sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ניטשה הוא אכן אחד הצירים המרכזיים בקובץ שלפנינו . פתחנו על כן בדברים שכתב פרופסור יעקב גולומב לפי בקשתנו , בנושא ניטשה והציונות , ותודתנו נתונה לו על תרומתו זו . פרופסור גולומב פרסם כמה מחקרים על ניטשה , וספרו האחרון , , Nietzsche and zion עוסק בנושא זה ביתר פרטים . נסתייענו לא במעט בספרו זה , וגם בעבודותיו האחרות בנושא זה , בהבחנותינו על השפעת ניטשה על ההגות היהודית והציונית . כחברי קיבוץ , בחרנו לייחד מקום רחב ומרכזי בספר לרשימתו של חיים זליגמן , הקיבוץ וניטשה , שנושאה - השפעת תורת ניטשה על תנועות הנוער הציוניות , על התנועה הקיבוצית ומנהיגיה , ועל הוגים מרכזיים בתנועת העבודה הציונית או הקרובים לה . הוגים אלה , וכן יוצאי תנועות הנוער המגשימים בתנועה הקיבוצית , התמודדו עם המודרנה , כשניטשה ותורת קירקגור בשורשיה האקזיסטנציאליסטיים עלו אצלם לדיון . חשוב להיווכח - וכך גם במאמרים הבאים בחלקו השני של הקובץ - כי תורות שונות של ימינו הנושאות את שם ה " פוסט" ( מודרני או ציוני , ( במידה שיש בהן ממש , ניתן למצוא את ראשיתן בהגות שנחשבה בשעתה כמודרנה ; ואם אינן מצויות שם , אולי קשה למצוא בהן ממש . כמה מאמרים , הקצרים יותר , של חלקו השני של הקובץ , לקוחים מהקובץ אודות היהדות , ( Vom Judentum ) שיצא לאור בפראג ב 1913 על ידי אגודת הסטודנטים הציונית , בר כוכבא , בהשראת מרטין בובר . נראה לנו כי לא במקרה השפיעה פראג , על מקומה הגיאוגרפי בין מזרח ומערב וחווייתה התרבותית המיוחדת של אוכלוסיה צ'כית , גרמנית ויהודית דוברת גרמנית ( קפקא ' r < (! על הצעירים היהודים בכיוון של עירנות רוחנית . גם מבחינה זו נראה לנו הקובץ כמבטא לא במעט את ייחודה של התקופה . אכן , הוא עורר ויכוח סוער למדי ביהדות ובתנועה הציונית . להשלמה הבאנו את תרגום המאמר הידוע שפורסם ב 1912 בירחון קונסטוארט , ( Kunstwart ) פרי עטו של מוריץ גולדשטיין , "פרנס גרמני יהודי , " העומד במיוחד על מצבה של יהדות מערב אירופה , יחסה למודרנה ונתיבה המיוחד לציון . המאמר עורר בשעתו מחלוקת חריפה . היום , במרחק של כמעט מאה שנה , נראה לנו כי הפרובלמטיקה של הפעילות היהודית בתרבות

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help