sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דעת ומתוך הכרה בערכם , משצלחו את מבחן הנאמנות אנו ממשיכים להיות נאמנים להם בטוב וברע . הרי זה טיבה של הנאמנות שהיא תובעת מהנאמן לעמוד לימין מושא נאמנותו ולהעניק לו מסירות מתמדת , עניין שנדון בו בהמשך . סיכומו של דבר , נאמנות מבוססת על חירות האני והכרעתו להיות נאמן , אבל הכרעה זו מחייבת את האני הנאמן לחרוג מהריכוז שלו בעצמו . נאמנות היא התקת החשיבות מהאדם הנאמן אל מושא נאמנותו ; היא פותחת באני אך לא מסתיימת בו . נאמנות כמסירות – גם אם הנאמנות נטועה בהווייתו של האדם הקונקרטי ; גם אם האדם הוא המקור של הנאמנות , הרי משמעותה של זו מתגלמת בחריגה של האני מגבולות עצמו . רויס , שהבליט היבט זה כבר בהגדרתו הבסיסית לנאמנות , חוזר ומדגיש את העניין : אין נאמנות בלא מסירות לאובייקט הנאמנות , ומסירות זו מתבטאת , בראש ובראשונה , בהתגברות על הדחפים הטבעיים ובריסונם , בלשונו : " נאמנות בלא שליטה עצמית היא בלתי אפשרית . " המסירות למושא הנאמנות אינה מתגלמת בפעולה חד– פעמית ; נאמנות מחייבת פעילות מתמדת של הקרבת האני הפרטי והאינטרסים המידיים שלו בשם המסירות למושא הנאמנות . מתוך נקודת מבט זאת סבר רויס כי מושא הנאמנות הוא בעל מעמד אובייקטיבי , שאינו תלוי כלל ועיקר באני . פילוסופים רבים ביקרו היבט אידאליסטי זה בתפיסתו של רויס , שלפיה מושא הנאמנות הוא על–אנושי ובלתי תלוי באדם . ביקורת זאת מבוססת על התובנה שחלק גדול , ואולי מרכזי , מהנאמנויות של בני אדם אינן על–אנושיות , אלא ביןאנושיות . אבל ביקורת זאת אינה מביאה בחשבון את האינטואיציה הבסיסית של רויס : גם אם הוא טעה בניסוח , ואין כל הכרח להניח שמושא הנאמנות הוא על–אנושי , הרי טענתו מבטאת יסוד חשוב : נאמנות מייחסת ערך למושא הנאמנות שהוא בלתי תלוי באני הנאמן . תופעה זו אפשר לכנותה פרדוקס הנאמנות . הנאמנות מיוסדת על הכרעת האדם החופשית אבל היא מייחסת למושא הנאמנות ערך בלתי תלוי באני . אדרבה , מנקודת המבט של האדם הנאמן הוא אמור להיות מופעל על ידי מושא הנאמנות ; מסירותו למושא זה אמורה לכוון את צעדיו ואת פעילותו . רויס מבטא עניין זה במטפורה דתית רבת חשיבות : " התכלית ( cause ) מוכרחה לשלוט עליך , כדרך שהחסד האלוהי שולט שליטה גואלת על החוטא ; אבל רק רצייתך העצמית יכולה לקבל שליטה זאת . " 13 שם , עמ' . 411 14 רויס , 1920 עמ' . 18 15 שם , עמ' . 22 16 שם , עמ' . 19-18 17 לאד , 1967 עמ' . 97 18 רויס , 1920 עמ' . 31 19 שם , עמ' . 131 ראו גם עמ' . 130

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help