sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עולם וארץ - דמיון ושוני במובן הזה , המאמץ להגשמת תוכנית רעיונית , מהפכנית , ובעצם ההסתמכות על תוכנית פעולה מוגדרת מראש בקווים גדולים היה בו דמיון מסוים לניסיון לבנות סוציאליזם בקנה-מידה ענקי , ממלכתי , ברוסיה הסובייטית בראשית דרכה . הרקע היה משותף בכמה עניינים חשובים : הרוח הייתה אחת - רוח סוציאליסטית המבקשת לצאת מתחום ההפלגה התיאורטית לתחום המעשה המגשים . לציבור המגשים שם וכאן רקע דומה . אלה כאלה יוצאי האימפריה הרוסית , אמונים על ספרותה , הלכי הרוח שבה , על טיפוס האדם תוצר המלחמה ( בעיקר אלה של העלייה השלישית . ( אותו טיפוס אדם בתנאים שונים בתכלית . קודם כל - היקף הפעילות של ה"כעין מדינה" ההסתדרותית , היה בקנה-מידה קטנטן , "ניסיון מבחנה" לעומת הניסיון הרוסי ההוא . שנית , בארץ נעשה הכול אך ורק בדרך וולונטרית , תחת אילוצי חוקים זרים , ללא עצמאות , מפוקח על-ידי משגיחי האימפריאליזם הבריטי , מאוים דרך קבע על-ידי רוב ערבי מוצק . אבל חרף השוני בתנאים הבסיסיים הללו וחרף השוני בין כוח הכפייה של השלטון ברוסיה , ובין המאמץ הוולונטרי ברובו , שאפיין את ביצוע התוכנית בארץ , התכוונו שתי התוכניות בתחילת הדרך לצורת חיים דומה . שם וכאן התכוונו לבניין צורה חברתית מקיפה של כל היבטי החיים , שהיו לה אפיונים סוציאליסטיים מובהקים . שם וכאן נוצרו מסגרות חיים חדשות . לשתי צורות ההגשמה הללו של תוכניות לבניין עולם המושתת על יחסים חדשים בין האנשים החיים בו - היה אופק אידיאולוגי אחד בימים הראשונים . אבל המטרה הייתה אחרת - שם סוציאליזם בארץ אחת וכאן הגשמת הציונות בשביל המוני העם היהודי שעוד לא ישבו בארץ . גם אמצעי ההגשמה היו שונים מאוד : הניסיון הרוסי הגדול היה מלווה , כאמור , כוח כפייה מדיני , מגובה בעוצמתה של מדינה ענקית שגם לעת עונייה השפיעה השפעה מפליגה על העולם . הניסיון הארצישראלי נשען רק על ההתגייסות האישית של עושיו ( העזרה הציונית הייתה תמיד קטנה , לא מספקת ולא באה במועד ) בלי כוח כפייה . ההבדל בגודל ובממדים הצל תוכניתם מנחלתו של מיעוט לתוכנית של הכלל הציוני כולו , ובאמצעותו לתוכנית העם היהודי לבניין הארץ .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help