sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה השיר והקודש – זהותו הכפולה של הטקסט הפיוטי כדי לחדד את משמעותו של העיון הפואטי בפיוטי הרשויות האישיות ( ובפיוטים האחרים שיידונו בספר ) אתייחס בקצרה , בפתח הדברים , לסוגיית מעמדו המיוחד של שיר הקודש . הרשויות האישיות , כמו סוגות שיר רבות אחרות , הן שירי קודש . המונח " שירי קודש" מצרף לאחת שתי מהויות שאינן מתיישבות בהכרח זו עם זו – השיר והתפילה = ) הקודש . ( הקהל ההיסטורי ( הימי ביניימי ) של שירי הקודש הספרדיים נדרש לשירי הקודש בעיקר בהקשרים ליטורגיים , בשעת התפילה בציבור בבית הכנסת ; אך בימינו השירים האלה נלמדים באוניברסיטאות במחלקות לספרות , ונדונים שם , בין השאר , גם כיצירות ספרות לכל דבר ועניין . כאן אפשר להצביע על תופעה תרבותית : אובייקט לשוני מסוים אשר נכתב במקורו לתכלית אחת ( ליטורגית ) נדרש ברבות הימים גם לתכלית אחרת ( אסתטית . ( מה המשמעות של ההידרשות השונה – הליטורגית והפואטית – לאותו הטקסט ? האם הקריאה של הפיוט כתפילה שונה מקריאתו של הפיוט כשיר , ואם כן , במה ? האם ה"זהות" המורכבת של שיר הקודש צריכה להשפיע על העיון הספרותי בו , ואם כן כיצד ? הפיוטים , כך דן פגיס מסיק , 1970 ) עמ' ( 23 מדבריו של משה אבן עזרא , לא נחשבו בעיניהם של המשוררים העברים בספרד בימי הביניים ל"שירה לשמה . " לעומת זאת לדעת עזרא פליישר , 1975 ) עמ' ( 414–413 בתקופת ספרד נתפס הפיוט לראשונה כדבר שירה , 1 בזה אין כוונתי לומר שלשיר הקודש לא הייתה פנייה אסתטית מבחינת הקוראים ( או השומעים ) של תקופתו . כמו כן אין כוונתי לטעון שעל הדיון הספרותי המודרני להתעלם מן התפקוד ההיסטורי הליטורגי של שיר הקודש . כוונתי להצביע על שינוי הדומיננטיות שנגרם עקב ההידרשות לאספקטים השונים של אותו אובייקט לשוני : בביצוע הליטורגי של שיר הקודש ( בימי הביניים וגם בימינו ) הפונקציה הליטורגית דומיננטית והפונקציה האסתטית משנית ; במימוש האסתטי של שיר הקודש מחוץ לנסיבות ההבעה הליטורגיות , הפונקציה הפואטית היא העיקרית , והליטורגית – משנית לה ( הגם שהיא משפיעה על אופיו הפואטי של הפיוט מבחינות חשובות , כמו שעוד נראה להלן . (

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help