sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

באותה תקופה . יוסף שפרינצק , באחד ממאמריו הראשונים שכתב לקראת סיום התקופה " ) תקופת המעבר בעבודת המשרד הארץ ישראלי ( " כינה את העליה כולה בשם "עליה ציונית . " יחד עם צעירי העליה השנייה נברא אז בארץ יש קיים , צנוע בממדיו אך בטוח בעצמו , ובכך נתהולל מפנה בישוב ונוצרה התשתית להרחבת המפעל הציוני לאחר הצהרת בלפור וכינון 2 ממשלת המנדט . דוגמה אחת , אולי הבולטת מכל , אך ודאי לא היחידה , יש בה להמחיש את התהליך כולו . מקובל לראות את ראשית הפיכתה של הלשון העברית ללשון דיבור יומיומית כאחד מהישגיה החשובים של העליה השנייה . התהליך היה פרי פעילות משותפת ומשלימה של שני חלקי העליה באותו עשור : צעירי העליה השנייה המתלהבים מזה - והעולים המיושבים בעלי 3 המשפחות מזה . צעירי העליה השנייה הם שהחלו להקפיד לנהל אספותיהם בעברית , הם שהקימו דו שבועון עברי - הפועל הצעיר שמכחבותיו ומאמריו נשמה עברית אחרת : לא שפת ספר אלא שפת דיבור חיה . התהליך כולו הושלם עם הופעת הגות עברית עצמאית ביצירתו של א"ד גורדון , ובהצטרפות גדול סופרי הפרוזה העברית של הדור , י"ח בתר , לצעירי העליה השנייה כאשר לאחר לבטים קשים נשאר בארץ ; גולת הכותרת של התהליך היא שירת רחל , שאמנם פרצה החוצה רק לאחר מכן , אך הורתה 4 האמיתית היא באותו עשור . אלא שהתהליך כולו לא היה מתקיים אלמלא התשתית החומרית : בתי ספר , ספריות והוצאות ספרים , שנוסדו אז בארץ באותה תקופה ונשאו על כתפי העולים בעלי המשפחות והאמצעים . בפרק הראשון של חיבורנו נדון בהרחבת מה באחת היצירות החשובות שעולים אלה סייעו להביא לעולם , היא גימנסיה הרצליה . הצירוף השלם של שני חלקי העליה שבאותו עשור , חל אצל דור הבנים שבאו עם הוריהם , צמחו והתבגרו בארץ . במחצית השנייה של שנות העליה השנייה , החלה המציאות בארץ להתייצב . מספר העולים הצעירים שנקלטו בה הלך וגדל , והם בני גיל אחד עם דור הבנים שגדלו בארץ . שני רבדים אלה של הישוב החלו להתקרב זה לזה ויחד החלו לגבש גישה רעיונית וחברתית משותפת . הצירוף הזה תרם הרבה לגוון המיוחד שניתן לתנועת העבודה הציונית בארץ , וכבר יצירתה העצמית הבולטת , מפלגת אחדות העבודה , שהוקמה ערב בואה של העליה השלישית ארצה , היא בסימן ייחוד זה . בכך גם ניתנה דמות של ותיקים ומנוסים לאנשי העליה השנייה , מעבר לגילם וניסיונם בחיים . נקודת המוצא של סיפור חיי דב הוז היא הסימביוזה בין דור הבנים של משפחות יוצאי רוסיה , באי העשור שלפני מלחמת העולם , לבין צעירי העליה השנייה והמשכו בצמיחתה של תנועת העבודה בארץ בימי שלטון המנדט . נקודת מוצא זו יפה גם לתיאור מערך חייהם של אליהו גולומב

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help