sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הכפפה עצמית וויתור על האני הפרטי בשם הערך המיוחס לנאמנות עלולים להוביל את הנאמנות אל עברי פי פחת . שכן בנקל אפשר לטעות ולהחליף בין נאמנות לכניעה מוחלטת למושא הנאמנות ; כניעה השוללת מהאדם את האוטונומיה ואת שיקול הדעת שלו . הניסיון ההיסטורי הנורא בהמרה זאת של נאמנות בוויתור מוחלט על האוטונומיה ושיקול הדעת של האני צריך לעמוד לנגד עינינו כשאנו בוחנים את משמעות הנאמנות . האם גלישה אפשרית זו במדרון המסוכן של כניעה מוחלטת היא אינהרנטית לנאמנות עצמה או שמא היא הפרכתה של הנאמנות ? שאלה מרתקת זו הטרידה הוגים שונים , שמקצתם שללו מהנאמנות את ערכה המוסרי בשל הסכנה הכרוכה בה – ויתור על האוטונומיה . ואולם גם אם קיימת סכנה זו , אין היא פוגעת בתבנית הבסיסית של הנאמנות . שכן כמו שראינו , נאמנות מיוסדת על הכרעת האני . הכרעה זו אינה רק הסולם המוביל אל הנאמנות , שיש לסלקו לאחר ההגעה אל הנאמנות עצמה , היא תנאי הכרחי של הנאמנות עצמה . אי אפשר לכונן נאמנות שאין מקורה באוטונומיה של האדם המכונן אותה . לפיכך " צייתנות עיוורת [ ... ] אינה נאמנות אלא השחתה של הנאמנות . " בלשונו של פלטשר : " דבקות עיוורת באובייקט כלשהו של הנאמנות [ ... ] ממירה את הנאמנות בעבודת אלילים . " צייתנות בלא תנאי אופיינית לבעלי חיים , אבל אי אפשר לייחס לצייתנות זו מעמד של חובה שבעלי החיים מקבלים על עצמם . שכן כבעלי חיים אין הם מצויים תחת חובה . נאמנות כסגולה אנושית אינה צייתנות , אלא עמדה שהנאמן מקבל על עצמו ומחייב את עצמו בה . אכן , פלטשר סבור כי לנאמן שמור תמיד " הקול , " דהיינו מנגנוני השינוי והביקורת העצמית , כיסוד מכונן של הנאמנות עצמה . אין להפריז בחשיבותו של " הקול" כמנגנון ביקורת . יסודו של " הקול" מונח בתפקיד המכריע של הנאמן בכינון הנאמנות . גם אם בנאמנות האדם מונחה על ידי המושא , וגם אם הוא מייחס לו ערך בלתי מותנה , הרי אין לזהות את הנאמנות עם מחיקת האני , עם שלילתו העצמית . שכן שלילה עצמית מערערת את הבסיס שעליו מיוסדות הנאמנות עצמה והכרעתו האוטונומית והשקולה של הבוחר בנאמנות . מנקודת מבט זו , צייתנות עיוורת ונאמנות סותרות זו את זו . ניתוח זה , החוזר ומבליט את האופי הקונטינגנטי המתמיד של הנאמנות , מנהיר מדוע נאמנות היא פעולה מתמדת ולא אקט חד–פעמי . שכן תמיד על האדם לשאת בנטל ההתחייבות לנאמנות . נאמנות היא ברית המתחדשת תדיר בין הפועל ( agent ) ובין מושא נאמנותו . לפיכך רויס יכול לקבוע כי הפרדוקס של הנאמנות נעוץ בכך ש"הנאמנות מנצחת לא רק על ידי הקרבה , אלא גם על ידי עבודה מכאיבה והעצב של הכישלון . " 20 לאד , 1967 עמ' . 98 21 פלטשר , 1993 עמ' . 6 22 ראו פלטשר , 1993 עמ' . 10 23 שם . עוד על מובנו של "הקול" ראו שם , עמ' 4 24 רויס , 1920 עמ' . 353

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help