sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

יוזמת סאדאת מפברואר : 1971 האומנם החמצה ? חוקרי התקופה שקדמה למלחמת יום הכיפורים חלוקים באשר ליכולתה של ישראל דאז להגיע להסכם מדיני עם מצרים . מה המקור לנוקשות מול סאדאת ועד כמה היטיב המודיעין לעמוד על כוונותיו ? ד"ר מאיר בוימפלד | אל ) ם" מיל , ( ' שירת בתפקידי מחקר ושדה בחיל המודיעין ובתפקידי מחקר , הדרכה ואכוונת איסוף במוסד . דוקטורנט בהיסטוריה באוניברסיטת חיפה שאלת השאלות המעסיקה את חוקרי התקופה שקדמה למלחמת יום הכיפורים היא האם ניתן היה להגיע , או עד כמה היינו קרובים , להסדר מדיני , חלקי או כולל , בין מצרים וישראל , שהיה עשוי למנוע או לדחות את המלחמה ? במאמרו מגיליון 67 של מבט מל"ם , ע' , 17-14 נדרש פרופ' משה שמש לשאלה ותשובתו חד משמעית : אכן כן . וזאת אילו נענתה ישראל ליוזמתו של נשיא מצרים אנואר סאדאת להסדר חלקי בתעלה , כפי שנענתה לאחר המלחמה , בספטמבר . 1975 לדברי שמש , לאחר עלייתו לשלטון עשה סאדאת תפנית אסטרטגית בעלת החשיבות מכרעת - העלאת יוזמתו המדינית מפברואר , 1971 שבה קבע פרמטרים להסדר חלקי באזור התעלה , כשלב ראשון בדרך להסכם שלום עם ישראל . זו לא אותרה על ידי המודיעין ונעלמה מעיני מעריכי אמ"ן , בשל הדימוי השלילי של סאדאת בעיניהם . דימויו זה של סאדאת חלחל להערכותיה של הצמרת המדינית הישראלית , והעיב על הערכת יוזמתו המדינית . יתר על כן , טוען שמש , טעותו של אמ"ן באשר לסבירות המלחמה 1973-ב מקורה , בין השאר , באי הבנה או בהערכה שגויה של התפנית הנ"ל . אין ספק שהערכתו השלילית של המודיעין לגבי מנהיגות סאדאת וכושרו האינטלקטואלי , תרמה לחוסר האמון שרחשה הצמרת הישראלית ליוזמתו המדינית ולמאמציו המדיניים מול האמריקאים . במאמר של שמש פורטו עיקרי הצעתו של סאדאת ; ההתנגדות הישראלית לכל הסדר חלקי באזור התעלה , בשל קשירתו לביצוע החלטה 242 לפי הפירוש הערבי , שמשמעותו נסיגה לקווי ה 4 - ביוני ; 1967 ומסקנת סאדאת מאוקטובר , 1971 כי התהליך המדיני הגיע למבוי סתום והדרך היחידה לשבור את הקיפאון היא יוזמה צבאית . שמש מציין כי יוזמת סאדאת מה4- בפברואר 1971 הייתה ביטוי לתפנית במדיניות מצרים , פריצת דרך בתפיסה הערבית לפתרון הסכסוך . מה שמחזק גישה זו הוא תשובתה המפתיעה של מצרים לתזכיר יארינג מ 8 - בפברואר , 1971 שבה הובעה נכונות לסיום מצב המלחמה ולשלום עם ישראל תמורת התחייבות ישראלית לנסיגת כוחותיה מסיני ומרצועת עזה . אולם תשובת ישראל לתזכיר יארינג מ 26 - בפברואר הושפעה מדימויו של סאדאת בעיני קברניטי ישראל , שבדומה למודיעין לא קישרו בין יוזמתו מ 4 - בפברואר לבין תשובתו ליארינג , ולא הבינו כי חלה תפנית אסטרטגית במדיניותו . על גודל ההחמצה הישראלית בעניין ההסדר החלקי ניתן ללמוד מהסכם הביניים שנחתם בין ישראל ומצרים לאחר מלחמת יום הכיפורים 4 - ב ) בספטמבר , ( 1975 שסעיפיו זהים בעקרונותיהם לסעיפי יוזמת סאדאת מפברואר . 1971 לסיכום , שמש וחוקרים אחרים קובעים כי בפרספקטיבה היסטורית של הסכם השלום עם מצרים והתקופה שלאחריו , יוזמת סאדאת מפברואר 1971 נראית אמינה מכפי שהוערכה לפני יוזמת השלום שלו , ואפילו אחרי המלחמה . דבריו על הסדר מדיני , ואפילו על רצונו בשלום , שיקפו החלטה של מנהיג בעל עצמאות החלטה וכושר מנהיגות . בשל מדיניותה הנוקשה , ישראל החמיצה הזדמנות להגיע להסדר . אפשר כי לו הייתה נענית לו , הייתה נמנעת מלחמת יום הכיפורים . על הדברים הללו אני מבקש להעיר : האם ישראל אכן דחתה את יוזמתו של סאדאת מפברואר ? 1971 לפני נאומו הפומבי יזם סאדאת גישוש חשאי מול הנציג האמריקאי בקהיר , דונלד ברגוס , באמצעות איש קשר מטעמו - הגנרל ( בדימוס ) עבד אל - מונעים אמין . סאדאת הציע , באופן בלתי-פורמלי , הסדר חלקי בתעלת סואץ ברוח רעיונותיו של דיין מספטמבר : 1970 נסיגה ( ישראלית ) ודילול ( מצרי ) הדדיים של כוחות שני הצדדים לעומק מ"ק 40 מהתעלה , וניהול משא ומתן על הפסקת אש ארוכה . לאחר לבטים רבים בצד הישראלי , הורתה ראש הממשלה גולדה מאיר ב 2 - בפברואר לשגריר ישראל בארה"ב דאז , יצחק רבין , להודיע ליועץ האמריקאי הנרי קיסינג'ר שאם הנשיא ריצ'רד ניקסון אינו שולל זאת , ... “ אנו מוכנים לתת תשובה למצרים , באמצעות האמריקאים , שאנו מסכימים להיכנס עם המצרים לבירור הצעתם . " בנאומו ב 4 - בפברואר , שהיה בבחינת חשיפה גולדה מאיר הייתה משוכנעת כי הצהרת סאדאת שיימנע מפתיחה באש למשך 30 יום , כמוה כאיום בחידוש המלחמה 7-ב במרס . 1971 כפי שאמרה בראיון לרשת , NBC “ סאדאת רוצה שנתחיל לסגת , אף ללא הסכם שלום . " אנואר סאדאת . "ויתור על קו בר-לב כלל אינו מצוי בחישוביי"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help