sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

עפרה צימבליסטה ) 2014–1939 ( המאוחר והמוקדם : סגירת מעגל רז סמירה עפרה צימבליסטה , מהפסלות המובילות והבכירות בארץ , הלכה לעולמה בחודש יוני האחרון והיא בת . 75 צימבליסטה נולדה בשנת . 1939 את ימי נעוריה הבוגרים העבירה בעיר תל אביב , ואליה חזרה בשנתיים האחרונות לחייה . היא עבדה כאחות מוסמכת בבתי חולים , עד שבשנת 1971 החליטה לשנות כיוון ולעבור לתחום האמנות . היא נרשמה ללימודים בבית הספר " קלישר , " ושם למדה עד . 1975 לאחר מכן השתלמה בליתוגרפיה , בתחריט ובהדפס רשת בסדנאות האמנים בתל אביב . כשם שבחייה סגרה מעגל ושבה לאחר שנים רבות לעיר שכה אהבה , כך גם בדרכה האמנותית ביקשה צימבליסטה לסגור מעגלים , וזאת מיטיבים להמחיש שלושת הפרויקטים הגדולים האחרונים שלה : בשנת 2013 הציגה צימבליסטה בגלריה משרד בתל אביב תערוכת יחיד , " כתוב בעור" ( אוצרת : רחל סוקמן 11 : ( עבודות פיסול , שעליהן רשמה המשוררת אגי משעול שירים בכתב ידה . צימבליסטה יצרה גלימות , שמלות ופרטי לבוש , שכמו נעטים על גוף נטול גוף . בהודעה לעיתונות כתבה אז סוקמן : " צימבליסטה מלבישה את פסליה הקיימים שבסטודיו . בתהליך התאמת הבגד לפסל מתנהל דיאלוג מחודש , ובמסגרתו היא מקשיבה לבקשות הפסלים שלה . ] ... [ בשלב הסופי מוסר הבגד מן הגוף , והוא נותר כפסל בגד בצבעוניות חדשה ובהירה בצבעי עור ואור . ] ... [ אל תוך התהליך הפרטי הזה הזמינה צימבליסטה את המשוררת , אגי משעול , לכתוב את שיריה . ] ... [ חלק מן השירים רואים אור לראשונה ; אחרים עברו עריכה מחודשת בהתאם למה שהכתיב הבגד . " עוד הוסיפה וציטטה מדברי צימבליסטה עצמה : " אגי , ברגישותה , למדה את תהליכי החשיבה הפלסטית , איך נכון לכתוב וכיצד להקשיב לצורות הקפלים . חששותיה לכתוב על הפסלים שלי התפוגגו עם הזמן . " אגי משעול , מצדה , כתבה על התהליך : " היום סיימתי את הפסל האחרון , המכוסה כולו תחרת מילים . זה שבהתחלה רק הבטתי בו , נגעתי בו בעט , כתבתי בזהירות משפט , הסתובבתי סביבו , התיישבתי מולו וחשתי איך אני נעשית כלים שלובים עם הריק שבתוך הגלימה , ריק שהיה פעם מישהו חי , שאת זיכרונותיו ותחושותיו אני קולטת ורושמת על גבי בגדו , ערה מאוד לבגידת הבגד בגוף או הגוף בבגד ... יושבת פעם מול החזית , הקפל הצהוב , מפתח הגלימה , ופעם מאחור , מול בליטת הרגל הנמלטת . והנה אני כבר נוגעת בו כמו באדם קרוב ומוכר . הטוש חורט בחומר המחוספס ומשמיע צליל חריקה עדינה , שהיא פסקול העבודה . לפעמים החומר מתנגד , מועך את חוד העט . אני נכנסת בקפלים , כבר יותר אינטימי הכול , אפילו סודות אני טומנת בין הקפלים הסמויים ... כתב היד הוא הדבר הכי אינטימי . אדם יכול להתפשט עד לכתב ידו . אני כותבת על בגד למי 1 שיודע לקרוא בדיו" בשנת 2013 סוגרת צימבליסטה מעגל שפתחה ב , 1984 בטרם הפכה לפסלת . באותה שנה הציגה בגלריה שרה לוי , תל אביב , את תוצאותיו של שיתוף פעולה עם המשוררת , יונה וולך , בתערוכה שכותרתה " נייר + כתב . " צימבליסטה יצרה אז ניירות ממוחזרים בטכניקה מיוחדת באמצעות נוזלים וחומרים שונים , שהתייחדו בצבעוניות ובמרקמים שונים , ועליהם כתבה וולך , בכתב ידה , את מילותיה . על כך סיפרה בזמנו המשוררת : " יום אחד באה עפרה ואמרה , ' למה שלא נעשה משהו יחד . אני אעשה נייר , ואת תכתבי עליו . ' אמרתי כן , … וכך יצאה לנו תערוכת נייר וכתב , סיפור ידידות ואהבה והשראה . " " על פי עדותה של צימבליסטה " , כותב יובל כספי , " היה קשה לשכנע את וולך להסכים לכתוב על העבודות בכתב ידה . מצד אחד , הרעיון לראות את כתב ידה , או , ליתר דיוק , שירים והגיגים שלה תלויים על הקיר כעבודת אמנות פלסטית , מאוד קסם לה , אולם לדעתה כתב ידה לא היה יפה וברור דיו למטרה זו . מה ששכנע אותה לבסוף הייתה טענתה של צימבליסטה , כי דווקא אופיו המיוחד של כתב 3 היד , המחיקות והתיקונים , מוסיפים ליצירה נופך של אותנטיות . " כפי שהעידה צימבליסטה עצמה : " הנייר היה בשבילי כמו הבשר , שעליו 4 תכתוב יונה את השירים . " השירים המופיעים על העבודות , לא ראו אור מעולם , והם מתפקדים כדימויים חזותיים לכל דבר . אלה הם , למעשה , שיריה האחרונים של וולך , כפי שמוסיף ומציין כספי . גם בתערוכת יחיד שהוצגה בראשית דרכה האמנותית וגם בתערוכת היחיד האחרונה שלה יצרה צימבליסטה קשר עם משוררות ,

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help