sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

שומרי הסף שישה ראשי שב"כ מדברים דרור מורה , משכל ( ידיעות ספרים 376 , 2014 , ( עמ' נעם טפר | “ דחוס שומרי הנוגע הזיכרון בעצבי הסף '" הזיכרון , הוא מכיל מסמך את הקולקטיבי פרשת ארוךומרתק קו . הספר , , 300 הסכם אוסלו , רצח רבין , האינתיפאדה השנייה , תופעת המתאבדים והסיכול הממוקד . במקביל לטיפול ההיסטורי והעובדתי , “ שומרי הסף" מוסיף עדויות ממקור ראשון . עדות ראייה של מי שהיה במקום היא שנותנת לספר ממדים נוספים מעבר לנרטיב ההיסטורי – החל מאיכות העדויות ואמינותן וכלה בתחושה האותנטיות שהן מעניקות לקורא . מעל לכל אלה מועמסים הרגשות , הלבטים והתסכולים של האישים שהיו במוקד ההתרחשות . קל מאוד להיקלע לקלישאות בראיונות אלה , אבל המחבר לא ממש נותן לעדים להתחמק . כך מתגלה תמונה ברורה ועגומה : ההצלחה המוחשית של השרות ( קרי , היכולת לשלוט בשטחים ולנהל את הסכסוך ) היא וירטואלית כשהיא ניצבת בפני מבחן הזמן . ביניים : פרשת קו : 300 דיסוננס עמוק מעבר לתוכן , שמכיל עשרות סיפורים וקונפליקטים , ראשי השרות מביאים לשולחן בעיקר את עצמם ואת אישיותם . אברום שלום , למשל , איש אמיץ ועיקש , נכנס להלם “) הזדעזעתי . נעשיתי ירוק" עמ' ( 83 כשראה לראשונה חוקר שובר בעזרת רגל של כיסא את אצבעותיו של ערבי זקן בחדר החקירות . קשה לגשר בין ההלם לבין החלטתו כראש השירות “ לבטל את רוב ההיתרים . " לדבריו , לאחר ההלם הראשוני פנה לראש השרות דאז יוסף הרמלין וביקש ממנו להפסיק את מתן ההיתרים החריגים כי “ אתה סתם הופך את החבר'ה שלנו לרוצחים . " ניכר כי איש כאברום שלום נתקל בדיסוננס עמוק בין המבט במראה לבין רצף מעשיו כפי שהוא עצמו מעיד עליהם – החל מ"תרבות השקר" לבתי המשפט , דרך ההנחיה הברורה שנתן לאהוד יתום להרוג שבויים חיים , וכלה בנימוקים שמצא כדי להתנער בראיון ממתן הפקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה - “ אהוד כנראה השתלהב ונתן הוראה לעצמו . " בהמשך הוא שוב מסביר שנתן הוראה להרוג ומסייג - “ אחרי שאמרו לי שהם מתים . " עדותו מרתקת גם בפן של מה שהוא תופס כפאשלה שלו , שכן בפורום פנימי שכינס דיכטר בחפציבה התוודה שלום בפומבי , הכה על חטא וקיבל מחמאות מוצדקות מרפי מלכא – אחד משלושת המודחים בפרשה . מרתק לקרוא ש 30 - שנה אחרי הוא מסביר שהפאשלה שלו הייתה שהוא “ לא ראה את הצלמים" ואם היה רואה “ לא היה נותן את ההוראה . " מרתק לקרוא כיצד מתייחס יעקב פרי לפרשת קו . 300 פרי , שלא קשור לפרשה , מתקשה לספר את כל שידע בעניין שיטות החקירה והעינויים לכאורה , והאמת מקולפת ממנו טיפין טיפין . פרי מגדיר כ"הפיכונת" את דרישתו של ראובן חזק מאברום להתפטר בעקבות השקר ותיאומי העדויות שהיה מעורב בהם לוועדת זורע , שחקרה את הפרשה . הוא אינו רואה בפנייתם של ראובן חזק , רפי מלכא ופלג רדאי לראש הממשלה , מעשה ראוי . קשה לקרוא כי שר המדע אינו אומר בריש גלי שיש אמת ( דברי השלושה , שחשפו את הפרשה ) ויש שקר ( דברי אברום , אהוד יתום ואחרים . ( נראה כי 30 שנה אחרי מעשה , ניתן לדרוש משר המדע שיבדיל ביניהם ויצדד באמת . קשה שלא להזיל דמעת תנין כשפרי קונן שעל אף דאגתו לחנוני הנשיא ( יתום ואחרים , ( פנו לו אלה עורף , וחלקם עשו לו את המוות ו"ניסו לקלף את עורו . " פרי מסביר שבתקופת כהונתו “ כמעט לא היו הודאות שווא" שניתנו בעינויים - ואחר כך נסוג . בתחילה הוא מצהיר כי יש “ קווים דקים בין מה שרואה הפלסטיני כעינוי פיזי לבין מה שאנו רואים כאמצעי מסייע לחקירה . " עימות עם דבריו של שלום , שראה במו עיניו “ מכות , שבירות ידיים מוחמד והיהודים מיכאל לקר , מכון בן - צבי , ירושלים , תשע 292 , 2014 ד" עמ' אפרים לפיד | מלפנינומחקר קצין ערבית יכאל ב לקר מעודכן " באוניברסיטה חצב , פרופסור "בשנות עלהעימות בחוג השבעים העברית לשפה ביןמוחמד , בירושלים מעמיד וספרות , נביא האסלאם לבין היהודים שחיו בית'ריב ( היא העיר מדינה , בסעודיה של ימינו . ( הביוגרפיה של מוחמד היא טקסט מכונן עבור המוסלמים , הגם שאיננה טקסט קדוש . היהודי בביוגרפיה זו הוא אדם בוגדני , מפר סדרתי של הסכמים , תככן ומסוכן . אפשר להבין תקופה זו , עשר שנים של חיי מוחמד בעיר מדינה , כבעלת משקל לעיצוב התפיסה של יחסי המוסלמים והיהודים גם כיום . שני כלי העזר ששימשו את לקר במחקר זה הם המפה המפורטת של מדינה כשמוחמד הגיע אליה , ומפת היוחסין של שבטי מדינה הראשיים . בעבר איתור המקומות היה עניין מסובך ואילו כיום נעזר החוקר בכלים מעודכנים Google earth - ו- . bing maps כך ניתן לשחזר את העיר אליה הגיע מוחמד בהג'רה , בסתיו שנת , 622 שהפכה לימים תחילת הספירה של העולם המוסלמי עד ימינו . הדיון בספר זה מבוסס על טקסטים בערבית הקלסית והוא נערך כך שיהיה מובן לאנשים שאינם חוקרי אסלאם . עניינים רבים בספר הם בחזקת ספק , והספר אינו מתיימר להציג את מלחמת מוחמד ביהודים לפרטיה . לעתים קרובות מוצעות כמה אמיתות מתוך השפע הגדול של ידיעות . הספר רצוף קטעים מהקוראן , על בסיס התרגום המעודכן של פרופ' אורי רובין מאוניברסיטת תל-אביב . מתברר כי "מוחמד והיהודים" אינו רק נושא למחקר , אלא מנוע המזין אנרגיה שלילית למוסלמים מאמינים רבים , ובעיקר למנהיגים מוסלמים רבים עד ימינו .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help