sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

להגיד שזה לא רק תכסיס . כדאי לברר זאת . " דברים דומים אמר יריב לאנשי המחקר של אמ"ן : “ אולי יש כאן מהות ... בא עכשיו סאדאת ומוכן שישראל תישאר בסיני . זה תקדים ... יכול מאד להיות שהוא באמת בודק אפשרות להסדר כלשהו שיוציא אותו מהבוץ . " אנשי המחקר סברו שמדובר בתכסיס שמעניק לסאדאת מרחב תמרון מדיני ומסבך את ישראל . לפי עמוס גלבוע , יריב התחבט רבות בשאלה מה עומד מאחורי הודעת סאדאת על היוזמה לפתיחת התעלה . את התלבטויותיו הציג , כאמור , בפני צמרת צה"ל והדרג המדיני , והמסר העיקרי שהעביר אליהם - “ כדאי לברר האם זה תכסיס או מהות . " כעבור מספר ימים , כותב גלבוע , התגבשה הערכתו של יריב שמדובר בגימיק של סאדאת , החותר לשפר את העמדה התכסיסית הפוליטית של מצרים במהלכים המדיניים . מה שדחף אותו להערכה סופית זו היה , לפי גלבוע , ראיון סאדאת ל"ניוזוויק , " שבו הסביר כי על ישראל לסגת עד אל-עריש , ואז הוא יפתח את התעלה לשיט . בראיון , שפורסם ב 15 - בפברואר , 1971 אמר סאדאת כי הנסיגה הנדרשת מישראל , במסגרת הסדר חלקי לפתיחת התעלה , היא עד קו הנמצא מעבר לאל-עריש ( רוב שטח סיני , עד קו המרוחק מ"ק 150-כ מתעלת סואץ . ( “ ויתור על קו ברלב , " ציין סאדאת באותו ראיון , “ כלל אינו מצוי בחישוביי . " יוזמתו של סאדאת לא “ נעלמה" אפוא מעיני מעריכי אמ"ן . המודיעין הישראלי , גם אם חתר לבחון לעומק ולהבין את תכניה וכוונותיה של היוזמה , לא יכול היה שלא להתייחס בחשדנות ובחוסר אמון למסרים המעורפלים ואף הסותרים ששיגר הנשיא המצרי לעבר ישראל . זאת גם בהתחשב באילוצים הפנימיים והביןערביים שבמסגרתם פעל סאדאת . רעיון ההסדר החלקי המשיך לרחף בחלל המגעים המדיניים למציאת הסדר במזרח התיכון . זאת גם לאחר דעיכת רעיונות סיסקו באוקטובר , 1971 בעקבות היוזמה הסובייטית לקדם תכנית להסכם שלום כולל וכפוי מצד שתי מעצמות העל , ללא שיתוף השחקנים המקומיים . מחלקת המדינה ניסתה להחיותו בתחילת , 1972 במסגרת “ שיחות הקירבה" שיזמה בהסכמת שני הצדדים , אבל אלה לא יצאו אל הפועל . הסיבה : את המדיניות האמריקאית במזרח התיכון הוביל הנרי קיסינג'ר , שכמו הסובייטים , התנגד למתכונת שיחות זו . לאחר סילוק הכוחות הסובייטיים ממצרים ביולי 1972 ניסה קיסינג'ר ליישם את ההסדר החלקי בתעלת סואץ כשלב ראשון בתפיסת ההסדר הכולל שגיבש - “ ריבונות ( על סיני למצרים ) תמורת ביטחון ( נוכחות צבאית ומודיעינית בסיני לישראל " ( במסגרת שיחותיו עם חאפט' אסמאעיל ב , 1973 - אבל מצרים וישראל דחו אותה . מתברר כי לא דימויו של סאדאת כמנהיג חלש ( על אף שמעמדו מבית , לפחות ב , 1971 - היה מעורער , ( או ההערכה השלילית של המודיעין לגבי כושרו האינטלקטואלי , הם שהביאו לחוסר האמון שרחשה כלפיו ההנהגה בישראל . אכן שרר אי-אמון בסיסי בכוונותיו של נשיא מצרים , אבל מקורו בדרכו הפתלתלה להעביר מסרים סותרים , שגרמה לטשטוש , לערפול ולאי-הבנה של עמדותיו לאשורן . בירושלים לא אהבו את ניסיונותיו לפלס דרך לוושינגטון ולהגיע להבנות מדיניות עם ארה"ב מאחורי גבה של ישראל , בעודו מביע זלזול בעמדותיה של ישראל ובמידת עצמאותה . כך גם עמידתו הנוקשה על עמדותיו בנושאי ההסדר החלקי השנויים במחלוקת ( עומק הנסיגה הישראלית , חציית הצבא המצרי לגדה המזרחית , משך הפסקת האש , אופן הפיקוח על ההסכם , והזיקה בין ההסדר החלקי להסדר הקבע , ( בעודו מצפה לויתורים נוספים שארה"ב תחלץ למענו מישראל , בלי שיידרש לוויתור כלשהו . יתר על כן , הקצנת עמדותיו ככל שחלף הזמן , כמו למשל דרישתו לחציית 750 חיילים לגדה המזרחית של התעלה במקום 50 חיילים , כפי שדרש תחילה , או נסיגת ישראל לקו אל-עריש - ראס מוחמד במקום עד קו המעברים . הייתה גם חשדנות עמוקה שנבעהמהמשך תהליכי ההתעצמות ובניית האופציה הצבאית המצרית , תוך שיתוף פעולה גובר עם ברית המועצות . והיה גם הדיסוננס החריף בראייתה של ישראל , בין תדמיתו כנשיא חלש וחסר כריזמה שהצהרותיו ( למשל בעניין “ שנת ההכרעה" או נכונותו להקריב מיליון חיילים במלחמה עם ישראל ) נשמעו חלולות ופופוליסטיות , לבין החלטותיו הנחרצות שהעידו על יכולת מנהיגותו ועל שליטתו במצב – כמו סילוק מתנגדיו מבית במאבק על השלטון , יוזמתו להסדר התעלה , ובהמשך , גירוש הכוחות הסובייטיים ממצרים . ככלל , ראוי להתייחס להשפעת המודיעין על הקברניטים , בעיקר בכל הקשור לתהליכים מדיניים , באופן מדוד ומאוזן . המודיעין לא היה בסוד העניינים בשורה ארוכה של מהלכים שהיו קשורים להסדר החלקי . מנגד , ניזונה ההנהגה המדינית ממקורות מידע רבים שלא עמדו לרשות המודיעין , ובראשם גורמי הממשל האמריקאי , שגרירויות ישראל בוושינגטון , באו"ם ובמדינות נוספות ; גורמים דיפלומטיים זרים שהעבירו מידע לישראל , לאו דווקא בצינורות מודיעין ; שליחים ומתווכים שניהלו מגעים חשאיים מטעם קברניטי ישראל או ביוזמת גורמים זרים ( נשיא רומניה צ'אושסקו , הקנצלר ברנדט , הנשיאים האפריקאיים , השאה האיראני ועוד . ( המודיעין , ואמ"ן בעיקר , היה רק אחד משורה ארוכה של גורמים שמסרו מידע והערכות בהתייחס למציאות המדיניתביטחונית , ולא תמיד חלחלו הערכותיו להנהגה הישראלית , בעיקר בתחומים המדיניים ( בנושאים הצבאיים המצב היה שונה . ( גולדה , דיין וגלילי הקפידו לקרוא הן את החומר המודיעיני ממקורות הצמרת והן את חליפת המברקים המדיניים של משרדי ראש הממשלה והחוץ . בהתבסס על כך הם גיבשו הערכות משל עצמם , שלא תמיד עלו בקנה אחד עם אלה של המודיעין . הפערים בין הסדר הביניים ליוזמת סאדאת יש הסבורים שהסדר הביניים , שנחתם בין ישראל ומצרים ב 1 - בספטמבר , 1975 מעיד על יוזמתו של סאדאת לא "נעלמה" אפוא מעיני מעריכי אמ"ן . המודיעין הישראלי , גם אם חתר לבחון לעומק ולהבין את תכניה וכוונותיה של היוזמה , לא יכול היה שלא להתייחס בחשדנות ובחוסר אמון למסרים המעורפלים ואף הסותרים ששיגר הנשיא המצרי לעבר ישראל ניקסון . העביר לישראל התחייבויות גולדה מאיר . הציגה שעמדו בסתירה של ויתורים מהותיים לתכנית רוג'רס של ההסדר החלקי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help