sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

וכן אזורים וזהויות גאוגרפיים המרוחקים מהציר האירופי ים תיכוני השולט בשערים האחרים . השער הראשון נפתח בסקירתו הכללית של דב שוורץ על המוסיקה וההגות היהודית . הסקירה נפרשת מהתנ״ך , התורה שבעל פה והקבלה , דרך הפרשנות היהודית הימי ביניימית , ועד כתביהם של הוגים מלב היהדות המודרנית ( לדוגמה , פרנץ רוזנצווייג והרב יוסף דב סולובייצשיק . ( המחבר שואב את השראתו מהדיכוטומיה בין המוסיקה כמדיום ( לדוגמה , השימוש במוסיקה ככלי מרפא , כקסם , כהשראה לנבואה וכדומה , ( ובין המוסיקה כמטרה בפני עצמה ( לדוגמה , כמראה המשקפת את ההרמוניה השמימית , או כמרכיב חשוב בתפיסה האלוהית של היקום . ( שוורץ מדגיש בזהירות , שתפיסה דו קוטבית זו של המוסיקה לא נבעה מרעיונותיו של הוגה דעות יהודי אחד ויחיד , ושהתפיסות הרווחות היו בדרך כלל שילובים בני כלאיים של שני הקטבים . הוא מסיים במסקנה , שעדיין קיים כר נרחב למחקר לקראת הבנה משוכללת יותר של נושא המוסיקה וההגות היהודית . לעומת זאת , מאמרו של הרב זאב גוטהולד , ז״ל , לוקח אותנו אל לב תהליך היצירה המוסיקלי של אחד מגדולי החסידים , הרב לוי יצחק מברדיצשב . ( 1809–1740 ) ״דודעלע״ , שיר עממי המיוחס לו ( כנראה במידה לא מבוטלת של דיוק היסטורי , ( משמש כנושא למחקר מפורט של המשמעויות הנסתרות של הטקסט ( ה״תוך״ ) והמנגינה ( ה״לבוש״ . ( הרב גוטהולד מתחיל ביחידה הלשונית הראשונית ״דו״ : הברה פשוטה , טרום לשונית וחסרת משמעות , המשמשת בפזמון של השיר העממי , ממשיך לקריאה האינטימית אל ״האחר״ , ומסיים בקריאה אל האלוהות , באמצעות השאיפה המיסטית לדבוק ולהיאחז באלוהים . בדרך זו מוליך אותנו הרב גוטהולד ביד של מורה לעבר הבנת החשיבות המובנית , שהתפתחה בתפיסות החסידיות המוקדמות , של כוחו של השיר . הניתוח המוסיקלי המדוקדק והחשוב שעורך הרב גוטהולד לשיר מראה את המשמעות העמוקה שיש בהכללת ״נופים מוסיקליים״ יהודיים שונים אל תוך יצירה אחת . מאמרה של חביבה פדיה מתרכז בעליית חשיבותו של הלילה כבימה המרכזית לעריכת טקסים מוסיקליים ביהדות . תוך דיון ביצירותיו של המשורר הגדול , רבי ישראל נגשארה ( סביב , ( 1625-1550 רוקמת החוקרת נרטיב מפורט המתחקה אחר שורשיה של המחשבה והפרקטיקה היהודיות המיסטיות , והקשרים בינן לבין מנהגים מוסיקליים ליליים . פדיה משתמשת בניתוח מבני וסמיולוגי של הטקסטים , כדי לתאר את תהליך עלייתה והתפשטותה של ההתקשרות עם המרחב הלילי , כמיקום לחוויה רוחנית אלטרנטיבית ביהדות . בחלק החותם את השער הראשון מובאים דיונים בעלי אופי כללי הרבה יותר . טלילה אלירם מעלה שאלות בדבר המחקר הכמעט אקסקלוסיבי של הסוגה ״שירי ארץ ישראל״ במסגרת הדיון ביצירתו של הקאנון הלירי של הישראליות המודרנית . היא מעלה טענות התומכות בהכללתו של רפרטואר זה גם במסגרות נרחבות יותר של דיון , העוסקות בתרבויות יהודיות ששינו את מיקומן . איזלי זימצובסקי יוצא למסע תאורטי בחיפוש אחר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help