sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר בשנתי השנייה או השלישית ללימודי התואר הראשון בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב — בראשית שנות התשעים — שמעתי לראשונה את שמו של הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר באחד הסמינרים . מיד בתום הסמינר ירדתי לספרייה ושלפתי מהמדף את ספרו היות וזמן . ( 1927 ) את הפסקה הראשונה צלחתי . את השנייה בקושי רב . אל העמוד השני לא הגעתי . לא הבנתי דבר מהכתוב . נזכרתי במרצה שלי שקבע שאי אפשר לקרוא בהיידגר סתם כך . יש ללמוד אותו היטב בטרם ניגשים לכתביו . בלימודי לתואר השלישי ניסיתי להתמודד עם היות וזמן שנית . העניין שלי בהיידגר ובהגותו לא היה פילוסופי גרדא אלא בעיקר היסטורי , מן הטעם הפשוט שהייתי סטודנט להיסטוריה שכתב דוקטורט על ראיית העולם הנאצית . היידגר , זאת ידעתי , הרי הצטרף למפלגה הנאצית ושיתף פעולה עם המשטר . סקרנה אותי משיכתו של פילוסוף כה חשוב ומשפיע , אולי החשוב והמשפיע במאה העשרים , אל הנאציזם . הפעם צלחתי יותר מדף אחד והגעתי אל מחצית הספר . לפרקים חשבתי שאני מבין , אך לרוב היה לי ברור שאיני יורד באמת לסוף דעתו . גם ניסיון זה הסתיים אפוא במפח נפש גדול . שוב לא הצלחתי להבין את היידגר . ובכל זאת היתה לי איזושהי סיבה לחשוב שיש בספר משהו חשוב שצריך וראוי להקדיש לו יותר זמן ומאמץ כדי לפענחו . כשנה או שנתיים לאחר תום הדוקטורט ובעודי שוקד על מחקר שעניינו רפובליקת ויימאר ניסיתי לקרוא את היות וזמן פעם שלישית . הפעם אימצתי את עצתו של המרצה שלי והקדמתי לקריאת הספר לימוד שיטתי של הפילוסופיה של היידגר באמצעות ספרות מחקר . לאחר כמה ספרי מבוא פניתי בחיל ורעדה לקריאת הספר . הקריאה נמשכה מעט יותר משנה . בכל יום קראתי כמה עמודים , וראיתי שכר בעמלי . לראשונה חשתי שהצלחתי להבין את הפילוסופיה של היידגר לעומקה . או אז גם הבנתי מדוע רבים כל כך הוקסמו ממנה . דרכי אל היידגר היתה דומה לזו של חוקר הספרות ג'ורג' סטיינר כמו

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help