sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

התקשרות מספקת לזולת מאידך גיסא . בלאט ובלאס ( Blatt & Blass 1990 ) טוענים כי המיזוג המוצלח בין שני התהליכים האלה והאינטראקציה ביניהם היא המאפשרת את ההתעצמות . קשה ליצור יחסי התקשרות עם הזולת ובייחוד עם אלה שמחוץ למשפחה , ללא פיתוח אינדווידואציה , וקשה להיות אינדווידואל במלוא מובן המילה בהעדר יכולת להתקשרות . ישנם צעירים השואפים לפיתוח הצד האינדווידואלי תוך צמצום ההתקשרות וישנם גם כאלה המעדיפים את ההתקשרות ורואים את האחר ואת הקשר עמו כמשאת נפשם החשובה ביותר . שתי הדגשות קיצוניות אלו עלולות ליצור חוסר איזון בין נפרדות והתקשרות וליצור קשיי הסתגלות . האינדווידואל נוטה להיות שאפתן , פרפקציוניסט ונוטה לביקורת עצמית , וזה הנוטה להתקשרות על חשבון האינדווידואליות נוטה להיות תלוי , נצרך וחסר יכולת התמודדות אישית . הנטיות הקיצוניות עלולות להתבטא בתחושות דיכאון בעלות איפיונים שונים ולהוביל להתנהגות אובדנית . בקשר לכך יש חשיבות רבה לעבודותיהם של קפלן ומלדובר ( Kaplan & Maldover 1989 ) ושל ריצ'מן , ( Richman 1978 ) שמצאו כי תלות קיצונית ויחסים סימביוטים בין המתבגר לבין הוריו יוצרים דינמיקה של הרס עצמי כפתרון לקונפליקט סביב יחסי התלות . ההתאבדות במקרים כאלה היא בריחה מן התלות . אי לכך בהבנה של התאבדות צעירים ובהתמודדות עמה יש לתת תשומת לב מיוחדת לדינמיקה המשפחתית . התרבות המערבית תובענית מאוד כלפי הצעירים . ביסודה זוהי תרבות קלוויניסטית , שבה ההצלחה היא המפתח לאושר ולהערכה . המצליח הוא אהוב האלוהים , ואהבת האל כלפי האדם מתבטאת בהצלחתו . התוצאה של ערכי תרבות זו היא שהצעירים אינם יודעים להיזהר מסכנותיה של הצלחה שאין בצדה זהירות , ואינם יודעים כיצד להפיק תועלת מיטיבה מכישלון . אם לגישות כאלו מתלווה גם האמונה כי לכל בעיה יש רק פתרון אחד , ללא תחליפים , ללא התפשרות וללא סובלנות לכישלונות זמניים , הרי שיש סכנה להיווצרות נטייה לנוקשות בגישה לחיים וקשיי התמודדות . במצב כזה כל כישלון עלול להטיל את הצעיר לתוך ייאוש נמהר . תהליך התפתחותי אחר המתאר את הקשיים של גיל ההתבגרות העשויים להתפתח תחת לחצים לנטיות והתנהגות אובדנית כרוך בשינויים שמתרחשים ב " אני . " לוינגר ( Loevinger 1976 ) מתאר את המעבר בין הילדות לבין ההתבגרות , בין היתר , כשינוי בצורה שבה המתבגר בונה את הייחוסים להתנהגותו , כלומר , בסיבות להתנהגותו לפי תפיסתו . בילדות יש נטייה לייחוסים חיצוניים לכישלונות . הילד נוטה בקלות יחסית להסביר תוצאות בלתי רצויות של התנהגותו על ידי נסיבות חיצוניות , כגון : המורה לא טובה , הילד השני התחיל להרביץ ראשון , לא אמרו לי , וכו י . השינויים המתרחשים ב"אני" של המתבגר אינם מאפשרים הסברים כאלה באותה קלות . המתבגר רואה עצמו , יחסית לילד , כמי שתוצאות התנהגותו תלויות בו לטוב ולרע . כלומר , הוא בשל יותר מבחינת קבלת האחריות על התנהגותו . תחושת אחריות זו יכולה להיות מכשלה כאשר הצעיר נתקל בקשיים בהשגת מטרותיו . מצב זה מביא לכך שהצעיר חווה יותר ויותר

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help