sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

הממשלה , ושבין תפקידיו קביעת מדיניות לפעולות המודיעין במדינה , מניעת כפילויות וקביעת שיטות הפצת מודיעין בין הגופים . עוד הציע למסד את עבודת ועדת ראשי השירותים , שתיפגש אחת לחודש . ראש הממשלה קיבל את הצעת שילוח , ומינה אותו בדצמבר 1949 לראש "המוסד לריכוז ותיאום פעולות שירותי המודיעין והביטחון . " שילוח הונחה לתאם את פעילות גופי הקהילה ולפקח עליה , כדי להבטיח את ביצוע מדיניות הממשלה בענייני ביון . בעקבות הקמת מוסד זה בראשית , 1950 הנהיג שילוח כמה שינויים במבנה הקהילה ובאופי תפקודה . פעילות המודיעין בתוך המדינה הועברה ממשרד החוץ לשירות הביטחון הכללי . להחלטה זו תרמו כמה תקלות מבצעיות , הידועה שבהן היא חשיפת חדירתם של אנשי המחלקה המדינית לשגרירות זרה בירושלים , מהלך שנעשה בלא ידיעת שר החוץ משה שרת . בסוף 1950 מינה ראש הממשלה ועדה , שתדון במבנה קהילת המודיעין ובתפקודה . זו הגיעה למסקנה שיש לפרק את המחלקה המדינית במשרד החוץ , להפריד בין דיפלומטיה לפעילות חשאית ולהקים רשות אחת שתרכז את פעולות הביון של המדינה בחוץ - לארץ . בן - גוריון קיבל את ההמלצה , והורה על הקמת רשות כזו , שהוכפפה למשרד ראש הממשלה . שילוב המחלקה המדינית כגוף מבצעי במשרד החוץ עד אותה העת נבע מגישה שדגלה בשילוב בין דיפלומטיה גלויה לבין דיפלומטיה חשאית . אולם , גישה זו נעלמה בהדרגה עם הקמת המדינה , ובשל העדפה של ראשי משרד החוץ את הדיפלומטיה הגלויה על זו החשאית כרכיב במדיניות הישראלית . בראשית דרכו של משרד החוץ , המחלקה המדינית היתה גוף עצמאי . אנשיה שירתו בשגרירויות , אך לא היו כפופים לשגריר . בשל שני התהליכים האלה — העברת הפעילות המבצעית בארץ לשב"כ , ובעיקר העברת הפעילות המבצעית החשאית בחו"ל לרשות — ירדו בשנות ה 50 - קרנו ומעמדו של משרד החוץ בתור גורם מפתח בקהילת המודיעין . כמן כן נותר מאבק בזירה המודיעינית והחשאית בין המודיעין הצבאי , שהפך לאגף עצמאי במטכ"ל , לבין גוף המודיעין האזרחי , ובכללו המוסד כגוף מטה והרשות כגוף מבצעי . בשנת 1952 מינה בן - גוריון את איסר הראל ליושב ראש ור"ש , ועם זאת דרש ממנו ומשאר ראשי השירותים לפנות אליו באמצעות ראובן שילוח . הראל התעלם מקיומו של שילוח , וזה האחרון מיהר להתפטר ולהקדיש את שארית חייו לעבודת משרד החוץ . איסר הראל כתב באוטוביוגרפיה שלו שלא ידע כלל על מינוי שילוח כמתווך בפניות לבן - גוריון , ומשפנה ישירות לבן - גוריון , לא העיר לו ראש הממשלה על כך : "יוזמת הקמת המוסד [ הכוונה למוסד לתיאום ] נותרה עלומה במשך שנתיים ... כל אותה תקופה בה עמדתי בראש שרות הביטחון , הייתי בקשר הדוק עם ראש הממשלה . הוא מעולם לא העלה בפני את דבר הקמת המוסד לתיאום . " עם פרישתו של שילוח מו ּ נה איסר הראל לראש המוסד . כך החלה תקופה בת עשור , שהציגה דומיננטיות שלו ומאבקים בינו לבין ראשי המודיעין הצבאי . הראל , יותר מכל אדם אחר , קבע את אופייה של קהילת המודיעין בשנות ה . 50 - הוא ראה את תפקידו כמשולש : ראש המוסד המרכזי למודיעין , הממונה על השב"כ ויועצו של ראש הממשלה בכל העניינים הקשורים לפעולת קהילת המודיעין והביטחון . דו"ח אביגור בנושא קהילת המודיעין : שיקולי יוקרה ומאבקי כוח בין - ארגוניים בשנת 1956 מינה בן - גוריון את יועצו שאול אביגור , יד ימינו במשרד הביטחון במלחמת העצמאות , מראשי ארגון "ההגנה" וראש מאיר עמית איסר הראל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help