sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

" המוסד לעלייה ב , "' לבדוק את מצב הקהילה . המטרה הרשמית להקמת הוועדה היתה " לבחון כפילויות ולייעל את עבודת השירות . " אולם , בבסיס המינוי עמד ויכוח חריף בין ראש הממשלה לשר החוץ משה שרת : בישיבת ממשלה טען שרת שתקציב מחלקת החקר מצומצם ואינו מאפשר תפקוד מלא . מנגד סבר בן - גוריון כי עצם קיום המחלקה הוא בזבוז משאבים , מאחר שאמ"ן ממלא תפקיד זה היטב . בתחילת שנת 1957 הגיש אביגור דו"ח מקיף , ובו ניתוח מצב הקהילה . בראשית הדו"ח קבע כי מצבה האסטרטגי של ישראל , לרבות חוסר יכולתה לקיים צבא סדיר גדול , מחייב קיום שירותי מודיעין מתקדמים . עוד ציין כי בשנים האחרונות נעשתה קהילת המודיעין קיבוץ ארגונים מסועף , וכי נכון לשנת 1955 הועסקו בה כ 2 , 000 - איש . אביגור מצא כי המנגנון שאמור לתאם את עבודת הקהילה , ועדת ראשי השירותים , משמש "פורום להחלפת דעות , " וכי ועדת המודיעין העליונה ממלאת תפקיד חלקי בלבד בניהול הקהילה . הוא הצביע על "יחסים שאינם גלויי לב בין ראשי הקהילה שעלולים לגרום לתקלות , " והדגיש כי עבודת המודיעין מתנהלת לפי כללי מידור נוקשים , הנובעים משיקולי יוקרה ומאבקי כוח בין - ארגוניים . במצב זה רק לראש הממשלה גישה לכל הידיעות , והוא משמש כביכול "מתאם שירותי המודיעין . " בראייתו , הפער המרכזי בתפקוד הקהילה הוא שהמוסד המרכזי לביון אינו ממלא את תפקידו , משום שזהו גוף חסר סמכויות , שלא מגיע לידיו כל המידע הרלוונטי . בראש המלצותיו של אביגור עמדה הקמה מחדש של המוסד המרכזי לביון , ותפקידו יהיה ניהול קהילת המודיעין . המוסד יהיה מסגרת גג מרכזית לקהילה , לתיאום פעולותיה ולפיקוח עליהן , ויהיה בעל סמכות הכרעה . עוד תפקידים למוסד המרכזי לביון , לפי דו"ח אביגור : קביעת הגדרות מדויקות לתחומי אחריות בין השירותים , מניעת חפיפות , ייזום פעולות מודיעיניות והטלתן על גופי המודיעין , שמירה על איזון תקציבי השירותים , ניהול מוסדות ההדרכה הקהילתיים וביקורת על זרימת המידע בין השירותים . אביגור מסר כי גם אם לכאורה הוקם המוסד כמה שנים קודם לכן , לדעתו הוא לא היה קיים מעשית . עוד סבר כי זה יהיה צעד ראשון בדרך לפתרון : 'אין להניח שעם כינונו תיפתרנה בקלות הבעיות הארגוניות , ואולם הוא המפתח לפתרון הבעיות . ' אביגור לא מצא כפילויות של ממש בקהילה . הוא הסכים עם הצעת בן - גוריון לאחד את גופי המחקר של אמ"ן ומשרד החוץ ל"לשכה מאוחדת למחקר , " אך לא נענה לדרישת המוסד להעביר לשירותיו את היחידה המבצעית והטכנולוגית . להמלצת אביגור לאחד את גופי החקר של אמ"ן ומשרד החוץ התנגד נחרצות שר החוץ לשעבר משה שרת . כך הוא כתב ביומנו : " בשום ואופן אין להסכים כי הריכוז יבוצע במסגרת הצבא ... כל עוד קיים אמ"ן לחוד , מוכרח להתקיים חקר של משרד החוץ לחוד , יען חקר הוא מוסד ישר לב המקפיד על רישום העובדות ופירושן ללא כוונה תחילה ועמדה נקוטה מראש , בעוד אמ"ן לוקה במגמתיות מובהקת וטורח להסתייע בעובדות כדי לחזק ולהוכיח את גרסתו המדינית . " דומה שהצעת אביגור לאחד את גופי המחקר של המודיעין הצבאי ושל משרד החוץ לא זכתה להיענות מכמה סיבות , שעיקרן שינוי בנסיבות הפוליטיות . עם עזיבת שרת את משרד החוץ , פחת במידה ניכרת המתח בין ראש הממשלה לשרת החוץ החדשה , גולדה מאיר . ובהיעדר מתיחות זו , נעלמה אחת הסיבות המרכזיות לכינון ועדת אביגור ולהמלצה לאיחוד גופי המחקר . בראיית ראש אמ"ן , יהושפט הרכבי , נכון היה לארגן מחדש את שני הגופים כך שיפעלו זה לצד זה ויגבשו הערכת מודיעין אינטגרטיבית . הרכבי המשיך לקדם את הנושא גם לאחר גניזת דו"ח אביגור , אולם להבדיל מאביגור , שהדגיש את עניין המשאבים ואת החיסכון , הציג ראש אמ"ן נימוק מקצועי . לראייתו , חיבור בין שני הגופים יביא ל"מיצוי המודיעין למדיניות . " במסמך ששלח לשרת החוץ כתב הרכבי : "הגעתי למסקנה שטובת המדינה וטובת המוסדות מחייבת מציאת צורת הצמדה ביניהם . " בהמשך פורטו גם הצדדים הארגוניים והטכניים הכרוכים במהלך . כך , למשל , הציע שאנשי המחקר של משרד החוץ יעברו לתל אביב , וימצאו פתרונות טכניים שיבטיחו המשך קשר עם מחלקות משרד החוץ בירושלים . למרות ההצעה , רעיון האיחוד בין גופי המחקר לא קרם עור וגידים . היחסים בין ראשי הקהילה באותן שנים היו מתוחים מאוד . דו"ח אביגור חשף צוהר ליחסים הטעונים האלה , משום שראשי הקהילה התייחסו בכתב זה אל זה : ראש אמ"ן הרכבי העלה טענות רבות , וראש המוסד הראל פסל אותן אחת אחת איסר הראל סבר שאביגור ראה בעצמו מועמד לתפקיד ראש המוסד לביון , אך דומה שמעמדו האיתן של איסר באותן שנים גדע אפשרות זו באיבה , ושלח את הדו"ח למרתפי ההיסטוריה . חיזוק חלקי לטענת איסר אפשר למצוא בעדותו של אביגור עצמו , שראש הממשלה הציע לו את התפקיד משמינה אותו לראש הוועדה . כמו כן במכתב שכתב ראש אמ"ן הרכבי לרמטכ"ל , הוא כותב שמשמעות אימוץ הדו"ח היא הדחה של איסר : "אביגור מסביר מדוע מוסד זה [ המרכזי לביון ] לא יכול היה למלא את תפקידו כראוי ... הצעה שהוא מציג כראשונה היא למצוא איש מחוץ לשירותים ולהעמיד בראש המוסד במקום א . הלפרין [ שמו הקודם של איסר הראל . " [ דו"ח אביגור הוגש לבן - גוריון ולא יושם . אפשר להעלות כמה השערות מדוע לא נענה ראש הממשלה להמלצות המרחיקות לכת של יועצו . ההשערה הראשונה נוגעת לפער בין כתב המינוי המינורי לבין ההמלצות , שמשמעותן שינוי מבני ותפקודי של קהילת המודיעין ושינויים אישיים בצמרתה . לא קדם לדו"ח הוועדה משבר , והסיבות להקמתה היו בין השאר הוויכוח בין בן - גוריון לשרת , שהתפוגג עם עזיבת שרת . בן - גוריון הוביל לעזיבת שרת את הממשלה , משום שסבר כי בהיותו שר חוץ לא יהיה אפשר לקדם את הברית עם צרפת ( זו הובילה למבצע קדש . ( את שרת החליפה גולדה מאיר , שלא היתה משקל נגד לחשיבתו המדינית של בן - גוריון . ההשערה השנייה נוגעת לאמירה זו של אביגור : " המצב אולי נסבל בתקופה שבן - גוריון כיהן דומה שגניזת הדו"ח היא עוד חיזוק להערכה כי הראל היה בפועל האיש החזק בקהילת המודיעין , והוא סיכל את ה"מזימה" ( בראייתו ) של ראש אמ"ן הרכבי ושל אביגור להדיחו אהרון יריב

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help