sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בקובץ שלפנינו בחרנו להציג זרמים שונים בהוויה התרבותית רוחנית של התקופה בלבושים שונים : בדבריהם של הוגים , בדעותיהם של אישי ציבור ובמחשבתם של צעירי הדור , שמשתקפים בהם הלכי רוח והשקפות עולם . הבאנו מדבריהם של הוגי דעות והצבענו על התנהגותן של קבוצות בקרב היהדות בהתייחסותם אליהם . התקופה שאנו דנים בה היא תקופת הלאומיות בעיצומה , ההולכת ומתחזקת . בין פירותיה אפשר למנות גם את הציונות ההרצליאנית , לפחות בלבוש הפעלתה הראשונית . אבל בשנים אלו גם מופיעים הערעורים הגדולים על מורשת תקופת ההשכלה , הרציונליזם הצרוף , המהפכה הצרפתית והפתיטיביזם , כפי שגובשו בתחום הפוליטי או הכלכלי - ליברליזם או סוציאליזם . בתחום ההגות הפילוסופית באה ביקורת מעמיקה על הקנטיאניות ותורת הגל . בהמשך התפתחות זו גם עולה " שאלת היהודים" ונעשית חלק של הוויכוח הציבורי . ראשיתה עוד באמצע המאה התשע עשרה ; במישרין בגרמניה , בכתב הפלסתר של ואגנר " היהדות במוסיקה " ובעקיפין בצרפת , בספרו של גובינו על אי שוויון הגזעים . למעשה זהו המשך לפולמוס האנטי יהודי שנתלווה לאמנסיפציה מראשיתה . הוא גשר להתעוררות האנטישמית הציבורית בגרמניה ובצרפת לקראת סוף המאה התשע עשרה : בגרמניה על ידי שטקר ( Stoecker ) ומאר ? - ( Man ) ממציא המונח "אנטישמיות" - ובצרפת על ידי דרומון ;( Drumont ) בצורה בוטה נוכח פרשת דחיפוס ( דרומון היה פעיל בהעלאה גלויה של הנקודה היהודית בפרשת דרייפוס . ( לכך יש לצרף את הפרשנות החברתית לתורת דרווין על ידי ספנסר , שעד מהרה נתפרשה כאנטי שוויונית , תורת הוויטליזם וראשית חשיבת האקזיסטנציאליזם , שגם הם ניתנו להתפרש כסותרים את רעיונות השוויון והאחווה של המהפכה . מעל לכל אלה מופיעה תורתו , או עולמו הרוחני , של פרידריך ניטשה ( Nietzsche ) הזכר , להשפעה חובקת עולם על האינטליגנציה של התקופה . מצד אחד מצויה דקדנציה שחשים בה בהרבה תחומים , בראש וראשונה באמנות הפלסטית , ( 'Art-Nouveau' n ) אולם מנגד צומחת בתוך המבולקה הזאת - או לפחות נראה כצומחת - משהו חדש המבשיל בשנות מלחמת העולם הראשונה ולבסוף גם גורם לאירועים הקשים ביותר .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help