sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הספר נפתח במבוא הכולל בירור נרחב של מושגי היסוד המהווים תשתית לפנומנולוגיה המוצגת בו . בירור זה כולל הבחנה בין דת פנימית לדת חיצונית , בין חיי דת פנימיים להפנמה דתית ובין פסיכולוגיה לפסיכולוגיזציה , תוך סקירת הרקע הפילוסופי להתפתחות מושגי הפנימיות בחקר הדת . בנוסף כולל המבוא עמידה על מגוון מונחי הפנימיות ביהדות ועל תפקידו של המחקר המשווה בעבודה זו . ספר זה הוא במידה רבה המשך לספרי הקודם מקדש אדם : ההפנמה הדתית ועיצוב חיי הדת הפנימיים בראשית החסידות , שיצא לאור בהוצאת מאגנס בשנת תשס"ה . תמצית חלוקת החיים הפנימיים הדתיים לשישה היבטים מופיעה לראשונה שם ובעבודת הדוקטור שכתבתי על הפנמת חיי הדת והמחשבה בדורותיה הראשונים של החסידות . בחיבורים אלה התמקדתי בחקר מוריה הראשונים של החסידות , שנוסדה בהשראת אישיותו של ר' ישראל בעל שם טוב במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה . בספר הנוכחי אני סוקר מקורות רבים , ומרחיב במיוחד את דיוני בכלל המקורות היהודיים המשקפים את המגמות השונות של החיים הדתיים הפנימיים ביהדות , ואשר הזינו את מורי החסידות ; וכל פרק נחתם בדוגמאות ממקורות החסידות . מבנה עקרוני זה נועד לתת תוקף לטענה , שהחסידות היא במידה רבה שיאה של הפנמת חיי הדת במקורות היהדות , מגמה שהתפתחה מתוך כלל מקורות היהדות החל במקרא והמשך בספרות חז"ל , במחשבה הפילוסופית של ימי הביניים ובמחשבה הקבלית . במידת מה יש בהבניה זו של החומר קריאת תיגר על המבנים המקובלים בחקר היהדות ואף בחקר הדת הכללי , הנסמכים לרוב על הבחנה עקרונית בין מקורות בני תקופות היסטוריות שונות ומקורות השייכים לסוגות ספרותיות שונות . במדעי היהדות באה הבחנה זו לידי ביטוי מיוחד בהפרדה שבין מקורות מקראיים , הלכתיים , מדרשיים , פילוסופיים וקבליים . השמירה העקרונית בספר זה , על סדר כרונולוגי בהצגת המקורות היהודיים אינה יכולה לטשטש את העובדה שספר זה כולל עיון במקורות בני תקופות היסטוריות שונות ומגוונות , שהמשותף לכולם הוא בעיקר ההקשר הנפשי המצדיק את הדיון המשווה ביניהם . קביעה זו מתייחסת הן למקורות היהודיים והן למקורות שמחוץ ליהדות הנידונים בספר . קריאת המקורות לאור מגמות ההפנמה השונות מנמיכה את החומות הגבוהות שהציבו לא פעם החוקרים בין סוגי המקורות השונים , ומציעה אלטרנטיבה מחקרית להפרדה קיצונית המונעת מבטים אינטגרטיביים יותר . המתודה הפנומנולוגית שנקטתי ברוח הנחיותיו של חוקר הדת גררדוס ואן דר לאו מחייבת הפרדה ברורה בין תיאור התופעות ובין הדיון הפילוסופי במשמעויותיהן ; לפיכך נדחה דיון זה לפרק הסיכום . פרק זה הוא עיון פילוסופי המשקף את התבוננותי האישית במשמעויותיהם של הנתונים הרבים המובאים בגוף הספר בעקבות התדיינותי עם שורה של הוגים ומלומדים בני זמננו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help