sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הוויכוח הפוליטי בין המפלגות ובתוכן השפיע רבות על החיץ בין התנועות הקיבוציות גם כאשר פחתו הוויכוחים האידיאולוגיים על דרך החיים הקיבוצית . היוזמות לאיחוד עלו לסדר היום וירדו ממנו במשך עשרות השנים מאז נוסדו התנועות . פעמים באה היוזמה מתוך צרכים מקומיים של יישובים סמוכים , פעמים מתוך לחץ של מנהיגי המפלגות , ופעמים , מעטות ביותר , מתוך יוזמה של מנהיגי התנועות . הניסיונות השונים לא הביאו לתוצאה מעשית מפני שהנהגות התנועות לא מצאו שפה משותפת ואינטרס משותף כדי לממש את רעיון האיחוד . בתקופה שלפני קום המדינה ובשנים הראשונות לקיומה היה הוויכוח הפוליטי על דרכי ההגשמה חריף ביותר . הבכורה הייתה לקיבוץ המאוחד כתנועה הגדולה ביותר , שנראה היה כי דרכה מתאימה ביותר לצורכי ההתיישבות והביטחון של היישוב . למרות זאת שמרו שתי התנועות האחרות על דרכן העצמאית ולא הראו רצון רב לאיחוד , ובוודאי לא לקבלת דרכו של הקיבוץ המאוחד . השייכות הפוליטית למפא"י עד אמצע שנות הארבעים , של הקיבוץ המאוחד ושל חבר הקבוצות גם יחד , לא קירבה ביניהן . לחץ המנהיגות המפלגתית לאיחוד ביניהן רק הבליט את החיץ המפריד . אין כמו הפילוג בקבה"מ לאחר קום המדינה כדי להוכיח כי למרות הזהות בדרך החיים הקיבוצית , חילוקי הדעות הפוליטיים הובילו לפילוג . כך גם ההתקרבות הפוליטית בין הקבה"מ לקבה"א במסגרת מפ ( 1954-1948 ) ם" לא הביאה להתקרבות בדרך החיים הקיבוצית . בטרם מדינה נתפסה התנועה הקיבוצית כלוז של החברה הישראלית , מעצם נכונותה להעמיד עצמה לרשות העם היהודי ומעצם נכונות חבריה להעדיף את האינטרס הלאומי על פני האינטרס הקיבוצי או האישי . הקמת המדינה הביאה לשינוי מהותי במעמדה של התנועה הקיבוצית על זרמיה השונים . מוסדות המדינה החליפו את התנועה הקיבוצית במילוי המשימות הלאומיות של עם ישראל . הממלכתיות החליפה את הוולונטריות . אף שנראה היה כי המדינה הצעירה עדיין צריכה את העוצמה הגלומה בתנועה הקיבוצית , הרי שהחל תהליך של ירידת הצורך ועמו ירידת ערכה של התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית . אחת התופעות שהבליטה את השינוי שחל בתפקידה של התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית הייתה כשלון קליטת העלייה הגדולה של שנות החמישים . בשנות השישים והשבעים קמו לתנועה הקיבוצית קבוצות של מתחרים מקרב האוכלוסייה העירונית , שנטלו ממנה את מעמד הבכורה בחברה הישראלית . היו אלה האליטות הצבאית , הכלכלית , התקשורתית והאקדמאית . האתוס הקיבוצי שהיה סמל לחברה הישראלית וגאוות החברה הקיבוצית הלך ונשחק . מקום המדינה ועד סוף שנות השבעים היה שיעור אוכלוסיית הקיבוצים מתוך כלל אוכלוסיית המדינה - לא יותר 3 % -מ בממוצע , אך

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help