sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

ראשית קהילת המודיעין בישראל : מתחים , ועדות וניצנים של שינוי העשורים הראשונים להקמתה של קהילת המודיעין בישראל נעו בין שני קטבים : מאבקים ומשברים תכופים בשנות ה , 50 - לעומת הרמוניה ושיתוף בשנות ה . 60 - מה עמד בלב השינוי ומה המהלכים הגדולים שנוגעים להתהוות גופי המודיעין באותה תקופה ? דוד סימן טוב | רס"ן , מילא תפקידי מחקר ואיסוף באמ"ן , ובעשור האחרון פועל במכון לחקר המודיעין שבמל"ם בשני העשורים הראשונים להקמתה נעה קהילת המודיעין בישראל בין שני קטבים . בשנות ה 50 - של המאה ה 20 - מערכת היחסים בין שני השחקנים המרכזיים בה - אגף המודיעין בצה"ל והמוסד - התאפיינה במתחים גדולים , ביחסים רעועים ועכורים ובמאבקים בלתי פוסקים . לעומת זאת בשנות , 60 - ה חוותה הקהילה תור זהב של יחסים הרמוניים ושיתוף פעולה עמוק . במאמר אציג את השינוי שחל במערכת היחסים בין גופי המודיעין בראי עבודתן של שתי ועדות , שבחנו את הקהילה בתקופת הזמן הנסקרת . טענתי המרכזית היא כי חילופי גברי בצמרת ארגוני הביון ופרישתו של ראש הממשלה ושר הביטחון , דוד בן - גוריון אפשרו אתחול של היחסים והתפתחות קהילת מודיעין חיונית ומתפקדת . בשנים הנבחנות פעלו שתי ועדות לבחינת קהילת המודיעין הישראלית . את שתיהן מינה דוד בן בן - גוריון . הראשונה היתה ועדה של איש אחד - שאול אביגור , יועצו של ראש הממשלה ושר הביטחון , וזה הגיש את מסקנותיו בינואר . 1957 השנייה היתה ועדת ידין - שרף , שבן - גוריון מינה ערב פרישתו השנייה , והיא הגישה את המלצותיה ליורשו בתפקידי ראש הממשלה ושר הביטחון , לוי אשכול . דו"ח הוועדה טרם נחשף במלואו לציבור . עוד עניין מרכזי הנחשף במאמר הוא הצעתו של מאיר עמית , ששימש באותה העת ממלא מקום ראש המוסד וראש אמ"ן , לאיחוד המוסד ואמ"ן לשירות מודיעין מרכזי . דומה שזו היתה הזדמנות ייחודית וחד - פעמית לשנות את המבנה ואת התפקוד של המודיעין הישראלי , וכך להשפיע על התמודדותו עם האתגרים האסטרטגיים והאופרטיביים . מודיעין בשנות ה : 50 - מי אחראי למה ? קהילת המודיעין הישראלית כללה בראשיתה את המודיעין הצבאי , את מודיעין משרד החוץ , ובכללו גופים מבצעיים ויחידות איסוף עצמאיות , את גוף המודיעין של משטרת ישראל ואת שירות הביטחון . מבנה זה , שגובש עם הקמת המדינה , כלל הבחנה בין מודיעין צבאי למודיעין מדיני , ובין פעולות בארץ ופעולות ביון מחוצה לה , אך לא הוסדרה באופן דומה חלוקת האחריות בין הגופים . בהיעדר הסדרה , התרבו החיכוכים והמחלוקות , ולפיכך הוכר הצורך בחלוקת אחריות בין שירותי המודיעין ובקביעת דפוסים לשיתוף פעולה ולתיאום . ראש הממשלה דוד בן - גוריון הטיל על ראובן שילוח , איש מודיעין ותיק , שהיה "יועץ לעניינים מיוחדים" במשרד החוץ , להקים "ועדת תיאום עליונה . " זו כוננה בשנת , 1949 והיתה לוועדת ראשי שירותים ( ור . ( ש" ועדה זו היתה גוף מתאם , שנמנע מקביעת מדיניות בנושאי ניהול הקהילה , ועיקר הישגה היה בקביעת כללים ברורים לריסון התחרות בין השירותים ולעדכון הדדי . בסוף 1949 הציע שילוח לבן - גוריון להקים מוסד מרכזי לענייני מודיעין , שיהיה כפוף לראש מודיעיון מבט לעומק המודיעין בעריכת עמוס גלבוע | תא ) ל" מיל ( ' amos 39 @ 012 . net . il מדור "מודיעיון" נועד לשמש במה למחשבת המודיעין ולדיסציפלינה של עשיית המודיעין בהקשרי הביטחון הלאומי על מגוון הדעות הרווחות בארץ ולפעמים גם בעולם . העשרת מרכיבים אלה ב"במה לוויכוח" תתרום ותסייע לביטחון הלאומי .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help