sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המאמץ המתוח תמידית בין האני כיסוד מכונן נאמנות ובין הערך הבלתי מותנה המוענק למושא הנאמנות הופך את הנאמנות לדרמה מתמשכת של מאמץ וכישלון . נאמנות כחובה – לעתים קרובות אנו טועים וחושבים שהנאמנות דומה לחובות אחרות המוטלות עלינו בחיים , ולפיכך אנו מזהים נאמנות עם חובה . אבל אנו מבחינים בנקל בין נאמנות ובין חובה , שכן הנאמנות דורשת יותר מאשר חובה . בניסוחו של לאד : " נאמנות כוללת דבקות במימוש חובותיו של אדם [ ... ] אבל היא כוללת יותר מכך , שכן היא מחייבת התייחסות , ייתכן חיבה או רגש [ כלפי מושא הנאמנות " . [ העובדה שנאמנות היא יותר מחובה מתגלית בכך שנאמנות אכן כרוכה במסירות ודבקות מיוחדת . מכלול השאלות של מידת המסירות למושא אינו אורב בהכרח לפתחן של חובות אופייניות , אבל הן מופיעות כחלק מהתבנית הבסיסית של הנאמנות . אכן , גם הציות לחובה יכול להיעשות בדרכים שונות . יש מי שמסתפק במילוי החובה גרידא , זהו הצייתן לחוק . ויש מי שמשקע את כל לבו ונפשו בחובה , זהו המממש את הנאמנות , בלשונו של בריינט : ישנו הצייתן לחוק העושה את מה שמוטל עליו , אינו מפר חוקים . הוא שומר אמונים למילה הכתובה והנקראת . אך ישנו הנאמן העושה זאת אך בשל עצם הרוח הנטועה בו , משית על עצמו יותר : הוא מכניס את כל רוחו לתוך החובה , ומכונן עצמו בהתאם לרוח ולתכלית שאותן יש לשרת [ בנאמנות . [ נאמנות דורשת הרבה יותר מאשר צייתנות לחוק . היסודות המכוננים נאמנות הם ויתור על האינטרסים האישיים , הקרבה ומסירות בלב ונפש עד כדי סיכון עצמי . רכיבים אלו אינם הכרחיים במימוש חובה כשהיא לעצמה . ואולם נאמנות אינה רק דיספוזיציה פנימית , היא מתגלמת בפעולה הממשית המתמשכת של הנאמן כלפי מושא פעילותו . נאמנות כפעולה מעשית – רויס הגדיר בצדק את הנאמנות כפרקטית . נאמנות אינה רק נטיית לב ורגש , היא בראש ובראשונה מעשה . אדם אינו נאמן לילדיו , בני זוג אינם נאמנים זה לזה וכיוצא בזה , אם הנאמנות מבטאת רק סנטימנט או דיספוזיציה . אדרבה אם מכלול מופעים נפשיים אלו אינם מתגלמים בפעולה הממשית בעולם של 25 לאד , 1967 עמ' . 98 עוד על ההיבטים העודפים של הנאמנות על פני החובה ראו בריאנט , 1930 עמ' . 184-183 26 שם , עמ' . 184 27 שם , עמ' . 187 28 ראו אווין , 1992 עמ' . 405 בריאנט , 1930 עמ' . 187 , 184

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help