sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מזמור אישה EDITORIAL מזמור אישה תערוכה קבוצתית לציון 20 שנות פעילות הגלריה גלריה משרד בתל אביב מרץ — אפריל 2014 אוצרת : רחל סוקמן אמניות משתתפות : חנאן אבו-חוסיין , מיכל אורגיל , אניסה אשקר , אורנה בן עמי , נטשה בריליאנטובה , לילך בר-עמי , ברכה גיא , מרב דביש בן משה , אוה דברה , ליאן דקל , מרב היימן , סופי יונגרייז , אתי לב , מוריה להיס , אורנה מילוא , אגי משעול , חנה ניניו , רוני סתר , דפנה ערוד , דורית פלדמן , נעמי צוקר , עפרה צימבליסטה , סימה קירשנר , מגי רום , נאוה רון , חגית שחל , בל שפיר רחל סוקמן התערוכה " מזמור אישה" היא בבחינת מסע נשי אל לב לבו של השיח התרבותי של החברה הישראלית בתוכה אנו מתהוות , שיח המציע דפוסים שונים וראויים לחברה שוויונית . היא מקבצת תחת קורת גג אחת את קולותיהן הצלולים והברורים של אמניות בעלות אג'נדה חברתית מוצהרת . העבודות המוצגות מבטאות רצון להציג את הנשיות לא כאתר של פצע , ואף לא כמקום רך , פגיע ושברירי , אלא ככזה המעניק נוכחות רבת עוצמה לצד עונג עילאי . פסלה של סופי יונגרייז , פ ר פ ר , מתרגם איבר " פונקציונלי" ומוצנע על פי רוב - איבר שמימים ימימה נועד , בעיקרו , לצורכי הולדה ועינוג גברי - למקור של כוח ולאובייקט אסתטי טהור : פסל פות עשוי שיש , המזמין את הצופה לגעת , למשש ולהתענג על קימוריו החושניים והאסתטיים . פן נוסף שבו נוגעת התערוכה הוא שיתוף הפעולה המפרה והמעצים בין אמניות מתחומי אמנות שונים , הנותנות זו לזו יד ומייצרות מדיום היברידי המזמן קריאה אחרת . כך , למשל , שיתוף הפעולה שיזמה הפסלת עפרה צימבליסטה , שהזמינה את המשוררת , אגי משעול , להיכנס לפנתיאון השפה החזותית שיצרה , לקרוא את השפה החזותית מתוך קפלי הבגד ולתרגמה לשפת השירה . מהלך זה הניב קומפוזיציה של שלמות היברידית חדשה , והוא משקף גישה רעננה לתפישת היכולת הנשית המתמשכת והרב ממדית . לדברי צימבליסטה : " אגי , ברגישותה , למדה את תהליכי החשיבה הפלסטית , איך נכון לכתוב וכיצד להקשיב לצורות הקפלים . חששותיה לכתוב על הפסלים שלי התפוגגו עם הזמן , והייתה לנו התנסות מרגשת . " שיתוף פעולה אסתטי דומה בא לידי ביטוי ביצירתה של חנה ניניו , שבה היא מעלה לדרגה של תיאטרון את החיבור הנשי המעצים , את נתינת היד המאפשרת , לכל אחת בתורה , להגיע לקדמת הבמה . התפישה האוצרותית שהנחתה את " גלריה משרד בתל אביב" מראשיתה , ( 1994 ) אג'נדה אינטראקטיבית על פיה הצופה מתהלך בתוך חוויה של אמנות חזותית , בולטת גם בתערוכה הנוכחית . על משטח הרצפה מוצב שדה של נעלי עקב עשויות בטון שיצרה האמנית חנאן אבו חוסיין , המייצג , מצד אחד , את הנשיות האולטימטיבית , ומצד אחר את הכאב הכרוך בנעילת נעליים מעין אלה על מנת להשיגה . בד בבד משרטטת האמנית גם הבחנה מעמדית על פי סוג הנעליים וגובה העקב : ככל שהנעל גבוהה יותר , כך היא משקפת דימוי זול יותר . הנעליים עשויות אמנם בטון , אך הן שבריריות . זאת ועוד , השימוש בבטון הוא מחאתי פוליטי : זהו החומר המאפיין את הבנייה בארץ , ובכלל זה - חומת ההפרדה . ואכן , מקום של כבוד בתערוכה מוקדש למחאה הנשית הפלסטינית ישראלית , שאותה מייצגות חנאן אבו חוסיין ואניסה אשקר . אשקר מציגה דיוקן עצמי , ובו נראות פניה נושאות כיתוב בערבית , בדיו שחורה : " כבר הגיע הזמן , אני היא , שתבוא בהקדם . השינה והמוות הם שני צדדים של אותן פנים . " לדברי רוני הלפרין , " אשקר חושפת את הדיו כנוזל שנכתב אל תוך הגוף . לא מקועקע על הגוף , אלא מוטמע ומוספג לתוכו בטקסט סמוי המבקש להיטבע כטבעי . " ] בתוך : טל בן צבי , " אניסה אשקר : ברבור אסווד , " קט' ה ג ר - א מ נ ו ת פ ל ס ט י נ י ת ע כ ש ו ו י ת ( יפו : גלריה הגר , , ( 2006 עמ' ] 23 ההישגים הנשיים , הפיזיים והרוחניים , מיוצגים בעבודת הרקמה העמלנית של לילך בר עמי , שמתקיים בה דיאלוג בין סמן נשי לסמן גברי : אישה והר , אלא שהפעם ההר נוצר בשפה נשית , בעבודת יד מייגעת ומוקפדת . האישה מבקשת לייצב את גופה החטוב על פני הר החוטים שיצרה במו ידיה , מדלגת מעליו , ישנה עליו וחולמת . דמות האישה העולה מן התערוכה אינה מוצגת כתחומה בגבולות גופה או בגבולות החברה הסובבת אותה . " מזמור אישה" משרטטת מערך עדין ומאוזן של דימוי נשי המכונן ומהווה את החברה הישראלית המורכבת שבתוכה היא חיה ומתהווה בתוכה .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help