sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בפברואר 1986 הציע אחד מהם , הית ' ם סעיד , כי הינדאווי יטמין פצצה במטוס אל על . סעיד העניק הנחיות מפורטות באשר לאופן הטמנת הפצצה , בכללן ההצעה להשתמש בבחורה , שתעורר פחות חשד , לשם החדרת המטען למטוס . הינדאווי התפתה לסכום של 250 אלף דולר שהוצעו לו תמורת ביצוע המשימה . הוא החליט כי יסתייע בחברתו אן - מרי בלי ידיעתה . את מנגנון ההפעלה של המטען הוא הפעיל כשליווה אותה לשדה התעופה . לאחר שנפרדו השניים הוא שב למלונו והמתין לצוות האוויר של חברת התעופה הסורית שיסיעו לשדה התעופה , בדרך לסוריה . כאשר הגיעה ההסעה נודע לו כי מרפי נעצרה . הוא לקח מונית לשגרירות הסורית וקיבל מעטפה סגורה שיועדה לשגריר הסורי בלבד . השגריר קרא את ההודעה ושלח את הינדאווי לדירת מבטחים בלונדון . הוא נכלא בדירה , כששלושה שומרים עמו , עד עלות השחר , אז באו לדירה שני סורים ללוותו חזרה לשגרירות . הינדאווי , שחשד כי עומדים לחסלו , נמלט והזעיק את אחיו , שהתקשר למשטרה . הינדאווי נעצר בעת שהיה ברשותו דרכון שירות סורי . האנשים ששמרו על הינדאווי בדירה זוהו כשומרים בשגרירות וגורשו מבריטניה . בבדיקה שביצעה המשטרה הבריטית בדירה נמצאו תיעוד מזויף של הינדאווי ומסמכים רשמיים של השגרירות הסורית . האנשים ששמרו על הינדאווי בדירה זוהו כשומרים בשגרירות וגורשו מבריטניה . בדירה נמצאו תיעוד מזויף של הינדאווי ומסמכים רשמיים של השגרירות הסורית מרפי לא הועמדה לדין הינדאווי נדון 25-ב אוקטובר 45-ל 1986 שנות מאסר , בעוד אן-מרי מרפי לא הועמדה לדין . במהלך המשפט ניסה עורך דינו לטעון כי הפרשה היא פרובוקציה של “ המוסד , “ שהטמין את הפצצה כדי לגלותה ולהפיק רווח פוליטי מכך . , “ Mr . A “ הקב “ ט שהעיד במשפט כשהוא מאחורי פרגוד , נאלץ להכחיש כי היה לו קשר להטמנת הפצצה . בעקבות הפרשה ניתקה בריטניה את יחסיה הדיפלומטיים עם סוריה . חייהם של 395 נוסעים ואנשי צוות ניצלו . ראש ממשלת ישראל דאז , שמעון פרס , ציין בהתבטאות מאוחרת בהקשר זה , כי אם הפיגוע היה יוצא אל הפועל , הייתה ישראל נאלצת לצאת למלחמה נגד סוריה על רקע מעורבותה בפיגוע . לזכרם הספד ראש המוסד תמיר פרדו שנישא בהלוויתו של האלוף מיל' יצחק חופי ב 16 - בספטמבר נערכה הלווית ראש המוסד החמישי , יצחק ( חקה ) חופי . להלן דברי הספד שנשא ראש המוסד , תמיר פרדו " חקה , " כפי שנקראת בפי כולם , יצחק חופי מהפלמ"ח לצה"ל , מצה"ל למוסד . דור שחלף ואיננו עוד . אני זוכר שנפגשנו ערב כניסתי לתפקיד , פגישה בה העברת לי שני מסרים עיקריים , שהעידו יותר מכל דבר עליך ועל אופייך : " דע לך , אתה הנווט של הספינה . ברשותך הרבה מפקדים קברניטים של האגפים ויחידות המוסד . אתה לא הקברניט , אתה הנווט הקובע את הכיוון ואת הדרך . אתה קובע את קצב החתירה של הספינה . הקפד על הכיוון ועל הקצב ותגיע ליעד . " המסר השני היה חשוב לא פחות : " עליך להוכיח כל יום , כל שעה , שאתה ראוי לתפקידך . השאלה אינה האם פקודיך ראויים לשרת תחתך , השאלה היא האם אתה ראוי לפקד עליהם . שאלה שאתה תבחן עליה יום יום , שעה שעה . " חקה , התחלת את שירותך בפלמ"ח , אחר כך בחטיבת הצנחנים כסמח"ט במבצע קדש , מח , 35 ט" רמ"ח מבצעים , ראש מה"ד , אלוף פיקוד צפון במלחמת יום הכיפורים וממלא מקום הרמטכ"ל אחרי המלחמה ההיא . למוסד הגעת בשנת . 1974 היית אבי המוסד המודרני . שילוב נדיר של אדם צנוע ועניו , ישר וישיר ובעל חזון ואומץ לב נדיר . מפרגן ללא סוף לפקודיו , נותן קרדיט , מנהיג שקט , משכמו ומעלה . היית בעיניי הרפורמטור : הקמת את אגף המחקר במוסד , כאחד מלקחי ועדת אגרנט . הקמת את אגף ההדרכה , שבו השקעת ממרצך ודרכו הנחת את היסודות לקורסי המבצעים והפיקוד במוסד . הקמת את אגף התקשוב ובתקופתך נכנס המוסד לעידן המחשב . הקמת גם אגף מבצעי במוסד , שהביא להעלאת יהודי אתיופיה . הקמת מחלקת ההיסטוריה במוסד אף היא נזקפת לזכותך . הכרת כל משרת במוסד בשמו , ראית עצמך כראש ועד העובדים ומינית את נציב הקבילות הראשון במוסד . בסיום תפקידך הקמת את עמותת "אגמון" לגמלאי המוסד , ושרתת כנשיאה הראשון . בתחום המבצעי נבנו במהלך כהונתך יכולות שגם היום יכולות להיחשב כדמיוניות . פריצות דרך בתחום המבצעי ובשיתוף הפעולה עם צה"ל היוו יסוד מוצק בהוויה המבצעית במוסד ובצה"ל . חקה , דאגת להבהיר כי היושר האינטלקטואלי הינו מרכיב יסוד בהנהגה . תמיד ידעת לעמוד על דעתך גם כשהיית במיעוט . אך כאשר התקבלה החלטה , גם אם היתה בניגוד לדעתך , נרתמת למעשה כאילו תמכת בה מהרגע הראשון . היית עמוד התווך לביטחון מדינת ישראל במשך דור שלם , מהקמת המדינה וצה"ל ועד . 1982 מופת כאדם , מופת כמפקד . המוסד מרכין את דגלו לזכרך , מפקד אהוב ומודל אמיתי לחיקוי . יהי זכרך ברוך .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help