sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בראשית המאה העשרים רחבה הרבה יותר . אמנם חלקים לא מעטים מתוכה נסחפו ואולי אף אבדו בשיטפון הגדול של שתי מלחמות העולם , אך אין זה אומר שאבדו גם עקבות השפעתן על הדורות הבאים . הוא הדבר ביחס לתנועות פוליטיות שונות שהזינו את דעת הקהל בראשית המאה זרמים קונסטרוקטיביים כמפלגות הסוציאל דמוקרטיות ותנועות השחרור הלאומיות , וזרמים הרסניים כתנועות הלאומניות והאנטישמיות . אך אפשר שמנת ההרס לא תישכח ; אמת הבניין ודאי לא תיזכר עוד . הנכון הוא שהשפעתם של זרמי המחשבה האירופיים ידועה וברורה יותר על יחידים פעילים בתוך הציבור היהודי מאשר על היהדות המודרנית בכללה . מגמת הקובץ שלפנינו היא לאפשר תמונה מאוזנת יותר . היהדות המודרנית , זו שדמותה עוצבה עם נדידת המיליונים ממזרח אירופה לעולם החדש , והתנועה הציונית , זו שהביאה לגיבוש מחדש של עם יהודי במולדתו ההיסטורית ואף קיבצה בה את הציבור היהודי הגדול ביותר - את שתיהן אין להבין ללא התייחסות לזרמי המחשבה האירופית בתקופת לידתן . אין לראות בנדידת מיליוני היהודים לעולם החדש רק תוצאה של פרעות ; בגליציה לא היו פרעות ורבבות יהודים נטשוה . כך גם אין לראות בציונות אך פרי אנטישמיות לגווניה ( לא כל האנטישמים היו "פוגרומצ'יקים ;(" רבים מ " אבות הציונות" לא היו נפגעי אנטישמיות ; הרצל אכן נפגע - בימי נעוריו , אך לא כאשר נולדה בקרבו ההכרה הציונית . ליהדות של הדור ההוא היה מאבק חריף למדי על תדמיתה לעתיד לבוא . מאבק זה כלל לא רק את החוגים שבתוכם התגבשה התנועה הציונית . ראשיתו אף קדמה בהרבה להופעת התנועה הציונית . אברהם גייגר אבי הרפורמה , שבראש אמונתו הדתית עמדה מחיקת תכונות המהות הלאומית ביהדות , וש '' ר הירש אבי הניאו אורתודוקסיה , שבין עיקרי אמונתו עמדה התנגדות לכל נטייה ליישוב ארץ ישראל - שניהם נאבקו למען המשך קיומה וחיוניותה של היהדות . הבעיה המרכזית היתה , אם הבטחת עתידה של היהדות יכולה להתקיים תוך

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help