sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון שלוש תפיסות של מלוכה במקרא אם נתעלם לרגע ממה שהחוקרים מכנים 'תאוקרטיה ישירה / אין המקרא מכיר משטר או צורת שלטון לבד מן המלוכה . אין במקרא אוליגרכיה או פלוטוקרטיה במובן היווני של מונחים אלה , ובוודאי שלא דמוקרטיה . אפשרויות לארגון פוליטי השונה מן המונרכיה אינן מצויות גם בספרות חז"ל . עם זאת , וכפי שנראה להלן , אין המלוכה במקרא עשויה עור אחד : כצורת שלטון עשויה המלוכה לכלול אפשרויות שונות המתחרות זו בזו . העיון בספרים השונים ובפרקים השונים שבמקרא מעלה שלוש תפיסות של מלוכה , או מוטב : שלוש תפיסות של משטר פוליטי שהמלוכה עומדת במוקדן . שתיים מהן הן גרסאות שונות של משטר מלוכני , המפרטות או מבליעות את מעמדו של המלך ואת סמכויותיו , והשלישית מתייחסת למלוכה על דרך השלילה . התפיסה המקראית הראשונה היא גרסה של תאולוגיה מלכותית , ולפיה המלך הוא ( כעין ) אל ; התפיסה השנייה היא מלכות מוגבלת , ולפיה המלך אינו אל ; והתפיסה השלישית היא תאוקרטיה ישירה , השוללת את המלוכה ומבטלת את הסמכות הפוליטית של בשר ודם , שכן האל הוא המלך . להלן אסקור את שלוש התפיסות המקראיות האלה . אפתח בהצגת התפיסה השלישית , העוינת את המלוכה , ולאחר מכן אסקור את שתי התפיסות המחייבות אותה , שאף הן , כאמור , מתחרות זו בזו . ו ההבחנה המשולשת הזו מוכרת במחקר . את ההגדרה הקולעת הזו שאלתי מ אי ^ ס' M . Halbcrtal , Kingshi p ' , in M . Walzer et al . ( eds . ) . The Jewish Political Tradition , vol . I : Authority . New Haven & London 2000 . pp . 128-132 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help