sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנאמן , נראה נאמנות זאת כריקה מתוכן . לעתים קרובות הנאמנות , שהיא לא פעם דוממת ולא מתבלטת , נעשית פעילה במצבים שבהם נתבעת פעולה : הורים הנאבקים בעבור ילדיהם , חברים בקהילה מדינית היוצאים לקרב בשם הנאמנות למולדתם , וכיוצא בזה . דוגמאות אלו ואחרות ממחישות כי נאמנות משמעה פעולה ולא רגש או מלל ריק . הפעולה הממשית היא המבחינה בין נאמנות המייחסת ערך בלתי מותנה למושא הנאמנות ובין מיקוד עצמי אגואיסטי : אם הנאמנות מתגלמת רק במופעים הנפשיים הפנימיים מבלי שהיא מתגלית בעולם המעשי והממשי , או אז הנאמנות אינה אלא פעולה של התייחסות עצמית . האני חוזר אל עצמו , מבטא את עצמו , ומושא הנאמנות אינו אלא מושא ריק שעליו משליך הנאמן את רגשותיו וחוויותיו . הנאמנות היא קשב למושא הנאמנות , ההיענות למה שמושא זה דורש , ולפיכך היא מתגלמת בכך שהנאמן פועל בהתאם למה שהנאמנות דורשת . תפיסה זו של הנאמנות פתוחה לביקורת במצבים שבהם מושא הנאמנות דורש מהנאמן רק אמונה . זהו המצב במקצת הדתות הנוצריות הפרוטסטנטיות , המחייבות את המאמין באמונה ולא במעשים . התשובה לביקורת זו היא כפולה : ראשית , דוגמה זו אינה מבטאת את המושאים הרווחים של הנאמנות , אלא מקרים חריגים יחסית . שנית , גם למצב שבו דרישת הנאמנות היא לאמונה ולא מעשים יש השלכות מעשיות ברורות : עליו לשמור על טהרת האמונה בעולם ולא להתפתות לו . אי העשייה במצב זה מחייבת עשייה מתמדת של ריסון ומשמעת . נאמנות ואקסקלוסיביות – האם נאמנות מחייבת אקסקלוסיביות ? האם נאמנות למושא מחייבת באופן הכרחי סילוקה של אפשרות חלופית ? דומה שתפיסת הנאמנות כפעולה הנעשית בלב שלם , מתוך נכונות להקרבה , מובילה רבים למחשבה זאת . אם בשם הנאמנות הנאמן נתבע למסירות כה גבוהה , משמע שבתבנית המסירות כרוכים הדרה וסילוק של אפשרות אחרת . הנאמן לא רק מקריב את האני הפרטי שלו , אלא גם ובעיקר את החלופות שהיו לפניו . פלטשר מרחיק לכת וקובע כי התבנית הפורמלית של הנאמנות מחייבת שלושה רכיבים : הפועל הנאמן , מושא נאמנותו והאפשרות החלופית שנדחתה . בלא דחייה של אפשרות , אין נאמנות . נאמנות מותנית באופן תדיר בדחיית " הפיתוי , " דהיינו החלופה הדחויה . לפיכך פלטשר מניח שנאמנות מטבעה היא קונטינגנטית . ואולם עמדתו של פלטשר אינה מבוססת כל צרכה . ראשית , בחיינו יש נאמנויות רבות שאינן מותנות בדחייה של חלופות , מן הטעם הפשוט שאין להן חלופה . למשל : נאמנותנו לילדינו אינה יכולה להיות מותנית בחלופה , כי אין חלופה לילדינו . מי שאינו 29 ראו פלטשר , 1993 עמ' 8 30 שם , עמ' . 9

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help