sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מניעה שהשליח יהיה עד . לעומתו סוברים דבי ר' שילא , לפי פירוש הסוגיה , ש"כיון דאמר מר שלוחו של אדם כמותו — הוה ליה בגופיה , " כלומר כמותו ממש , ולפיכך אין שליח יכול להיעשות עד , כפי שכל אדם אינו יכול להיות עד על מעשה עצמו . בעניין שלפנינו , הסוגיה עצמה כוללת הכרעה בין הדעות החלוקות — "והלכתא שליח נעשה עד" — כדעת רב ובניגוד לדעת דבי ר' שילא , ולפי זה יש להסיק כי תורת הזיהוי , שבה החזיקו דבי ר' שילא , נדחתה . ואולם , למרות פסיקת הסוגיה כאן , תורת הזיהוי קיימת ועומדת בהלכה , והיא מופיעה אצל רבים מן הפוסקים הראשונים המבטאים ( ב ) הודאת בעל דין הכלל הידוע "הודאת בעל דין כמאה עדים" שייך , לפי פשוטו , לדיני הראיות . לאמור , הודאת בעל דין היא ראיה המוכיחה "כמאה עדים" את העובדות האמורות בה . ואולם , במשפט העברי מצאנו גם שיטה אחרת ביחס לגדרו ומהותו של כלל זה . לפי שיטה זו , אין ההודאה בבחינת ראיה על זכות הנושה הקיימת מכבר , אלא ההודאה עצמה יוצרת זכות חדשה , או , בהתאם , חיוב חדש . 7 גישה זו עולה מפירושו של הרשב"ם למעשה הבא במסכת בבא בתרא : קריביה דרב אידי בר אבין שכיב ושבק דיקלא . רב אירי בר אבין אמר אנא קריבנא טפי , וההוא גברא אמר אנא קריבנא טפי . לסוף אודי ליה דאיהו קריב טפי . אוקמה רב חסדא בידיה . אמר ליה : ליהדר לי פירי דאכל מההוא יומא עד השתא ! אמר . זה הוא שאומרים עליו אדם גדול הוא !? אמאן קא סמיך מר — אהאי , הא קאמר דאנא מקרבנא טפי ! אביי ורבא לא סבירא להו הא דרב חסדא — כיון דאודי אודי ! מה פשר דעתו של רב חסדא , ומדוע לא קיבל את תביעת רב אידי להשבת דמי הפירות שנאכלו שלא כדין ? הרשב"ם מפרש את דברי רב חסדא "אמאן קא סמיך מר — אהאי : " אהודאת פיו שמודה עכשיו שאתה קרוב יותר , והא איהו הוא דאמר עד השתא אנא קריבנא טפי , ואכל פירות בדין כל דאלים גבר , וזה שמודה עכשיו הרי הוא כנותן לך את האילן מדעתו אף על פי שלא זכית בו מן הדין . לפי פירוש הרשב"ם ברור כי בפיקציה משפטית אנו עוסקים , שכן ברי שאין כוונת המודה עצמו להתחייב עכשיו התחייבות חדשה , או להקנות , שהרי באותו מקרה שבתלמוד המדובר בהודאת הקרוב שרב אידי קרוב יותר וזכאי לירושה , ובוודאי כוונתו על זכות 6 לדוגמה . שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן , סי' מד . הרשב '' א דן בשאלה האם שליח שנשלח למכור נכס של השולח יכול לקנות את הנכס לעצמו ? תשובתו היא בשלילה , והנימוק : "לפי שהוא נעשה שליח להקנות הקרקע ללוקח , אבל לעצמו אינו יכול לזכותו ולהקנותו דאין אדם מקנה לעצמו . '' לדוגמה זו ולדוגמאות נוספות ראו כספרי , פרקי שליחות במשפט העברי , ירושלים תשנ"ט , פרק ראשון . 7 בבא בתרא לג . א"ע

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help