sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

כמו שהראה פלטשר , נאמנות אינה מתגבשת במנותק ממה שהוא מכנה " האני ההיסטורי , " דהיינו מכלול ההקשרים התרבותיים–ההיסטוריים שבתוכם מצוי האני : " בני אדם מביאים את ההיסטוריות שלהם לתוך נאמנויותיהם . " הקשרים היסטורייםתרבותיים אלו , טוען פלטשר , מגבילים את טווח המחויבות שנכנה אותה נאמנות . המשמעות של המתח בין ההקשר ההיסטורי שבתוכו נטוע אדם וממנו הוא מייצר את נאמנויותיו ובין ההכרה בכך שנאמנות מיוסדת על רצון חופשי היא שנאמנות היא אכן עמדה שמקורה באדם עצמו . הוא הבסיס לנאמנות – " אני , ורק אני [ ... ] יכול להצדיק לעצמי מבחינה מוסרית את תכניות חיי . סמכות אחרת אינה יכולה לעולם לתת לי את הטעם לחובתי . " האדם לא נולד לתוך נאמנות – הוא בוחר בה . ואולם טווח הנאמנויות והאובייקטים הראויים לנאמנות הוא עניין המיוסד על הקשרים ספציפיים ביותר שאינם מנותקים מהווייתו הראלית של אדם . אכן , בני אדם יכולים לחולל בחייהם שינויים ניכרים ולהפנים לתוך הווייתם הקשרים חדשים . אבל הקשרים אלו מגדילים או משנים את טווח הנאמנות , אם אכן נעשו ההקשרים עצמם לחלק מהווייתו הממשית של האדם עצמו . פלטשר צודק כשהוא טוען שאמריקאי אינו יכול להיות נאמן לעם הצרפתי , גם אם הוא אוהבו . אבל מכאן לא נובעת המסקנה שאמריקאי לא יכול לאמץ לעצמו זהות צרפתית ולהיות נאמן לעם הצרפתי . שאלת טווח הנאמנות נקבעת על ידי ההקשרים הראליים שבהם חיים בני אדם , אבל הקשרים אלו אינם סטטיים . אדם נוצק לתוך הווייתו , לתוך נוף מולדתו , אבל הוא יכול לחרוג מהם . המתח שבין ההינתנות העובדתית , במינוח של המסורת האקזיסטנציאליסטית , ובין החריגה הוא מתח מובנה בחיי אדם . רויס ופלטשר מבליטים היבט אחד בלבד של חיי אדם המשתרעים בין כפיפות לתנאים היסטוריים ( פלטשר ) ובין היכולת לחרוג מהם ( רויס . ( מניתוח זה עולה בבירור כי הנאמנות מטבעה היא קונטינגנטית . פלטשר עיגן קונטינגנטיות בתנאי האקסקלוסיביות של הנאמנות . ואולם , כמו שנראה בהמשך , תנאי זה אינו הכרחי לאפיונה של הנאמנות עצמה . הנאמנות ביסודה היא קונטינגנטית , שכן היא מיוסדת על בחירת האדם להיות נאמן , שממנה הוא יכול לסגת בכל עת . במובן זה הצדק עם רויס , שסבר כי נאמנות אינה אמורה להיות מוכרעת על ידי נטל המסורת . 3 ראו פלטשר , 1993 עמ' . 7 4 שם , עמ' . 18 5 רויס , 1920 עמ' . 31 6 השוו מולין , 2005 עמ' 184-183 7 פלטשר , 1993 עמ' . 17 8 שם , עמ' . 14 9 רויס , 1920 עמ' . 122

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help