sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הירושה המקורית . הווה אומר : הדין הוא שרואה את ההודאה כאילו עכשיו הוא נותן לו : " הרי הוא כנותן לך את האילן מדעתו אף על פי שלא זכית בו מן הדין ! " תפיסה זו שבפירוש הרשב"ם , המוציאה את ההודאה מידי פשוטה , אינה מקובלת על רוב הסוגיות בתלמוד הדנות בדין ההודאה , ואף על פי כן היא חוזרת ומופיעה בלבוש חדש אצל אחדים מחכמי ההלכה האחרונים . חכמים אלה כורכים את ההודאה דנן — "הודאת בעל דין כמאה עדים" — עם הודאה אחרת הקרויה בתלמוד בשם "אודיתא . " זוהי הודאה מיוחדת ונבדלת , המכוונת מעיקרה ליצור זכויות חדשות . לדעתם , קיומה של הודאה מסוג האודיתא , יש בה כדי ללמד על טיבה ומהותה של כל הודאת בעל דין , ולפי זה אין המדובר בהוכחת עובדה אלא היא "מטעם מתנה , " יוצרת את הזכות , החיובית או הקניינית . הבולט שבין בעלי שיטה זו הוא ר' יוסף בן לב . הקושי שעמד לנגד עיניו הוא מדוע הודאת בעל דין קבילה כראיה , והלוא לפי הכלל "אדם קרוב אצל עצמו" דינו כקרוב , והרי הוא פסול בין לזכות בין לחובה ? על כך השיב כדלהלן ו אלא דיראה לי לפי זה הדרך , דמה דהוא חייב הוי מטעם מתנה , וכמו שכתב בעל התרומות וזה לשונו : ומכאן למדו הראשונים דמאן דאודי בפני שנים ב"אתם עדי , " לא שנא דאודי במידי דמחייב בה ולא שנא דאודי במידי דלא מחייב בה , אלא דיהיב ליה במתנה , קנה , דהוי כמאן דאמר נתתי שדה פלוני לפלוני ... וכן הורו הגאונים שכתבו הודאה בחבוריהם באחד מדרכי ההקנאות ... הרי לפנינו , שהודאת בעל דין סתם דינה כאודיתא , כהודאה "מטעם מתנה , " שמטרתה , כאמור , ליצור זכויות חדשות . נראה שהגדרה נכונה של עמדה הלכתית זו בפיקציה משפטית , יש בה כדי לסלק קשיים אחדים שהועלו על ידי מחברים אחרונים כנגדה . ) ג ) דינא דבר מצרא דינא דבר מצרא עניינו זכות קדימה שיש למצרן לקנות את הקרקע הגובלת בקרקע שלו לפני כל קונה אחר , רחוק , שאינו מצרן . לפי דין זה , גם אם הקדים האחר וקנה את הקרקע 8 כגון : שבועות מא ע"ב , בעניין "הודאה מתוך כפירה ; " קידושין סה ע"ב , בעניין המקדש בפני עד אחד כששני בני הזוג מודים במעשה הקידושין . 9 שו"ת מהר"י בן לב , ח '' א סי' יט . 10 כך , לדוגמה , אחת הראיות שהביא בעל קצות החושן נגד דעתו של מהר"י בן לב , אין לה מקום לפי הגדרה זו ; הכוונה לראיה מדין מודה במקצת — וזה לשונו : '' ועוד מוכרע הוא הדבר מדין מודה במקצת דחייבה התורה שבועה . ואילו היה כופר בכל בפני ב"ד , אלא שאומר אעפ"י כן אני מחייב עצמי בפניכם בחמישים זוז , ודאי אין בזה חיוב שבועה , ועיקר חיוב שבועה במודה במקצת משום דהודה במקצת התביעה , ומשום הכי הטילה התורה שבועה על השאר" ( סי' לד ס"ק ד . ( הראיה מדין מודה במקצת החייב שבועה מן התורה יש בה ממש רק אם נניח שהמודה אכן מתכוון להתחייב עתה חיוב חדש ; ועל כן יש לתמוה : אם כן , מה פשר הטלת השבועה עליו , והרי אינו '' מודה" כלל ! אך אם נגדיר את הודאתו בפיקציה משפטית אין כאן כל קושי , שהרי המודה עצמו אכן מתכוון להודות בחיוב ישן הקיים מכבר , ומכיוון שכך ודאי שיש מקום לחייבו בשבועה על פי כוונתו האמיתית .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help