sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ממתקפת הנאצריזם והתייצבה ; בלוב עלה מועמר קדאפי ; בסודאן ג'עפר נומיירי ; בסומליה סיאד בארה . ירדן התייצבה אחרי “ ספטמבר השחור “ של , 1970 והמלך חוסיין זכה גם להעביר את השלטון לבנו עבדאללה השני . כמובן , כמה מהשליטים כשלו לאורך הדרך , אך בהכללה ניתן לקבוע כי במשך 40 שנה ומעלה התקיימו במזרח הערבי משטרים אוטוריטטיביים ויציבים . משטרים דיקטטוריים אלה הצליחו לשרוד תוך הפעלת כוח ותושייה ומנגנוני דיכוי ושחיתות . עתה , שלוש שנים אחרי , 2011 ניתן לומר כי תמה תקופתם . רבים כבר מתגעגעים אליה , אך ספק אם מישהו יצליח לבנות מחדש בארצות כמו סוריה , עיראק או אפילו מצרים מנגנוני שליטה תחת אלה שקרסו ב . 2011 - תפנית שישית : חזרת האסלאם הפוליטי התפנית השישית , חזרת האסלאם הפוליטי , התרחשה במרוצת תקופת השליטים . מאז חורבן האימפריה העות'מאנית נשמרה גחלת האסלאם בתחומי התרבות , המוסר , המשפט המקומי , ועל ידי תנועות מחאה מזדמנות . " האחים המוסלמים" במצרים ובארצות נוספות , המשטר הווהאבי בסעודיה , ועוד , ניסו לשמור על ממדיו הפוליטיים של האסלאם , על היותו “ דין ודולה , “ דת ומדינה . ואולם חזרת האסלאם אל לב ההיסטוריה האזורית החלה בשנות השבעים , בעקבות מפלת הערביות החילונית , ועם התגברות המחאה נגד משטרי הדיקטטורה . סיסמת "האחים המוסלמים" כי האסלאם הוא הפתרון , החלה נפוצה כמעט בכל ארצות האזור . לצד פעילות סבלנית בתחומי ההפצה והתעמולה ( אל - דעווה ) חזר גם אסלאם קנאי כבסיס להתארגנויות , לתנועות , לפעילות מחתרתית . אל - גמאעאת שרצחו את סאדאת במצרים , החמאס הפלסטיני , חזבאללה בלבנון , השיעים בעיראק , האחים המוסלמים בירדן . אל - קאעידה פרצה גבולות ומימשה את המסר הכול-עולמי של האסלאם הפוליטי , ובדורנו נפוץ הוא באסיה , אפריקה ואירופה . תפנית שביעית : חזרת איראן ותורכיה התפנית השביעית כרוכה בעליית האסלאם , והיא הצטרפותן מחדש של איראן ושל תורכיה למעגלי המזה “ ת , ובתפקידי מפתח . איראן , שהייתה שולית למדי עד , 1979 “ מדינת פריפריה “ גם בהגדרה בן-גוריונית מפורסמת , ( 1958 - מ ) הפכה לאחר מהפכת חומייני לשחקנית ראשית , ידה בכול ויד כל בה . תורכיה , שנפרדה בהנהגת אתאתורכ מהאסלאם אפילו כתרבות – גם היא “ מדינת פריפריה “ בראיית שנות השישים - שבה אליו בהנהגת "מפלגת החירות והצדק" של ארדואן , ויש לה יומרות להנהגה מחודשת באזור . כיום אין כבר “ מזרח ערבי “ אלא מרחב מזרח תיכוני גדול יותר , מסובך יותר , ושסוע יותר . האסלאם הפוליטי לא סיפק ומספק לו אחדות , אלא דווקא מעמיק את הקרעים . התהום ההיסטורית הפעורה בין הסונה לשיעה הפכה רלבנטית , והיא הועמקה עם הצטרפות איראן מצד אחד ותורכיה מצד שני . בני המיעוטים הנוצריים , שתרמו הרבה לתמורות העת החדשה בכל ארצות האזור , מהגרים ממנו ואולי אף נסים בבהלה . האכזבות משלטונם הזמני של האחים המוסלמים במצרים , משלטון החמאס בעזה , מתפקוד חזבאללה בלבנון , ממעורבות קנאי האסלאם בסוריה ובעיראק - מטילות ספק בסיסמת “ אל - אסלאם הו אל - חל “ ( האסלאם הוא הפתרון ) באזור כולו . תפנית שמינית : טלטלת 2011 וסוף עידן השליטים התפנית השמינית היא כמובן אירועי 2011 וימי הטלטלה הנוכחיים . לפרצי המחאה שגרמו לקריסת משטרי השליטים קדמו שלל תמורות , וביניהן , אולי במרכזן , מהפכת התקשורת מצד אחד , ועוצמת התסכול של בני הדור הצעיר מצד שני . הסיפור קצת שונה ממדינה למדינה , ובכל זאת הייתה תגובת שרשרת כלערבית . למשטרים הדיקטטוריים הייתה יכולת להרחיב את שורות מעמד הביניים באמצעות בניית רשתות להקניית השכלה , אך לא הייתה יכולת לקלוט את הבוגרים במעגלי עבודה של במשך 40 שנה ומעלה התקיימו במזרח הערבי משטרים אוטוריטטיביים ויציבים . משטרים דיקטטורים אלה הצליחו לשרוד תוך הפעלת כוח ותושייה ומנגנוני דיכוי ושחיתות סיסמת האחים המוסלמים כי האסלאם הוא הפתרון , החלה נפוצה כמעט בכל ארצות האזור . לצד פעילות סבלנית בתחומי ההפצה והתעמולה ( אלדעווה ) חזר גם אסלאם קנאי כבסיס להתארגנויות חורבות מגדלי התאומים במנהטן , 11 . 9 . 2001 אל - קאעידה . פרצה גבולות ומימשה את המסר הכול - עולמי של האסלאם הפוליטי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help