sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

כבהא בברטעה , כפר המצוי בחלקו בתוך הקו הירוק , היא אותה משפחת כבהא ביעבד , כפר המצוי מעבר לקו הירוק . אי לכך ברי כי לאורך השנים , קשרי הגומלין בין תושבי המשולש לבין תושבי הגדה היו הדוקים יותר מאלה של ערביי הגליל , למשל . ערביי מזרח ירושלים והשכונות המקיפות את העיר ( בית חנינא , שועפאט וכד ( ' אינם “ ערביי , " 48 כפי שתושבי הגדה נוהגים לכנות את ערביי ישראל , שהרי נוספו לאוכלוסיית המדינה לאחר מלחמת ששת הימים ( שטחים מעבר לקו הירוק . ( גם מבחינת מעמדם הם נבדלים מערביי ישראל בהיותם תושבים ולא אזרחים . עם זאת , בתודעה הישראלית הם נתפסים כ"ערביי ישראל . " מעבר למעמדה החוקי , אוכלוסייה זו שונה בתכלית במאפייניה משאר אוכלוסיית “ ערביי ישראל , " כפי שניתן לראות בהיקף השתתפותה בפעילות לאומנית ופעילות טרור נגד ישראל . על אף ההגדרה הכוללת של “ ערביי ישראל , " מדובר באוכלוסיות שונות , עם אוריינטציה שונה , הזדהות שונה ושאיפות שונות . אין לראותן כמקשה אחת . מדיניות הימנעות בלתי מוצהרת עד נובמבר 1966 חיו ערביי ישראל תחת ממשל צבאי . השקפת ממשלת ישראל , כי ישנה זהות מוחלטת בין האוכלוסייה הערבית שנותרה בתוך הקו הירוק לזו שמחוצה לו , מצאה ביטוי באמירתו של דוד בן גוריון , משנת : 1950 “ את הערבים יש לשפוט על פי מה שהם עלולים לעשות , ולא על פי מה שהם עשו . " פרישתו של בן גוריון ומינוי אשכול תחתיו הם שהביאו לשינוי הגישה ולביטול הממשל הצבאי . מלחמת ששת הימים יצרה שינוי בהלך הרוח הרווח של ערביי ישראל – מהזדהות עם מדינות ערב להזדהות עם האוכלוסייה הפלסטינית . הזדהות זו , ששיאה באינתיפאדה הראשונה והשנייה , הביאה לפעילות מודיעינית מוגברת מצד השב"כ בקרב ערביי ישראל . תכליתה של פעילות זו היא סיכול - הן של התארגנויות מקומיות של ערבים ישראלים לפעילות הזדהות עם הפלסטינים , והן של שיתוף פעולה של ערבים ישראלים עם תושבי הגדה והרצועה במגוון פעילויות , מסחר באמל"ח ועד סיוע בהוצאת פיגועים לפועל . התבטאויות קיצוניות של חברי הכנסת הערבים , השתתפות ערבים מישראל בפעילות הטרור ואירועי אוקטובר 2000 חידדו עוד יותר את ההשקפה הכללית של זהות בין ערביי ישראל ומזרח ירושלים לערביי הגדה והרצועה . זאת עד כדי תפיסתם כישות אחת שפיצולה במלחמת העצמאות ומלחמת ששת הימים לא גרעה ולו במקצת מהזהות האחת ואחדות השאיפות . השקפה זו , שכמובן לא כללה את כל הציבור הישראלי , אך לבטח את רובו , היא גם זו שגיבשה את המדיניות הלא-מוצהרת של ממשלות ישראל לאורך השנים , מימין ומשמאל , כלפי ערביי ישראל . נדמה כי לא נטעה אם נאמר כי מדיניות בלתי מוצהרת זו כללה שני עקרונות מרכזיים - אי עיסוק בנושא וניסיון להימנע , ככל הניתן , מחיכוך ועימות עם ערביי ישראל , כולל התגמשות בעניין קווים אדומים שונים לשם כך . למשל , השתלטות הבדואים על אדמות בנגב לא טופלה בידי ממשלות ישראל בשל הרצון למנוע חיכוך שיישא עד מהרה אופי לאומני . כיום , כשממשלת ישראל מעוניינת לטפל בתופעה , היקפה מקשה מאד על המהלך . לשקף את השינוי בהנחה שנושא ערביי ישראל הוא נדבך חשוב בביטחון הלאומי של מדינת ישראל , הרי שחובה עלינו לבחון , מעת לעת , את הנחות היסוד שלנו לגביו . ראייתנו את ערביי ישראל נסמכת על שלושה מרכיבים עיקריים – העמדה ההיסטורית של ערביי ישראל , עמדות שמביעים חברי הכנסת הערבים ומעורבות של ערבים ישראלים בפעילות נגד המדינה . ואולם מרכיבים אלה אינם יוצרים עוד את התמונה השלמה , ועלינו לתת את דעתנו לשינוי התפיסתי שעובר המגזר הערבי-ישראלי ואת המעבר להשקפה המעוניינת ביתר שילוב בחברה הישראלית . השקפה זו אינה מתכחשת להיותם ערבים , אולם היא אינה שואפת להשמדת מדינת ישראל ושמה בראש סדר העדיפות את הרצון להיות אזרח שווה זכויות ומעמד בה . ראוי כי מקבלי ההחלטות יהיו ערים לשינוי זה , תוך נכונות לגבש מדיניות המשקפת את אותו שינוי . מדיניות מוצהרת מעלה נושא לסדר היום ומזמינה דיון . במקרה זה , דיון פנימי במגזר הערבי . המדיניות המוצעת עומדת על שתי רגליים , שאין האחת מתקיימת בלעדי השנייה : הראשונה , הגדרת צעדים ליתר שוויון לערביי ישראל . אין מדובר ברעיון חדש , אלא ביישום ההמלצה המרכזית של דו"ח ועדת אור . יתר שוויון יפחית את הניכור שחשים ערביי ישראל כלפי המדינה ויטה את הכף לטובת אלו התומכים בשילוב בחברה הישראלית על פני אלה הדוגלים בבדלנות . השנייה , שמירה על הקווים האדומים . לא עוד הגמשה שלהם מתוך חוסר רצון להתעמת . אל מול עשרות ואלי מאות מפירי הסדר לאחר רצח מוחמד אבו ח'דיר , היו לא פחות מערביי ישראל שהשתתפו במפגשים ואירועים משותפים של ערבים ויהודים שגינו את האלימות וקראו לדו - קיום . אני מאמין שאימוץ מדיניות זו , לנוכח המגמות במגזר הערבי , יביא לכך שבדיון הפנימי במגזר הערבי יגבר קולם של אלה המבקשים להשתלב בחברה הישראלית ולקבל את חוקיה , על קולם של הקיצוניים השואפים לבדלנות . אריאל רוניס כתב את הספר “ אני ואחי נגד בן דודי" בהוצאת אופיר ביכורים , . 2014 דוד בן גוריון : "את הערבים יש לשפוט על פי מה שהם עלולים לעשות , ולא על פי מה שהם עשו" יישוב בדואי בנגב . השתלטות הבדואים על אדמות בנגב לא טופלה בידי ממשלות ישראל , בשל הרצון למנוע חיכוך שיישא עד מהרה אופי לאומני

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help