sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

גודל ההחמצה הישראלית נוכח יוזמת סאדאת , שכן קיימת זהות עקרונית בין שני ההסכמים ( שלום צודק לפי החלטה , 242 ישראל תיסוג למרחק מ"ק 40-30 שיכלול את מעברי המתלה והגידי , הצבא המצרי יתקדם מ"ק 10 מזרחית לתעלה , השטח ממנו תיסוג ישראל יהפוך לאזור חיץ . ( במסמך שהעביר סאדאת לארה"ב ב 4 - ביוני , 1971 שביטא את העמדה המצרית הסופית והמוסמכת בעניין הסדר הביניים , נכללו כמה סעיפים חשובים שלא הופיעו בהסדר מ : 1975 - . א בסעיף 1 דובר על התחייבות ישראלית , כבר במסגרת ההסדר החלקי , להשלים את הנסיגה אל הגבול הבין-לאומי בין מצרים לפלסטין ( תנאי זה , הקושר את ההסדר החלקי להסדר הקבע , הופיע כמעט בכל התבטאויותיו של סאדאת בעניין . ( ב . על פי סעיף , 7 הסדרי הנסיגה החלקית אמורים היו להביא להפסקת אש בת ששה חודשים , שבמהלכם יקבע נציג האו"ם את לוח הזמנים להמשך הנסיגה הישראלית ( מחתימת הסדר הביניים 1975-ב עד לחתימת הסכם השלום עם מצרים עתידות היו לחלוף כארבע שנים . ( ג . עוד נאמר באותו סעיף כי נציג האו"ם יקבע את לוח הזמנים הנדרש ליישום כל חלקיה ותנאיה של החלטת מועצת הביטחון 242 ונסיגת ישראל מכל השטחים הערביים הכבושים ( כלומר , לא דובר על הסדר נפרד מצרי-ישראלי , אלא על הסדר ערבי-ישראלי , נוסח שלא הופיע אפילו בהסכם השלום שנחתם עם ישראל , שם נאמר : מצרים וישראל מזמינות את הצדדים הערביים האחרים לסכסוך זה להצטרף לתהליך השלום עם ישראל . ( היו אפוא הבדלים , אפילו מהותיים , בין ההסדר החלקי / ביניים שסאדאת היה מוכן לקבל לפני המלחמה , לבין זה שקיבל אחריה . מתווה ההסדר שקיבל ב 1975 - היה קרוב למתווה ההסדר החלקי שבו רצתה ישראל לפני המלחמה . לא נכללו בו שלושה העקרונות שעליהם לא היה מוכן סאדאת להתפשר כמלוא הנימה לפני המלחמה : קבלת התחייבות ישראלית מוקדמת , מראש , במסגרת ההסדר החלקי , לנסיגה לקווי 4 ביוני ; 1967 התנגדות להסדר נפרד מצריישראלי ; וניהול משא ומתן ישיר עם ישראל . לרתום את ארה"ב לצדו ככלל אני סבור שעל ניתוח ההתרחשויות של 1971 להתבסס על המידע שהיה מונח אז בפני מקבלי ההחלטות , ועל הבנתם את המציאות בזמן אמת , ולא בדיעבד , בפרספקטיבה המביאה בחשבון אירועים שקרו בהמשך הדרך כמו מלחמת יום הכיפורים וחתימת הסכם השלום בין מצרים וישראל . הגם שמדינאים נדרשים לצפות קדימה ולתכנן מהלכים מראש , מן הראוי לשפוט את החלטותיהם , הישגיהם וכישלונותיהם , בהתייחס למציאות של תקופתם ולתמונת המצב שעמדה לנגד עיניהם . נטען כי ההנהגה והמודיעין הישראליים לא הפנימו את התפנית האסטרטגית שחלה במדיניות המצרית עם עליית סאדאת לשלטון . אמנם , אין ספק כי סאדאת אכן החליט לבחון את פוטנציאל האופציה המדינית להשגת מטרותיו ( במקביל לשימור ולפיתוח האופציה הצבאית , שאותה לא זנח בשום שלב , ( באמצעות ארה"ב , שלה ייחס השפעה מרחיקת לכת על ישראל . אך זאת , בלי לוותר על יסודותיה הבסיסיים של הגישה הנאצרית , שבעיניו דרך יישומה היא שכשלה , לא יסודותיה . על פי גישה זו , עצם קיומה של ישראל באזור כרוך בעוול היסטורי לערבים , מהווה אתגר ואילוץ פוליטי-אסטרטגי לעולם הערבי ולאינטרסים של מצרים . על כן סאדאת היה מוכן לאמץ , ברובד האופרטיבי , את “ תכנית רוג'רס , " על יסוד ההנחה שארה"ב דבקה בה כמתווה המועדף לפתרון המשבר המזרח-תיכוני . אין ספק ששני מהלכיו המדיניים המרכזיים של סאדאת בפברואר - 1971 יוזמתו הפומבית להסדר פתיחת התעלה 4 ) בפברואר ) ותשובת מצרים ליארינג 15 ) בפברואר , ( שלפיה היא מוכנה להיכנס להסכם שלום עם ישראל אם ימולאו תנאיה - ביטאו דרך מדינית מצרית חדשה . הייתה זו השתחררות מכבלי מדיניותו של נאצר ותפנית ברורה לעבר ארה"ב . מטרתו הייתה לרתום את ארה"ב לצדו . לשם כך פעל לשכנע אותה בנכונותו להגיע להסכם שלום עם ישראל , ולהתקדם אליו באופן שיפחית במידה ניכרת את סכנת חידוש העימות הצבאי . כך ביקש להעניק לאמריקאים זמן ומרחב תמרון לשכנע את ישראל , או לכפות עליה הסדר שיעלה בקנה אחד עם מטרותיו . מהלכיו נשענו על הבנה מצרית מוצקה כי ארה"ב ומצרים רואות עין בעין את פתרון הקבע ליישוב הסכסוך במזרח התיכון - תכנית רוג'רס . סאדאת העניק קדימות ברורה לפתרון בעיותיה של מצרים , אבל לא עלה בדעתו להיות מוקע כמי שהפקיר את “ העניין הערבי" ואת הבעיה הפלסטינית . גם במובן זה העניקה לו תכנית רוג'רס מרחב תמרון מספק בעיניו . שני מהלכיו אלה - שהועלו בסמיכות זמנים רבה של כ 10 - ימים , ולא במקרה – היו לראייתו שני צדדיו של אותו מטבע : הפיתרון הוא כולל ומבוסס על תכנית רוג'רס . היישום יהיה מדורג וייעשה בשלבים , שהראשון מביניהם הוא התרחקותה של ישראל מהתעלה ופתיחת התעלה לשיט . על מה התבססה הבנה מצרית זו ? תכנית רוג'רס נתקלה בהתנגדות תקיפה מצד הממשל עצמו - הנרי קיסינג'ר , שעשה כל שביכולתו כדי לטרפדה ולהסירה מסדר היום . הוא סבר שעל הערבים לאמץ “ עמדה מציאותית יותר , " לפני שארה"ב תנקוט יוזמה מדינית במזרח התיכון . גם ניקסון הסתייג מהתכנית , ומכל מקום העביר לישראל התחייבויות שעמדו בסתירה אליה . לדוגמה , באיגרת ששלח לגולדה מאיר ב 24 - ביולי , 1970 התחייב הנשיא כי ארה"ב לא תלחץ על ישראל לסגת באופן מוחלט מהשטחים שנכבשו ב , 1967 - וכי על הגבולות הסופיים להיות מוסכמים בין הצדדים . סאדאת התבסס על האינטרפרטציה של מחלקת המדינה שהיא תכנית רוג'רס , והניח שהיא המייצגת את עמדת ארה"ב . בסופו של דבר , לא זו הייתה מדיניותו של ממשל ניקסון , ובמובן זה טעה סאדאת טעות חמורה . לסיכום : א . יוזמתו של סאדאת מ 4 - בפברואר 1971 לא נעלמה מעיני ישראל ואף לא מעיני המודיעין שלה . ב . הנהגת ישראל הגיבה בחיוב על היוזמה המצרית , אבל נקטה עמדה נוקשה במגעים על הסדר הביניים , לא משום שזלזלה בסאדאת אלא משום שחשדה בכוונותיו , והוא עצמו תרם לאי אמון זה . בסופו של דבר נאותה ישראל להגמיש את עמדותיה ( בהתאם להבנות דצמבר ( 1971 אבל איחרה את המועד . ג . השפעת המודיעין על קברניטי ישראל בנושאים המדיניים שעמדו על הפרק , הייתה חלקית ומוגבלת . ד . פערי העמדות בין ישראל לבין מצרים בעניין ההסדר החלקי לא היו תהומיים , ואפשר שהיו ברי גישור . הבעיה נבעה מהניגודים שלא ניתן היה לגשר עליהם ללא שינויים אסטרטגיים מרחיקי לכת בעמדות הצדדים ביחס לפתרון הקבע , והם הם שעמדו בבסיס הכישלון להשגת הסדר ביניים . הערות למאמר יופיעו באתר מבט מלמ היו אפוא הבדלים , אפילו מהותיים , בין ההסדר החלקי / ביניים שסאדאת היה מוכן לקבל לפני המלחמה , לבין זה שקיבל אחריה . מתווה ההסדר שקיבל ב 1975 - היה קרוב למתווה ההסדר החלקי שבו רצתה ישראל לפני המלחמה . לא נכללו בו שלושה העקרונות שעליהם לא היה מוכן סאדאת להתפשר כמלוא הנימה לפני למלחמה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help