sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אכזבה מעצמו ותחושת אשם . הרגשות אלו עלולות ליצור מצבי רוח ירודים באופן תכוף , בתנאי לחץ ומצוקה נוספים , ויכולים להביא להתפתחות דיכאון . עוד תהליך התפתחותי המסביר את הקשיים המיוחדים של גיל ההתבגרות כרוך בהתפתחות הקוגניטיבית , שהיא מעין נסיגה דווקא , ביחס לגילאים הצעירים יותר . המתבגר מרוכז בעצמו ובתהליכים הפנימיים המתרחשים בו . הוא נוטה להתפעל מעצמו ומן השינויים המתחוללים בו , ולהתמקד באופן כפייתי בתחושות שליליות . כתוצאה מכך נדמה לו , למתבגר , או למתבגרת , כי ההתרכזות העצמית מלווה גם בהתרכזות של הזולת בו . היא או הוא משוכנעים שמה שמעניין אותם לגבי העולם ולגבי עצמם מעניין , קרוב לוודאי , את העולם כולו . מכאן שהמתבגרים חיים בתחושה מתמדת של היחשפות , והתנהגותם היא מעין הצגה מעל בימת התיאטרון הנרקיסיסטי . אם הם דנים את עצמם לכף חובה הם מאמינים כי כל העולם ידון אותם לכף חובה . חוויית היחשפות זו מעצימה את פגיעותם הרגשית . השינויים הביולוגיים בתקופת ההתבגרות כרוכים גם בשינויים התנהגותיים אופייניים . בעיקר ניכר שינוי זה בנטייה לפעולה במקום להרהור ולהבעה מילולית . גם מבחינה זו יש בגיל ההתבגרות מעין נסיגה ביחס לגילאים הצעירים יותר . המתבגר מעדיף את נחרצותה של הפעולה ואת השפעתה המיידית על פני אורך הרוח והסובלנות הנדרשים על ידי המילים . שינוי זה מביא לקושי בוויסות הרגשי , כלומר במיתון הרגשות השליליים , בייחוד אלה של הכעס . תחושת כעס ללא מוצא עלולה לפעמים למצוא את ביטויה בהתפרצות אלימה המופנית כלפי העצמי . רוב השינויים שתוארו לעיל אם אינם קיצוניים במיוחד הם אופייניים לגיל ההתבגרות , אך אינם בהכרח סיבות להתאבדות . אבל יש בהם להסביר מעט מדוע תקופה זו מהווה מעין מצע שעליו צומחות התנהגויות אובדניות כמו מחשבות התאבדות וניסיונות התאבדות באופן מגפתי . קשה להבין התאבדות בכלל אם אין מביאים בחשבון גם את התנאים המעכבים והמסייעים . מעכבי התאבדות הם מערכת אמונות , ערכים ומחויבויות . מחויבות למשפחה ולחברים , נכונות לקבל עזרה , תחושת השתייכות ונכונות לקבל עזרה הם בולמי התאבדות . לעומת זאת מפגש עם התאבדות דרך חשיפה תקשורתית קלוקלת , זמינות כל נשק , נורמות המעודדות התאבדות , תחושות שליליות כלפי הגוף , כגון שנאה ודחייה , עיוותים בתפיסת הגוף , תחושת ניתוק מהגוף וכד ' עלולים לסייע להוציא את הדחף ההתאבדותי מן הכוח אל הפועל . אהבת הגוף נרכשת בינקות דרך הטיפול ההורי האוהב והרגיש . שנאת הגוף , דחייתו והקהיית החושים נולדת כנראה מחוויות ראשוניות של דחייה והעדר רגישות לצרכים הגופניים . עניין זה יש בו חשיבות רבה ביותר בנושא התאבדות צעירים נוכח השינויים הגופניים , המבהילים לעתים , המתרחשים בגיל ההתבגרות . לשם הבנת ההתאבדות עצמה אנו נדרשים לתהליכים רבים ומורכבים יותר . כאן

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help