sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

נאמנות כערך אישי – הדגשת החירות כיסוד מכונן של הנאמנות משמעה שערך הנאמנות הוא אישי . לולא הייתה הנאמנות מיוסדת על הערך של מושא הנאמנות בעבורי , כיצד יכול הייתי להיות נאמן לו , שואל רויס . טענה זו חוזרת ועולה אצל פילוסופים אחרים המצביעים על כך שהנימוק שאנו נותנים לנאמנותנו למושא מסוים הוא העובדה שמושא זה מיוחד בעבורנו , למשל : אני נאמן לילדי מפני שהוא ילד שלי , שיפוטים נורמטיביים המבוססים על אגואיזם ושיפוטים נורמטיביים המבוססים על נאמנויות , למרות ההבדלים ביניהם , חולקים אפיון בסיסי של ריכוז באני הנאמן : " אנו יכולים לכנות שיפוטים אלו שיפוטים נורמטיביים מותני–עצמי [ ... ] כשאני נאמן למשהו , אני , באופן כלשהו , רואה אותו כשלי ; הוא אובייקט בעל ערך לא אינסטרומנטלי בעבורי . " העובדה שהנאמנות מגלמת מין ערך אישי באה לידי ביטוי בכך שהיא אינה מותנית בהכרח בצידוקים שאנו מעניקים לה . כך למשל בני זוג מבטאים את נאמנותם זה לזה בנימוק הטאוטולוגי שבני זוג ראויים לנאמנות . יתר על כן , גם נאמנויות שאנו יכולים לנמקן מגלמות את האופי הקונטינגנטי של הנאמנות . שכן צידוק מטבעו מותנה ביכולת התיקוף שלו , אין לו מעמד הכרחי . היבט זה מגלם את המעמד הקונטינגנטי שבנאמנות , שעלול לחדור ללב הנאמנות עצמה ; היא נעשית לנאמנות על תנאי : אני נאמן כל עוד הנימוק נראה לי מוצדק או נכון . אבל אם הנאמנות מיוסדת על הערך הלא אינסטרומנטלי של מושא הנאמנות בשבילי , או אז הנאמנות אינה כה שבירה . אכן , נאמנויות חשובות בחיינו אינן מותנות ואיננו חווים אותן כקונטינגנטיות גם אם זהו המעמד הלוגי שלהן . לעתים יש פער גדול בין המעמד הלוגי של טענות ודיספוזיציות ובין המשקל שאנו מייחסים להן בחיים . רוב הדברים החשובים בחיינו אין בהם שום הכרח לוגי ואין הדבר פוגע בחשיבותם ומרכזיותם . בנאמנות , כמו באהבה למשל , פער זה מוסבר בכך שנאמנות מיוסדת על יותר מאשר שיקול דעת רציונלי שמטבעו הוא פתוח ולא חתום . לפיכך גם אם הנאמנות היא אישית וקונטינגנטית המחויבות לה אינה שבירה ; אדרבה , פועלים נאמנים עשויים למסור את נפשם וחייהם בשם הנאמנות , למרות מעמדה הלוגי . יתר על כן , נאמנות אינה מיוסדת בהכרח על הערך של אובייקט הנאמנות ; אדרבה , לעתים אנו מייחסים ערך למושא הנאמנות מפני שהוא מושא הנאמנות . דוגמה מובהקת לנאמנות מסוג זה היא הנאמנות לילדינו . אנו מייחסים להם ערך משום שאנו נאמנים להם ולא משום שצלחו מבחן שבו נבחנו תכונותיהם . מאחר וילדינו הם ילדינו אנו מייחסים לתכונותיהם ערך וחשיבות . זה בדיוק ההיבט הלא אינסטרומנטלי של הנאמנות . היבט זה חוזר ומתגלה כאמור בעובדה שגם אובייקטים של נאמנות שנבחרו לאחר שיקול 10 שם , עמ' . 19-18 11 אולדנקויסט , 1982 עמ' ; 175 ראו גם לאד , 1967 עמ' ; 97 פלטשר , 1993 עמ' . 14 12 ראו אווין , 1992 עמ' . 406

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help