sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

דב שוורץ מוסיקה והגות יהודית הערות מבוא המוסיקה והיהדות נפגשו כבר בטקסטים הקדומים ביותר , כמו בתנ"ך . לזיקה שבין המוסיקה ליהדות היבטים שונים , מעשיים ועיוניים . עבודות אתנומוסיקולוגיות רבות ומאמרים באנציקלופדיות השונות דנו בגלגוליהן של מסורות מוסיקליות בעולם היהודי , וטקסטים הגותיים מגוונים בנושא המוסיקה נתפרסמו במסגרות שונות ; אולם חוקרים כמעט שלא נדרשו לניתוח שיטתי ופנומנולוגי של מעמד המוסיקה בהגות היהודית . במאמר זה ברצוני להצביע על מגמות אחדות במעמדה של המוסיקה בהגות היהודית השיטתית לדורותיה . בכוונתי לבחון את מעמדה של המוסיקה , את ההערכות על חשיבותה ואת הופעותיה השונות כרכיב תאולוגי ומטפיסי בהגות היהודית . בתחילה אציג שורה של שאלות מתודולוגיות , ולאחר מכן אציג דיון במגמות שונות שהופיעו בכתבי תאולוגים , פילוסופים ומקובלים . מבוא מתודולוגי כדי לבחון את מעמדה של המוסיקה יש לברר תחילה את היקף המקורות הדנים בנושא זה , כלומר יש להגדיר את מאגר הטקסטים של הגות זו , את משמעות הזיקה למוסיקה , את גישת המחקר למאגר וסוגיות נוספות . ברצוני לפתוח בבירור מקדים כזה של תחום ההגדרה ושל היבטיו השונים . הגדרות כשם שקשה להגדיר בבהירות את המונח " הגות יהודית , " כך גם בחינת מקומם ומעמדם של רכיבים רעיוניים של הגות זו ( כמו המוסיקה ) לא תהיה פשוטה . נפתח במונח עצמו , ונבהיר בראשית הדברים שאני מתכוון להגות יהודית שיטתית . הגות זו תחילתה בערך במאה העשירית ובמיוחד הספר אמונות ודעות של רב סעדיה גאון . מה מאפיין " הגות יהודית ? " מסתבר שההגדרות בדרך השלילה משביעות רצון הרבה יותר מן ההגדרות בדרך החיוב :

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help