sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

נתיב חיי דברים שנשאה חסיה גורב , גמלאית נתיב , בערב שנערך לגמלאי נתיב במלון סיטי בתל אביב במרץ 2014 אני נמנית על הגמלאים גויסתי לנתיב בשנות החמישים היינו בין החורשים , הזורעים וגם זכינו להיות בין הקוצרים . עבודתנו נעשתה בהסתר , במחשך למען אחינו מעבר למסך . אספנו כל פרט על כל יהודי כאילו היה רק הוא יחידי . כל מפגש עם יהודים תוכנן כמבצע ביודענו שהוא מהווה סכנה . היהודים השתוקקו למידע על ישראל ומה נעשה למענם בתבל . המניע שלנו היה האמונה בחשיבות היעד , גודל המשימה וזה נתן הכוח על מכשולים לגבור ובמנהרת החושך לראות את קצה האור . עובדי נתיב נבדלו מהיתר שעשייתם תרמה ליהלום הכתר הם ראו במלאכתם דבקות בשליחות להימנות על נתיב נחשבה אז לזכות . נתיב פעל לאורך כל השנים במבצעים אין ספור שתוכנם עלומים ונתיב יפאר בדפים מזהירים את תולדות העם ודברי הימים . וכל אחד הוסיף בשעתו תרומה גדולה למען עמו . נתיב יכול לשאת בגאון הזכות להגדיל העם במיליון זו תרומה כבירה , זו תרומה רבת ערך וזה לא סוף פסוק ולא סוף הדרך . ודווקא כעת כשהמצב לא יציב חייב להמשיך ולפעול עוד נתיב כי אין כמוהו מנוסה ומוכשר להבין את היום ולבנות המחר . ולכל המעורבים העוסקים במלאכה נאחל שיזכו להרבה הצלחה . נכתב בלב נפעם 47 שנים למלחמת ששת הימים איך פגשתי את המלחמה יוכיו' 5 ביוני , 1967 שבע בבוקר . אני ניגשת בהיסוס רב לרס “ ר המדור ומבקשת : “ אולי אני יכולה לצאת עכשיו במקום בשמונה . “? “ למה ?“ מגיעה התשובה הרועמת . “ יוסי , המילואימניק , יוצא ברכב שלו ומוכן לקחת אותי לתל אביב ומשם אקח אוטובוס הביתה . “ “ אין בעיה , “ מחייך הרס “ ר , “ אבל מי שיוצא קודם חוזר קודם . “ טוב , נו , למה אפשר לצפות מרס “ ר . אני מאושרת שהסכים . היחידה נכנסה לכוננות ביום העצמאות ורק היום - אחרי 20 יום של עבודת משמרות מפרכת שלא הותירה זמן אלא לשינה - הגיע תורי לצאת לחופשה בת שמונה שעות . שנינו , הרס “ ר ואני , חפים מכל ידע על העומד להתרחש . לא עבר זמן רב ומצאתי עצמי ליד קולנוע אלנבי בתל אביב . אני מגיעה לתחנת האוטובוס ונתקלת בהודעה מוזרה ביותר : “ לרגל המצב הקו בוטל . “ אין ברירה . אני מתחילה לצעוד לעבר דרך פתח תקווה , למשרד של אבא . הוא כבר יקפיץ אותי הביתה במכונית . בדרך אני נתקלת בעוד תופעות “ מוזרות : “ שקי חול בפתחי חדרי מדרגות , אנשי הג “ א בכל מקום . “ מה קורה כאן ?“ אני שואלת את עצמי . ובעודי תוהה על המתרחש הגיע השיא צפירת אזעקה . אנשי הג “ א מתרוצצים , שורקים במשרוקיות , צועקים ומקפידים שכולם ייכנסו לחדרי המדרגות הממוגנים . ואני ? אני בטוחה שבעודי עמלה על פענוח מהלכי האויב , עמי שלי , איך אומרים , “ ירד מן הפסים . “ וממשיכה לצעוד לעבר דרך פתח תקווה . אנשי הג “ א רואים חיילת במדים צועדת בנחישות ומניחים כי היא יודעת לאן היא הולכת ולמה . והנה משרדו של אבא . אני נכנסת , שממה . אין איש . “ איפה כולם “? לא ברור . לפתע נשמעת צפירה נוספת - צפירת ההרגעה ועובדי המשרד מתחילים לצאת מן המקלט . אני רצה אל אבא ומספרת לו בהתרגשות “ קיבלתי חופש . “ אבא מסתכל עלי בתמיהה : “ אבל המלחמה התחילה . איך נתנו לך לצאת ?“ “ נתנו , “ אני עונה בנחישות , “ קח אותי הביתה . “ “ את לא צריכה לחזור מיד לבסיס ?“ “ אמרתי לך . נתנו לי שמונה שעות . “ אבא נכנע . בבית אימא רק רואה אותי ומתחילה לבכות . “ מה יהיה ? יש מלחמה . “ ומיד אחר כך התשובה הניצחת לכל משבר : “ בואי תאכלי משהו . “ אבא חוזר ומביע , בשקט , את דעתו - שאני חייבת לחזור מיד לצבא . אימא מתקוממת : “ קודם שתלך ותגיד שלום לסבתא . “ אני בבית האבות של סבתא . המהומה רבה . כל הזקנים והזקנות עטים על ה “ מציאה “ - חיילת , מקור אמין למידע . “ מי התחיל במלחמה ?“ “ המצרים . “ “ ואיפה המלחמה ?“ “ אצלם . “ תמיד אמרו לי שצריך לשמור על שלוות נפשה של סבתא . בשלב זה אני מתחילה לחשוב שכדאי לשמוע לאבא ולחזור לבסיס . אבל לאימא יש עוד רעיון : “ לכי להגיד שלום לאחיך הקטן בבית הספר . “ ואני הולכת . בית הספר הוא אותו בית ספר שבו למדתי , וחלק מהמורות עדיין זוכרות אותי . אני פוגשת את אחי , נפרדת ממנו כאילו בעוד רגע אצא לחזית , ופונה ללכת . אבל לא . לא נותנים לי לצאת . המורות עטות עלי עם חבילות ענק של מכתבים . “ הילדים כתבו ועכשיו , כשהמלחמה התחילה , למי נשלח את המכתבים ? קחי והעבירי אותם לחיילים המשרתים אתך . “ אני מנסה להתחמק , להסביר שדרכי לא בדיוק לחזית . כלום לא עוזר . אני יוצאת עם מעטפת ענק ובה המכתבים . אני משערת שכמה מהחיילים ששירתו באותה תקופה במפקדה עוד זוכרים את המכתבים , ואיך נדנדתי להם שיענו עליהם .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help