sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הנמצאים בשלבים מתקדמים של הקמת שכונה , בעיקר בפריפריה , נמצא במגמת עלייה . אין ספק שהקמת שכונה קהילתית יוצרת בקיבוץ מצב חדש מעצם העובדה שבאותו יישוב מתגוררות שתי אוכלוסיות שיש להן מאפיינים וצרכים שונים . ההשלכות האפשריות של מצב זה על היישוב הקיבוצי מעוררות עניין רב בקיבוצים עצמם ובמערכות הסובבות אותם , וגם בקרב חוקרי קהילה וחברה : מה קורה בחיבור שנוצר בין שתי האוכלוסיות ? מה קורה לקיבוץ כצורת חיים ייחודית , ואיך , אם בכלל , משתלבים המשתכנים החדשים במרקם החיים שלו ? חברים רבים בקיבוצים רואים בשכונה הקהילתית הזדמנות לקידום כלכלי , לקליטת בנים או לגידול היישוב והצערתו , אם כי בדרך שונה מכפי שנעשה בעבר , אך יש גם כאלה החוששים מפני השפעתה האפשרית של השכונה על המשך קיומו של הקיבוץ כמסגרת חיים ייחודית . בהקשר זה עולות שאלות כגון : האם השכונה תחיש את השינויים בקיבוץ ותגרום בדרך זו לחיסולו ? האם קיימת סכנה שחברי הקיבוץ יעברו אל השכונה ל האם השכונה עלולה להשתלט על הקיבוץ או "לבלוע" אותו ? אילו קונפליקטים עלולים להתפתח בין הקיבוץ לשכונה ? אחרים מעלים ספקות אם השכונה אכן תוביל לתוצאות המצופות ממנה - צמיחה דמוגרפית , הישארות בנים , יצירת רצף גילים , שדרוג השירותים , ובעיקר שיפור סיכויי ההישרדות של היישוב כמערכת בת קיימא . הנושא העומד במרכזו של מחקר זה הוא הממד החברתי של המפגש בין השכונה הקהילתית לבין הקיבוץ . השאלה העיקרית היא אילו יחסי גומלין נוצרים בין חברי הקיבוץ לבין תושבי השכונה ? האם יש סימנים להתפתחות של קהילה משותפת לשתי הקבוצות , והאם יש הבדלים בין קיבוצים שונים באשר לאופי הקהילה ( או הקהילות ) המתרקמת בתוכם ואופן תפקודה ? ואם כן , מה הם הגורמים העשויים להסביר את ההבדלים הללו ? בהנחה שציפיית הנוגעים בדבר היא שאכן תתפתח במקום קהילה משותפת ומתפקדת , יש גם עניין לבדוק מה הן הדרכים שבהן רצוי ללכת כדי להגיע ליעד זה . האם ניתן להיערך לכך מתחילה ? האם ליווי חברתי מקצועי עשוי להועיל , למשל על ידי מיתון קונפליקטים וסיוע בגיבוש הסכמות בנושאים קריטיים ?

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help