sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

את הפנומן , טוען היידגר , אפשר לחשוף באופן פנומנולוגי , היינו , באמצעות שיטה הבוחנת את הדברים כפי שהם מציגים את עצמם . המחקר ההיסטורי המקובל – כלומר , לאורך הציר הכרונולוגי – מניח כי כדי להסביר את מושא המחקר שלנו עלינו לבחון את מקורותיו ושורשיו . מחקר הבוחן את ההיסטוריה בממד הפנומנולוגי , לעומת זאת , הוא בלתי נרטיבי . הוא בוחן את התופעה מתוך עצמה , מתוך השפה המגדירה אותה . מחקר היסטורי כזה אמפתי יותר לדברים . לפיכך אין למחקר פנומנולוגי כל כוח הסברי . הפנומנולוגיה מניחה כי ה"הסבר" הטוב ביותר לתופעה מצוי בתיאורה . המחקר הכרונולוגי המציע הסברים מתמקד בניסיון לפרש את הדברים . המחקר הפנומנולוגי המתאר את הדברים כפי שהם מציגים את עצמם מתמקד באונטולוגיה שלהם , בהווייתם . בעוד היסטוריון האמון על הגישה הראשונה יסביר את מקורותיה ההיסטוריים של תופעת הניתוח הפלסטי וכן את משמעותה , ההיסטוריון האמון על הגישה הפנומנולוגית יתאר "מה זה להיות מנותח פלסטי . " * בשנות התשעים של המאה העשרים הופיעו כמה עבודות היסטוריות והיסטוריוגרפיות שהושפעתי מהן בכתיבת ספר זה . המשותף לכולן הוא הניסיון לחמוק מן הגישה המקטרגת והמסנגרת ביחס להיסטוריה זו . ג'ורג'יו אג מבן בוחן בספרו , הומו סא M ר : עוצמה ריבונית וחיים עירומים / חשופים , ( 1995 ) את היחס שבין ה"חיים" לבין הפוליטיקה כפי שהתפתח בתקופה המודרנית . כממשיך דרכו של הפילוסוף וההיסטוריון מישל פוקו עוסק אגמבן באחד מפרקי הספר בביו–פוליטיקה , היא "פוליטיקת החיים" בתקופת ויימאר . ההיסטוריה המודרנית בכלל וההיסטוריה הגרמנית במחצית הראשונה של המאה העשרים בפרט מתאפיינות , לטענתו , בחדירת תופעת ה"חיים" אל הפוליטיקה . מדובר כאן בתהליך של הפוליטיזציה של ה"חיים "ה . " חיים" – חיי האדם , חיי העם והאומה , חיי האוכלוסייה ועוד – הם האירוע והתופעה המרכזיים במודרניות . הדבר בא לידי ביטוי בראש ובראשונה ב"אובססיה" המודרנית ביחס לבריאות ופריון . לפיכך , טוען אגמבן , לא נוכל לדון במודרניות אלא אם כן נוותר על הקטגוריות המסורתיות המבחינות באופן דיכוטומי בין ימין לשמאל , בין פרטי לציבורי , בין אבסולוטיזם לדמוקרטיה וכיוצא באלה . אגמבן מנתח את ההיסטוריה המודרנית בכלל ואת זו הגרמנית בפרט בצורה מרחבית על ידי בחינת אופן התארגנותם של ה"חיים" במרחב . ראו : Agamben . 1998 [ 1995 ] חלקים מספרו של אגמבן , הומו סאקר , הופיעו בעברית . ראו : אגמבן . 434-395 , [ 1995 ] 2003 בספרו : 1926–ב חיים על קצה ההיסטוריה ( 1997 ) כותב הנס אולריך גומברכט את ההיסטוריה של 1926 כהיסטוריה של מרחב מתפשט . הספר בנוי כמילון מושגים שנלקחו משנה זו , המאפשר לקורא לנוע ממושג אחד לשני בדרך אסוציאטיבית כמו במרחב הווירטואלי של האינטרנט . כך יכול כל קורא לקרוא את ההיסטוריה של רפובליקת ויימאר אחרת . הוא יכול להתחיל בכל נקודה , לנוע לכל נקודה ולסיים את ה"סיפור" בכל נקודה . גומברכט דן בין היתר במטוסים , קרבות אגרוף , מעליות , ג'ז ועוד . ראו : . Gumbrecht 1997 אנקה גל בר בספרה אמנות השיטוט : שיטוט , ספרות וסרטים בתרבות ויימאר ( 1999 ) חוקרת את דמותו של המשוטט העירוני

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help