sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בדרך כלל עמדו החוקרים על דרכי ההשפעה של הטקסט הכתוב ופרשנותו על חיי הפרט והכלל . יעקב גרטנר מראה לנו במאמרו מקרה הפוך , כאשר המנהג המקובל אצל יהודי גרמניה , שחרג בפרטים מסוימים מהנוהג המופיע במשנה מכות פרק ג , משנה יד , מצא את דרכו לתוך הטקסט של המשנה עצמה . הוא משער שהגהה של סופר אשכנזי בשולי כתב היד שולבה בגוף הטקסט על ידי מעתיקים מאוחרים יותר . אבל למרות מרכזיותה בתרבות היהודית לא תמיד שלטה המילה הכתובה בחיי היום יום . כך מראה אברהם גרוסמן הסוקר את הפרשנות שניתנה לקללה לחוה "והוא ימשול בך" על ידי גדולי הרבנים בימי הביניים . פרשנות זו שימשה הצדקה לתפיסת האשה כנשלטת על ידי הגבר , ולמרות זאת מראה המחבר שהיה מרחק רב בין תפיסה תאורטית זו לבין המציאות היומיומית של נשות ישראל באותה תקופה . בכמה ממחקריו מראה זימר עד כמה חשובה ההיכרות עם הממצאים החומריים להבנת אופיים ודרך התהוותם של מנהגים שונים . בקובץ שלפנינו שתי חוקרות בודקות את קביעותיו של זימר עצמו בנושאים ספציפיים לאור הממצאים החומריים והאמנותיים ששרדו מימי הביניים ומראשית העת החדשה . שולמית לדרמן הולכת בעקבות מאמרו הידוע של זימר על התפתחות כיסוי הראש לגברים באשכנז , ומאששת את מסקנותיו , המיוסדות בעיקר על ניתוח טקסטים הלכתיים , על ידי בדיקת הייצוג של גברים באיורים של ספרים וכתבי יד . בהתייחסות אחרת למפגש בין תחום המנהג לבין הממצאים החומריים , סוקרת ברכה יניב את ההתפתחות של אריזת ספר התורה בקהילות אשכנז . ולבסוף , אפשר לומר שגם בתחום הספרותי לא מוצו עד תום כל המקורות האפשריים לתולדות המנהגים . יוסף ריבלין מדגים זאת דרך עיון בספרי שטרות כמקור למנהג . גם ספרים אלה , למרות בעיות מתודיות לא מעטות העומדות בפני כל חוקר הרוצה לנצל אותם , יכולים לשפוך אור חדש על תולדות המנהגים באשכנז . כאמור , התחום העיקרי השני במפעל המחקרי של זימר הוא חקר הרבנות באשכנז בימי הביניים ובראשית העת החדשה . בספריו ובמאמריו עיין זימר במעמדם של החכמים , בתחומי פעילותם ובנושאי התעניינותם האינטלקטואלית . גם כאן הלכו כמה ממחברי המאמרים בעקבות קביעותיו , לעתים איששו וחיזקו , לעתים חלקו על דבריו . שני מחברים פונים לתחום הסוד והמאגיה . משה חלמיש חולק על קביעתם של זימר ושל ישראל יובל שלא היתה השפעה חשובה של תורת הסוד על חכמי אשכנז באמצע ימי הביניים . בדיקתו המדגמית של ספר "לקט יושר" מראה שאף על פי שלא היתה השפעה חזקה של לימוד שיטתי של האידאות הקבליות על המסורת האשכנזית באותה תקופה , בתחום המנהגים השונים המוזכרים בספר ישנן השפעות מוכחות של המסורת הקבלית . אפריס קנרפוגל , בסקירה נרחבת יותר , מראה שבעלי התוספות , בניגוד לתדמיתם המקובלת בספרות המחקר , התעניינו והיו בקיאים בענייני סוד ומאגיה , גם אם לא עסקו בלימוד קבלה באופן שיטתי . ארבעה מחברים מראים לנו אספקטים שונים של פעילות רבנית וכתיבה רבנית באשכנז . שמעון שוורצפוקס סוקר את תולדות הרבנות בעיר מיץ לאחר חידוש הנוכחות היהודית בעיר ב , 1565 הוא מונה דור דור ורבניו , דור דור והוויכוחים שלו בענייני מנהג . אפרים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help