sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ריש פסחים בבבלי ובירושלמי שאלות בעריכה והתהוות יעקב אלמן א . הקדמה סוגיית הפתיחה היא אחת הסוגות הנחקרות ביותר בחקר התלמוד הבבלי . עניינם של חוקרים בסוגה זו נובע משתי סיבות מרכזיות . ראשית , טיפולם של עורכי הבבלי בחומר 1 התנאי והאמוראי שהונח לפניהם שונה באופן מובהק מזה של מחברים מודרניים . בדיוק כשם שאין המשנה מסדרת הקדמות לדיוניה אין התלמודים מציעים דיון מסודר בשאלות מבואיות כמו שיעורי איסורים או מצוות הנדונים במסכת או בפרק וחומרתם , ובדרך כלל 2 גם נמנעים מלעסוק בענייני אגדה בראשית הפרקים . שנית , כרוב העורכים של ספרות חז״ל ( חוץ מכמה מדרשי אגדה ארץ ישראליים ) גם עורכי הבבלי הם אנונימיים בתכלית ולא הותירו בתוכן החיבורים שלהם או במבנה החיבורים את שמותיהם או רמזים אחרים לזהותם . חוקרים כמו אברהם וייס כבר העירו שרבות מסוגיות הפתיחה האלו בבבלי הן אנונימיות לגמרי , בעוד שבדרך כלל מעורבות בסוגיות הבבלי מימרות ודיונים אמוראיים . בניסיון להמשיך את הפרויקט המחקרי הכפול הזה יבחן מאמר זה סוגיית פתיחה אחת מן התלמוד הבבלי , זו הפותחת את מסכת פסחים , בהשוואה לסוגיה הפותחת את המסכת בתלמוד הירושלמי . המתודה ההשוואתית תאפשר לנו להבין את גישתם השונה של עורכי הבבלי מזו של עורכי הירושלמי כפי שהיא משתקפת באופן סידורם את החומר שבידם . לכל סוגיה יש קבוצת עורכים שונה , ודרך הסוגיה ניתן לנסות ולהבין את עולם הרוח של כל קבוצה ואת עיגונה בתרבותה היא . סידור החומר בסוגיה בריש פסחים משקף גם 1 עורכי הקומפילציות הרבניות היו מלקטים ומפרשים , אבל לא מחברים . אין הם מציעים מבוא או הקדמה במובן הרגיל ( דהיינו : המודרני ) של הסוגה . אם יש כעין מבוא , כגון בסוגיה האגדית הפותחת את מסכת עבודה זרה , אין הוא אלא ליקוט , סידור ופירוש של מקורות קדומים . 2 יוצאת דופן מהכללה זו היא השרשרת הארוכה של דרשות על עובדי עבודה זרה בריש מסכת עבודה זרה , המשמשות כעין מבוא למסכת . ניתן גם למנות את הסוגיה בריש בבא קמא ואת הסוגיה בריש נדה כסוגיות מבואיות . 3 כבר דנתי בעניינים אלו במאמרי “ Cultural Aspects of Post-Redactional Additions to the Bavli" , J . Rubenstein ( ed . ) , Creation and Composition : The Contribution of the Bavli . Redactors ( Stammaim ) to the Aggadah ( TSAJ 114 ) , Tubingen , 2005 , pp . 383-416

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help