sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ארוכה כהיסטוריה של הדיון על הפרוזודיה עצמה . כאשר בחר בריק , בהרצאה בשנת , › 920 להשיב לחיים את המטפורה הזאת , הוא הכניס אל הדיון הקשר היסטורי ייחודי ביותר — הקשר שיאקובסון מעמעם כאשר הוא מציב אותו לצד הבחירה השרירותית ב״מונחי הפארלאמנט הבריטי״ והופך בכך את המטפורה של בריק לאמצעי הסבר ותו לא , ואולם , הבחירות הלשוניות של סופרים ומבקרים הדנים בניגודים שבין הפרוזודיה לחופש ממרות מקובעות בתפיסת העולם שלהם ובהקשר החברתי והפוליטי שבו הם פועלים . הריתמוס החופשי , למשל , התקבל לא רק כחירות ממוסכמות המשקל אלא גם כצעד לקראת גיבוש של קול אישי והתנערות מציפיות תרבותיות . מרתק לראות כיצד חירות זו מתפרשת בדרכים שונות בידי כותבים ( אנשי תאוריה ומשוררים כאחד ) בזמן המהפכה הרוסית , בתקופת הלאומיות הגרמנית , בתולדות השירה האמריקנית או במהלך המהפכה הציונית . בכל אחד מן המקרים האלה נקשרת חירות החריזה והמשקל בחירות מתרבות , מאידאולוגיה או מזהות מסוימת . הפער בין ההיבטים הצורניים של הפרוזודיה לבין הקשריה התרבותיים מגושר לעתים קרובות באמצעות דיון בריתמוס כבתופעה כללית , כשבבסיס הדיון ההנחה המקדימה שלפיה הריתמוס מייצג לא רק מושגים פרוזודיים אלא גם כל תנודה חוזרת ונשנית , כל תנועה המכוונת קדימה וכל ארגון של › זמן . ואכן , סופרים , חוקרים והוגים נוקטים לא אחת את המונח ״ריתמוס״ בהתייחסם ל״משקל״ , או לפרוזודיה בכלל . שארל בודלר , למשל , כתב בהקדמה לספרו פרחי הרע : ״הריתמוס והחריזה הם מענה להזדקקותו הנצחית של האדם לאחדות הצליל ולסימטריה , בניגוד ליוהרה ולסכנה שבהשראה״ . › בספר זה אנקוט את המונח ״ריתמוס״ במשמעותו הרחבה , הכוללת את המשקל ( ואינה מציבה את המשקל כמנוגד לריתמוס . ( עירוב התחומים בין המשמעויות הרבות של המונח ״ריתמוס״ נובע מקיומם של שני מקורות אפשריים למילה : היווני והלטיני . ביוונית , המילה ״ריתמוס״ ( הנגזרת מן המילה היוונית ״ראו״ ) פירושה ״זרימה״ ו״תנועה״ ואילו בלטינית היא ״מידה״ , ( meter ) מונח הנקשר בספירה ובמספרים ( ברוגאן , ריתמוס , עמ׳ . ( 825–824 דוגמאות לעירוב התחומים בין הגדרות המשקל להגדרות הריתמוס ניתן למצוא בכמה חיבורים פורמליסטיים וסטרוקטורליסטיים שבהם המשקל הוא מוסכמה מופשטת , נוסחתית , ואילו הריתמוס הוא התופעה הסגולית יותר , הדרכים שבהן התבנית המשקלית מיושמת — או משתנה — בשיר . ויקטור ז׳ירמונסקי , למשל , קובע כך : ״במשמעות הצרה של המילה , תורת המשקל היא חקר המשקל ( או המשקלים , ( בניגוד לתורת הריתמוס , שהיא חקר הריתמוס . במשמעות זו , עניינו של המשקל הוא בחוקים כלליים השולטים בחילופים שבין צלילים חזקים לחלשים , בעוד הריתמוס עניינו במקרים מוחשיים וסגוליים של יישום החוקים הללו ושל הווריאציות על תכנית המשקל הבסיסית״ ( ז׳ירמונסקי , מושגים בסיסיים , עמ׳ . (› 7 4 בתוך פולי , מבוא , עמ׳ . ›

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help