . 8 לפי הערכת המומחים נחקקו האנאלים על סמך יומני המבצעים הצבאיים . לצדם רשימה טופוגרפית של 119 ערים שנכנעו למלך באותו מסע . 9 לפי הכתובות השתתפו במלחמה יותר 100-מ ערים , ובראשן מלכי קדש שעל נהר ארנת ומגידו . ככל הנראה עמדה מאחרי הברית ממלכת מיתני , שהתחרתה במצרים על השליטה בכנען . המרד הקיף את כל הארץ , מדרומה ועד קצה גבול השלטון המצרי בסוריה . 10 תרגום א . פ . רייני , בתוך יגאל לוין , לקט מקורות , אוניברסיטת בר-אילן ; אהרוני , ארץ ישראל בתקופת המקרא , ירושלים , 1987 עמ' . 40 39 11 מופיע בפפירוס הידוע כפפירוס האריס . 500 12 מרכז סוריה של היום . 13 הטקסט של הסכם השלום חרוט במצרים על חומת המקדש הגדול בקרנק . בחפירות שנערכו בבוגוזקוי נמצא כבר בעונת החפירות הראשונה לוח טין ועליו הגרסה החיתית של אותו הסכם שלום 14 תורגם על ידי א . רייני בעזרת א . די-מרצוליסיגאל לוין , לקט מקורות , אוניברסיטת בר אילן , עמ' 72

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help