sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

״יצירת אמנות״ . אם הכללים מגדירים את התחום , אזי שינוי של אחד הכללים די בו כדי להוציאנו מהתחום . מכאן שכללי הפעילות חייבים להניח זה את זה באופן שאין 12 האחד מוגדר אלא באמצעות משנהו . כדי להתגבר על בעיית המעגליות בהגדרת הפילוסופיה , אפשר לאמץ לדעתי את ההצעה של כשר ולהציג את הפילוסופיה כך : פילוסופיה היא מה שעושים פילוסופים במסגרת הפרקטיקה הפילוסופית , תחום פעילות שהתפתח במהלך ההיסטוריה והוא מוגדר על ידי מערכת קונסטיטוטיבית 13 של כללים . ארבעה הם הכללים : ( 1 ) הדיון הפילוסופי עוסק בטענות כלליות . ( 2 ) כל טענה פתוחה להטלת ספק . ( 3 ) לא כל הטענות נתונות להטלת ספק בבת אחת ולפיכך בכל דיון יש הנחת רקע של טענות העומדות לבחינה . ( 4 ) אין לדיון 14 הפילוסופי מסקנות הכרחיות . ובכן , שלא כמו מדענים אחרים , המניחים , גם אם במובלע , לפחות מסגרת מושגית פילוסופית והנחות מתודולוגיות , חומסקי עוסק במסגרת המושגית ובמתודולוגיה באופן מפורש ובהרחבה ניכרת . יתר על כן , חומסקי שוזר במסגרת המושגית ובמתודולוגיה , בעקיבות ובהתמדה גם אם לרוב במובלע , טענות פילוסופיות כבדות משקל . הוא גם מכיר היטב את העבודה הפילוסופית 15 המערבית לדורותיה ועוסק ברלבנטיות של המסקנות המחקריות לפילוסופיה הרציונליסטית של המאה השבע עשרה והשמונה עשרה . אפשר לומר שחומסקי חוזר למטפיזיקה מדעית אמפירית המשתמשת בתגליות מדעיות כדי לכונן טענות 16 פילוסופיות , לתמוך בהן או להפריכן . חומסקי גם נדרש בהרחבה לניתוחים ביקורתיים שונים המופיעים בספרות הפילוסופית , בראש ובראשונה לניתוחים ביקורתיים של ההשקפה הרציונליסטית על רכישת ידע ולביקורות נגד החלת התפיסה המדעית הנטורליסטית על הבלשנות . 17 לדברי דיקי , אמן הוא אדם שתפקידו בתהליך היצירה מחייב יכולת לזהות את יצירתו כשייכת לקטגוריה של ״אמנות״ . יכולת זו מתפתחת על ידי חשיפה 12 ראו כשר , 1990 עמ׳ ; 190-186 בסמן , 1994 עמ׳ . 18-14 13 כפי שהציגם כשר בכמה מהרצאותיו שנערכו בסוף שנות התשעים באוניברסיטת תל-אביב . 14 אינני בטוחה שמערכת הכללים המכוננת את הפרקטיקה הפילוסופית , לפי כשר , היא בעלת ״אונטולוגיה נטויה״ . כלומר אינני בטוחה שכל אחד מהכללים חייב להיות מוגדר באמצעות משנהו . לפיכך אינני בטוחה שהצגת פרקטיקה כמערכת קונסטיטוטיבית של כללים מסייעת להתגבר על המעגליות בהגדרת פרקטיקה . ראו בסמן , 1994 עמ׳ . 18-17 מכל מקום , מוצגת כאן דוגמה של הגדרה מוסדית תרשימית , במידה מסוימת , של הפרקטיקה הפילוסופית , אשר רלבנטית לדיון הנוכחי . 15 ראו למשל , 1979 LR עמ׳ . 80-70 16 ראו ליבר , 1975 ( Leiber ) עמ׳ , 1991 “ Cognitive Science " ; 177-175 , 167-166 , 138 , 135 עמ׳ . 37 , 1984 17 עמ׳ . 80 ראו גם בסמן , 1994 עמ׳ . 7-6

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help