sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מרכזיות השמיעה במחקר המוסיקלי . הוא מציג את ״השמיעה האתנית״ ככלי קונספטואלי המאפשר את הכללת המורכבות של החוויה המוסיקלית הפנומנולוגית ביצירתן של תרבויות מוסיקליות . מרינה ריצרב חוקרת את מושג ״השפה המקומית״ , בעקבות חוויותיה האישיות כעולה חדשה מברית המועצות לשעבר , כשנאלצה להחליף תרבות מוסיקלית ( ואקדמית ) אחת באחרת . משמעותם המשתנה של השירים הרוסיים הישנים , שאומצו בידי החברה הישראלית המתחדשת בתחילת המאה העשרים , כפי שפירשוה העולים החדשים מרוסיה לקראת סוף אותה המאה , מציעה זווית ראייה שונה ונוגעת ללב , בכל הקשור לתפיסות הרווחות לגבי אותנטיות ברפרטואר השיר הישראלי העממי . פה מתכתבת ריצרב עם ההנחה העומדת בבסיס המאמר של אלירם , ובו בזמן מבטאת , מתוך מחקר מקרה ספציפי ( של חוויותיה שלה , ( את עיקרי התאוריה שמציע זימצובסקי . השער השני נפתח במחקרה של רבקה הבסי על השינויים בסצנה המוסיקלית הפופולרית בקהילה היהודית של סלוניקי בין שתי מלחמות העולם . נוכח הזרמים החברתיים המשתנים של התקופה ( נפילת האימפריה העות'מאנית , הכללתה של סלוניקי במדינת הלאום היוונית המתחדשת , וסימני הגלובליזציה הראשוניים של תעשיית המוסיקה , בדמותם של שידורים והקלטות , ( מצאה עצמה קהילה עתיקה זו , שהייתה ברובה ספרדית , ממציאה מחדש את רפרטואר השירים שלה ומאמצת אסטרטגיות של התאמה וחידוש , באמצעות טכניקת הקונטרפאקטום . שני המאמרים הבאים , של אסיקה מרקס ושל קומיקו יאיאמה , עוסקים בנופים מוסיקליים ערביים וטורקיים , שהיהודים הספרדים של ירושלים מבצעים בהם כיום את הרפרטואר הליטורגי והפארא ליטורגי שלהם . תוך התמקדות בחזן אחד ( מרקס , ( או בקהילה של מבצעים ( יאיאמה , ( הן חוקרות את מהות המסורת הליטורגית , הנתונה בדיאלוג מתמשך עם תרבויות מוסיקליות המתקיימות סביבה באותו אזור גאוגרפי , שמשמעותו , במקום ובזמן הספציפיים האלה , היא קיום דיאלוג עם האויב . מחקריהן של הבסי , מרקס ויאיאמה , מציגים כולם את השימוש בקונטרפאקטום כאסטרטגיה חיונית להשלמה בין מוסיקה חדשה וטקסטים ישנים , או בין טקסטים חדשים ומוסיקה קיימת , ויצירתו של מרחב צלילי רווי סתירות . אדוין סרוסי פורש בפני הקורא במאמרו באנגלית את ״דרך החתחתים״ שעבר שיר יהודי ספרדי אחד , החל במקורותיו הספרדיים הלא יהודיים , דרך התהליך שהקנה לו ״הילה של אותנטיות״ , וכלה בהפיכתו לנכס צאן ברזל של התרבות היהודית הספרדית . פרנצשסקו ספאניולו עוסק בדיון ״אוריינטליסטי״ של ממש שהתנהל בקרב השכבה המשכילה של יהדות איטליה מיד לאחר ה״ריסורגשימנטו״ ( והקמתה של ממלכת איטליה המאוחדת המודרנית , ( ובהשלכותיו המוסיקליות של דיון זה . ספאניולו מצביע על חוסר ההתאמה הכרוך בהנצחת השתקפותה של האותנטיות במוסיקה הליטורגית ; חוסר התאמה בין הדיון בפן הוויזואלי ( אדריכלות , אובייקטים טקסיים ) ובפן הטקסטואלי , לעומת הדיון במוסיקה . שני מאמרים אלו מבטאים רעיון דומה : איתור מיקומו של סגנון מוסיקלי או מקורו של שיר ב״אחר״ מרחבי דמיוני ( ספרד הימי ביניימית או המזרח הקדום התנ״כי . (

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help