sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

גבולות מוסכמים . יש מדינות רבות בעולם שלא כל גבולותיהן הבין - לאומיים מוסכמים . גם אם רק מקצת מהמחלוקות פעילות ואלימות , ורבות מהן רדומות , הן עדיין קיימות ולעתים אף מתלהטות למלחמות . המדינה היחידה היוצאת מהכלל בין שכנותיה של ישראל היא ירדן . מדינה זו נתפסה בעיני רבים כבלתי יציבה , בהיותה ישות מדינית צעירה שנתהוותה אחרי מלחמת העולם הראשונה תחת חסות קולוניאלית ( בריטניה הגדולה ) וקיבלה עצמאות ב . 1946 - למרות זאת ועל אף מיקומה בין מדינות שכנות חזקות ממנה לכאורה , השכילה ירדן להסדיר את גבולותיה עם המדינות השכנות בשיטתיות : הסכם חילופי שטחים עם ערב הסעודית ב ; 1965 - הסכם חילופי שטחים עם עיראק ; 1981 - הסכם שלום עם ישראל ב ; 1994 - הסכם על גבול ימי עם ישראל ב ; 1996 - הסכם על גבול ימי עם ערב הסעודית ב ; 2007 - והסכמה על תיקוני גבול קטנים עם סוריה , שלא נחתמה עקב פרוץ הפעולות האלימות בסוריה . מצבה של לבנון , לעומת זאת , הוא הגרוע מבין שכנותיה של ישראל . אין לה גבולות מוסכמים ביבשה עם ישראל ועם סוריה , וגם לא גבולות ימיים מוסכמים מלבד הגבול הימי עם קפריסין . אף שנחתם ב , 2007 - אפילו גבול זה לא אושרר בלבנון , וב 2010 - היא אף ביקשה לשנותו . הסדרת הגבולות הבין - לאומיים של מדינה מושגת בתהליך של משא ומתן בין מדינות , במסגרת מהלך כולל להשגת הסכם שלום או הסכם גבולות ספציפי ביניהן . בשני המקרים הוא מנוהל , בדרך כלל , בתנאי מתיחות מדינית או אף ביטחונית בין המדינות . מטבע הדברים שוררת במקרים כאלה חשדנות מהולה בחוסר אמון בין הצדדים . תנאי חיוני להגעה להסכם הוא מערכת יחסי אמון בין המדינות . מבחינת הנושאים ונותנים על קו הגבול , יש לכך כמה היבטים . היבט אחד הוא הצורך בהסכם מסגרת ויחסי אמון בין המדינאים , שבלעדיהם דינן של הסכמות בין הנושאים ונותנים הוא אחד - לא לקבל אישור ולהתפוגג . היבט אחר מתבטא בצורך באמון מלא של המנהיג האחראי למגעים בנציגיו , וקיום קשר טוב ביניהם לשם התייעצות וקבלת החלטות . הנושא ונותן בנושא קו הגבול זקוק גם למידת חופש בניהול המו"מ מול הצד השני . לעתים נוצרת מערכת יחסי אמון אישית בין המדינאים משני הצדדים , אך הציבור במדינותיהם לא בשל לוויתורים שיביאו לפשרה ובסופה הסכם . עצם אפשרות הוויתור מבליטה את המחיר שהמדינה תשלם , ומעוררת חלקים מן הציבור להביע התנגדות עזה , במיוחד בזמן שהתמורה מהצד השני אינה מובטחת . הציבור במדינה אחת עשוי לצבור חוסר אמון כלפי מדינה אחרת לאורך שנים רבות . חוסר האיזון בין ויתורים ודאיים לעומת תמורה מסופקת , עשוי להשתנות במצב של הסכם שלום . אז מוצגים המחיר והוויתורים ישירות מול התמורות , כשהם מנוסחים במתכונת של חוזה ומלווים בערובות אמינות למימושם . במצב כזה ניתן לשקול בין שני חלקי המשוואה , וחלק מהציבור עובר מהתנגדות לתמיכה . עם זאת , בתקופת הביניים של המשא ומתן , השמועות נוטות לייחס לוויתורים האפשריים ממד החורג בהרבה מהנדון בשיחות , והלחץ הציבורי עלול לפוצץ את ההידברות . לפיכך , יש דרך אחת לעבור בשלום את תקופת המגעים ולהעמיד למבחן אמת את האפשרות להסכם שהוא תוצר של פשרה - מידור זמני של הציבור מנבכי המשא ומתן . זאת על ידי הפיכת השיחות , או הפיכת החלק הרגיש שבהן , לחשאיות . מידור כזה עשוי לכלול שרי ממשלה ובכירים אחרים שלא מהדרג הפוליטי . אך לא בנושא זה עסקינן . בעת המשא ומתן , כל עוד המתח בין המנהיגים גבוה , הצוותים המקצועיים יכולים להתקדם . גם בקרב הצוותים , מידת החשדנות היא רבה בתחילה , אך ניתן להקטינה במהירות יחסית נוכח השפה המשותפת המקצועית שבין הצדדים . התמקדות בטיפול בנושאים מקצועיים נטו , מאפשרת הפחתה ניכרת של החשדנות . יתר על כן , שיחות שמביאות לידי ביטוי את המקצועיות שאנשי הצוות רכשו משך שנים רבות , מגבירות את השותפות והאמון ההדדי עוד לפני שמגיעים לנושאים הרגישים במשא ומתן באותו תחום . בניית האמון בין נציגי המדינות לאורך זמן לא תלויה רק בצד המקצועי . להערכה ההדדית ולכבוד ההדדי בין נציגי הצדדים יש משקל רב . זלזול באחר , בין אם ברמתו המקצועית ובין אם בסממנים אחרים כגון תוארו או דרגתו , או אפילו התייחסות בין אישית לא ראויה , עלולים לפגוע בשיתוף הפעולה . שיתוף הפעולה הזה הוא תנאי יסודי הכרחי להצלחת המשא ומתן . פגיעה בו היא צעד כמעט ודאי בדרך לכישלון . מובן מאליו שהחלק החשוב ביותר במשא ומתן הוא מפגש האינטרסים של הצדדים . חיוני כי בין המנהיגים תשרור הסכמה מוקדמת שמפגש האינטרסים הוא בר קיום , ושניתן להגיע להסכמה משותפת . הסכמה מוקדמת כזו על הסכם מסגרת או על נושאים לסדר היום , בין אם ישירה או באמצעות מתווך , היא הכרחית לשם השגת הסכם . כמו כן היא מעניקה גיבוי לנושאים ונותנים . התוצר הרצוי של המשא ומתן הוא הסכם , ובמקרה שלנו , קו גבול בין - לאומי מוסכם ומוכר . כדי שקו הגבול המשותף יהיה יציב ובר קיימא לאורך זמן , עליו להיות מוסכם וחתום על ידי שני הצדדים . בנוסף עליו להיות מוכר על ידי ארצות העולם . בעידן המודרני התוויית הגבול לא יכולה להיקבע חד - צדדית , כפי שנהגו בעבר המעצמות קו הגבול נקבע במתודולוגיה חדשנית של הקמת גבולות ותוך שימוש בטכנולוגיות שלא היו בשימוש בהתוויית גבולות בין - לאומיים עד 1994

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help