sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

והחברתיים שפקדו אותה במהלך שנות העשרים וראשית שנות השלושים ; לזונדרוג , היא הדרך הגרמנית המיוחדת שהתפתחה במהלך המאה התשעעשרה ; לפתולוגיה של מדינת הלאום ; לכישלון המערכת הקפיטליסטית ; למשבר המודרניות . ההיסטוריונים המקטרגים והמסנגרים כאחד היו , בעיקרו של דבר , אפולוגטיים בכתיבתם . הציווי שהנחה אותם היה להסביר ולפרש את רפובליקת ויימאר ובמיוחד את כישלונה . המקטרגים הניחו מראש הנחות נורמטיביות , תיאורטיות וערכיות שמהן יצאו לתקוף את בני התקופה . המסנגרים ראו ברפובליקת ויימאר ביטוי של משהו אחר : של קטסטרופה וטראומה , של האופי הגרמני , של הצד האפל של המודרניות , ובכך למעשה ביקשו לפטור את הוויימארים מאחריות . מה עומד בבסיס הנחות המוצא המקטרגות והמסנגרות בהיסטוריוגרפיה של רפובליקה ויימאר ? "סוף הסיפור" משפיע בלא ספק על דרך תיאורו : היטלר , הנאציזם , הרייך השלישי . קשה לתאר את ההיסטוריה של רפובליקת ויימאר אגב התעלמות ממה שבא אחריה ומעיב עליה כצל כבד . אל מול הטירוף הנאצי אנו מצווים , לכאורה , להסביר את התופעה הוויימארית , לפרש אותה וכן לתקוף את הוויימארים על מה שעשו ובעיקר על מה שלא עשו ( העמדה המקטרגת ) או , לחלופין , להגן עליהם ולפטור אותם מאשמה בטענה שמדובר בכרוניקה של כישלון ידוע מראש ( העמדה המסנגרת . ( את ההיסטוריה של ויימאר נראה שקוראים יותר מכל היסטוריה אחרת מהסוף להתחלה : קודם הרייך השלישי ואז רפובליקת ויימאר ש"הובילה" אליו . זאת ועוד . ה"עתיד" של רפובליקת ויימאר מוטל עליה לא רק כמשא היסטורי והיסטוריוגרפי כבד , אלא גם כציווי מוסרי וערכי המצווה עלינו ללמוד לקחים מהמקרה הוויימארי . עלינו ללמוד את ה"טעויות" וה"כשלים" כדי להימנע מהם בעתיד . להערכתי , אולי יותר מכל היסטוריה אחרת סובלת ההיסטוריה הוויימארית מהצורך להפיק ממנה "מוסר השכל . " בספר זה אני מבקש להשלים פן חסר בכתיבה על רפובליקת ויימאר , על ידי הוספת הממד הפנומנולוגי לתיאור ההיסטורי שלה . הפנומן הוא "מה שמציג את עצמו . " הגדרה זו אני מאמץ מספרו של מרטין היידגר , הוויה וזמן . ( 1927 ) בעיני היידגר הפנומן הוא נקודת פתיחה לפרויקט פילוסופי מורכב ומרהיב . אני מבקש לאמץ את מושג ה"פנומן" במובנו הפשוט והמיידי כפי שמגדיר אותו היידגר . אני מודע היטב ל"עוול" שאני גורם לפילוסופיה ההיידגריאנית בכלל ולתפיסתו הפנומנולוגית בפרט . אולם לא היא עומדת במרכז ספר זה אלא ההיסטוריה של רפובליקת ויימאר .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help