sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הטלטלה כתפנית “ האביב הערבי “ ניעור בשנת 2011 והסתייע בצעירים נלהבים שביקשו לשנות את הסדר הקיים ונשענו על האינטרנט ועל התקשורת הגלובלית . עתה נראה כי יותר מדויק להגדיר את פרק הזמן הזה כטלטלה . שמונה פניות עשה הטנדר המזרח-תיכוני עד כה , והיד עוד נטויה חגי ארליך | פרופסור אמריטוס להיסטוריה של המזה “ ת ואפריקה , אונ' ת . א “ המעולם פריחה טלטלה מונח הרכב , , “ אביב עולם , ירד מתאים מהפרק ערבי התנועה אולי . , “ שבישר המונח בדרכים יותר . בזמנו שהחל הוא , בדרכי שאוב ניצני רווח , ההיסטוריה . הוא מתאים גם למי שמנסה ללמוד ולהבין את ההווה ומשמעויותיו . ההיסטוריון כמוהו כנוסע בטנדר סגור ופניו רק לאחור . מאחור הולך ונפרש העבר , אבל אין תצפית קדימה . הטנדר נוסע בנתיב לא נתיב , מטלטל בין הרים וגיאיות . ההווה הקרוב שרוי כולו באבק הדרך , רב בו הנסתר . העתיד לא ידוע . הדרך לאחור מתבהרת ככול שנתיבה רחוק יותר , כשנוצרת פרספקטיבה . תפקידו של ההיסטוריון לאתר את הנתיב שהשאיר הטנדר . אם לא יאתרו , ינתחו , וינציחו -- תבוא השכחה ותגרום לדהייתו . הוא יעלם . אין היסטוריה , אמר כבר חכם אחד , יש היסטוריונים . אך במה תועלתם ? גם אם ייטיבו לתאר את העבר , האם יתרמו לביטחון נוסעי הטנדר ? יבהירו את ההווה ? יתנו צפי אמין לעתיד ? הלא בכל רגע נתון יכולה מהמורה בלתי נצפית להפוך את הרכב . רכב אחר עלול להתנגש בו . פגע כזה או משנהו יסיטוהו לכיוון אחר . האם בכלל יש לטנדר נהג מיומן , או שמא עשרות ומאות ידיים מושכות בהגה לכיוונים שונים ? ההיסטוריון הישר יאמר לשומעיו כי הוא ממפה את תפניות העבר , אבל אין לו שום ידע עדיף מעבר לכך . הוא אולי יכול להסביר איך הגענו לכאן , מה משמעות ההווה . גם זה משהו , ועדיף על ניחושים בעלמא . כמספר ההיסטוריונים מספר ההיסטוריות . להלן הפרספקטיבה שלי . תפנית ראשונה : המאבק בין מודרנה של זהות למסגרות מסורתיות שמונה פניות עשה הטנדר המזרחתיכוני מראשית המאה העשרים עד הטלטלה הנוכחית . כל תפנית השאירה משקע בחלקי הרכב . הוא מטלטל לא רק בשל תוואי הקרקע , אלא בשל מצב רכיביו . הטנדר המזרח תיכוני הערבי במצב גרוע . הוא במשבר המסובך ביותר מאז החל את דרכו . התפנית הראשונה התחוללה בעשור הראשון של המאה העשרים , בקטע דרך שנקרא לו “ צמיחת הלאומיות המודרנית . “ אז קמו “ תורכים צעירים ;“ חלוצי הזהות המצרית החדשה ; ראשוני הקריאה להיבדלות ערבית ; מחוללי המהפכה החוקתית באיראן . גם ראשוני הציונות הגיעו לאזור . רעיונות כמו ריבונות העם , פוליטיקה ייצוגית ועוד עלו על המפה והתחרו מצד אחד באסלאם כמערכת הזהות הכוללת , שעיצבה את האזור מהמאה השביעית . ומצד שני במערכות ההשתייכות האחרות : השבט , העדה , המשפחה המורחבת , החמולה , הכיתה הדתית הנפרדת , קהילות המיעוטים ועוד . רעיונות הלאומיות המודרנית ממשיכים להשפיע על המרחב ועל טלטלתו הנוכחית . המאבק בין מודרנה של זהות למסגרות מסורתיות חזר מאז 2011 להיות רלוונטי מתמיד . מדינות המזה “ ת במקום האימפריה העות'מאנית התפנית השנייה התחוללה בעקבות מלחמת העולם הראשונה . תחת האימפריה האסלאמית העות'מאנית קמו המדינות הנמצאות עד היום על מפת המזרח התיכון . גבולות בינלאומיים שאושררו בחבר הלאומים שרטטו מסגרות ממלכתיות , לתוכן נוצקו מערכות חיים ופוליטיקה . רשתות חשמל ופנסיה , חינוך ובריאות , משרדי ממשלה , צבאות , סמלים , דגלים , תשתיות , מעגלי ייצור . מדינות אלה קמו ביוזמת הכובשים הבריטים והצרפתיים , ועד 2011 נחשבו לסיפור מובהק של הצלחה . הן שרדו 90 שנה , התגברו על המבנים המסורתיים הראשוניים שהזכרנו , על אתגרי פיצול מבית ואחדות מחוץ . עתה נמצאות רבות ממדינות המזה “ ת במצב של התפוררות . חלקן יציבות אולי יותר . שאלת עתידן ועצם קיומן מרחפת בחלל . תפנית שלישית : תור הליברליזם מותיר משקעים עד ימינו התפנית השלישית התחוללה בשנות העשרים של המאה הקודמת , תקופה שזכתה לשם “ תור הליברליזם . “ על רקע השפע הכלכלי באותה עת , , “ The happy twenties “ ההגמוניה העולמית של המעצמות הפרלמנטריות , ובהתאם לכתבי המנדט , אומצו חוקות פרלמנטריות והתקיימו חיים מפלגתיים דינמיים במצרים , בלבנון , בעיראק ובסוריה . אגודות אזרחיות ועיתונות חופשית יחסית עודדו תרבות פתוחה וחילונית . קמו אוניברסיטאות של ממש בקהיר ובביירות . מיעוטים וזרים ניהלו את הכלכלות העירוניות . האליטות של המשפחות המובילות היו בעלי הקרקעות שישבו בערים אך התעסקו בחקלאות החד-גידולית , המונוקולטורה : כותנה במצרים , תמרים בעיראק , פרדסים בארץ ישראל וכדומה . יהודים שגשגו במצרים , בעיראק , בסוריה , עבד אל - פתאח סיסי . רבים נושאים עיניים לצבא ולקצונה בתקווה שייצבו מחדש את המערכות ושזה יתגלה כנאצר בשעתו

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help