sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

תוביל אותו , כך שישקף את מה שישראל רוצה להשיג . בחוק יהיה מנעד ענישה סביר . לא לפנות מיד לסעיף , 113 שמדבר על ריגול . כשלוקחים את כל ההיבטים האלה – איזונים ובלמים חדשים , העמדת ייעוץ , חוק חדש – המודל הזה מתאים לעידן שבו מניעה מוקדמת היא בעייתית . כמו כן , ישנו הרעיון שהגוף יהיה אזרחי ולא צבאי . " תפקיד מיוחד במינו בתפקיד כה סבוך , נשאלת שאלה לגבי הסמכות והאחריות – האם ניתן להפריד ביניהן ומי מהן מצויה אצל הצנזור ? ואקנין - גיל : “ נכון להיום האחריות היא עליי והסמכות היא שלי . נחלק לדה פקטו ודה יורה . אני לא מכירה מקרה שבו צנזור אישר ידיעה לפרסום , הייתה בה פגיעה בביטחון המדינה ולקחו את העיתונאי למשפט . כלומר , דה פקטו – כאשר הצנזור פוסק , הסמכות אצלו וגם האחריות היא שלו מול מערכת הביטחון . מבחינת מילות החוק , לא תגלה זאת . אם יועץ משפטי יבוא בטענות לעיתונאי שיגיד ‘ הצנזור אישר לי' – לכאורה ההגנה הזו לא תעמוד לו . למה לכאורה ? כי אין שום מקרה שבו צנזור אישר פרסום ובאו לעיתונאי בטענות . " אבל כן נמצא בלם מסוים לצנזור , גם הוא נושא רותח בשיח הציבורי – איסור הפרסום . ואקנין - גיל : “ עלתה סוגיה של צווי איסור פרסום לנוכח מקרים שבהם אמרו , ‘ הצנזור לא מקבל את דעתנו – נציב צו איסור פרסום . ' נאבקנו וטענו שהצנזור ייתן את עמדתו הנקייה , שכפופה רק לטיעון המשפטי , והם שיעשו כרצונם עם צו איסור הפרסום . היום כשיש צו כזה , הצנזורה מנועה מלהביע עמדתה בכלל . שני : “ אני רציתי שבג"ץ יפסוק בין דעתו של הצנזור לבין דעתה של פרקליטות המדינה . " ואקנין - גיל : “ הוגשו שני בג"צים בשנת 2000 ובג"ץ התחמק ממתן החלטה . " שני : “ זו הייתה תקופה עם יותר מדי מאבקים בין הצנזור לבין פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה . אבל כשאליקים רובינשטיין , היום שופט עליון , היה היועץ המשפטי לממשלה , התקיים אצלו דיון שצריך היה לכאורה לפסוק בין עמדת מחב ) ש" מערך ביטחון שדה ) דאז לבין עמדת הצנזורה . הצנזור אישר וזה הגיע לדיון . " , ואקנין - גיל : “ היועץ המשפטי לממשלה אמון על האיזונים בין הצדדים , הוא האורים והתומים , והוא אומר לצנזור שכפוף לפסיקת בג – ץ" ‘ מן הראוי שעמדתו של מחב"ש תהיה עמדתו של הצנזור' – איך אפשר לשתוק מול זה ? אני הייתי מתפוצצת . אבל יצחק ניהל את המאבקים האלה בדרכו הוא . " שני : “ נערך דיון בראשות הרמטכ"ל שאול מופז , כשראש אמ"ן היה האלוף עמוס מלכה . אמרתי בדיון הזה לעמוס , ‘ אתה מדבר כעת מפיו של ראש מחב"ש , אבל בעניין הזה אתה לא מבין ולא עוסק מספיק . עמדתך לא יכולה להתקבל . ' ממלא מקום הפצ"ר שישב בדיון זה ושמע זאת נפל מהכיסא . אבל זוהי מהות סמכות הצנזור . כששאלו אותי מי המפקד שלך אמרתי , ‘ החוק' “ אחרי תפקיד הצנזור , קשה מאוד למצוא תפקיד שיהיה כל כך תופס ומעניין , עם עוצמה כזאת . העוצמה רבה , אבל ביטויה בכל פעם – קטן . " ואקנין - גיל : “ הצנזור יושב על אזור ה'בין . ' בין מערכת הביטחון לתקשורת , בין הדרג המדיני למערכת הביטחון , בין התקשורת לעולם המשפט . לא שייך לאף גוף ובעיקר חווה את מה שמי ששייך לגוף מסוים לא רואה . כל המשקפיים משתנות . אתה מסתכל על המדינה ומתפכח . כולל אנשים שהיו עבורי בבחינת ‘ מפקדי הנערץ . "' שני : “ לפני שהייתי צנזור ראשי הייתי -------ולפני כן רב סרן העוזר של הצנזור הראשי , כלומר חוויתי את מלוא החוויה של עבודת הצנזורה . וכשבאתי עם כל העושר הזה למלא את התפקיד , כולל כשנתיים בתווך , כשהייתי באמ"ן מחקר , זה הפך אותי לצנזור שהייתי . הבנתי את המערכת יותר טוב מרבים אחרים . " ואקנין - גיל : “ לאדם העומד בראש הגוף הזה יש משמעות גדולה והשלכה רבה על התפקיד . יש תרבות ארגונית , מורשת , מקצועיות שמובלת על ידי הצנזורים וקו מוביל – אבל הרוח שמשרה מי שעומד בראש הארגון משפיעה על הכול , כולל עד אחרון הצנזורים . " שני : “ בעקבות בג"ץ שניצר נקבע שהצנזור יפסול רק כאשר יש ודאות קרובה לפגיעה ממשית בביטחון מדינת ישראל . זו אמירה . כשנפטר ד"ר רוטנשטרייך , השופט בענייני הצנזורה של מדינת ישראל , שישב שנים בראש ועדת השלושה , ידעתי כי תמה תקופה . הוא החזיק את ועדת השלושה כמו שצריך . כשמלאו 30 לפטירתו , הרצה השופט העליון אהרן ברק באוניברסיטת תל אביב על תקשורת וביטחון . זה היה סמוך לפסיקתו של ברק בפסק דין שניצר . לא התאפקתי ובהפסקה ניגשתי אליו ואמרתי לו , “ שתדע , מה שכתבת בפסק הדין , עבדתי לפיו 12 שנים לפני שאתה כתבת אותו . " הוא ‘ נשתל . ' כי מה בעצם אמרתי לו ? ‘ חשבת שאתה מחדש , עושה שינוי בערכים , אבל הצנזור אומר לך – ככה עבדתי עד היום , והגדרת את זה נהדר . "' עם זאת , שני מציין כי יש שוני משמעותי בין ההגדרות . “ ההבדל המהותי הוא בין ההגדרה ‘ שיש בו כדי לפגוע בביטחון המדינה , ' לבין ‘ רק כאשר יש ודאות קרובה לפגיעה ממשית . ' זה הרבה יותר מסובך . באחד מכנסי לשכת עורכי הדין דנו בפסיקות בענייני ביטחון והעלו אותי על המוקד בעניין בג"ץ שניצר . אמרתי להם : ‘ לא ידעתי איך לאכול את ההגדרה של ודאות קרובה לפגיעה ממשית בביטחון מדינת ישראל . ' כי אין מי שמפרש את זה ואומר מה זה בדיוק ואיך לעבוד לפי זה . אמרתי לעצמי ‘ אני לא משנה כהוא זה מהעקרונות שעבדתי לפיהם עד היום . אם זה ימצא חן בעיני התקשורת – טוב , ואם לא – שבג"ץ יגיד את דברו . " בג"ץ שניצר : עורך "העיר" ביקש לבקר את ראש המוסד הליך משפטי שנידון בבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ בשנת . 1988 מדובר בעתירה שהגיש עורך עיתון "העיר" מאיר שניצר נגד הצנזור הראשי דאז , תא"ל יצחק שני . העתירה הוגשה בשל כתבה שפסלה הצנזורה , שעניינה ביקורת על תפקודו של ראש המוסד דאז , נחום אדמוני , תוך ציון העובדה שהוא עתיד להתחלף בתפקידו . עיתון העיר ערער על החלטת הצנזור לפסול קטעים נרחבים בכתבה שעסקו , בין היתר , בתיאורו של ראש המוסד , שזהותו הייתה אז אסורה לפרסום , ביקורות אודות תפקודו , ועיתוי מועד החילופין בצמרת המוסד . בג"ץ זה עסק בסמכותו של הצנזור הראשי והנסיבות של ביטחון המדינה שבהן הוא רשאי לאסור פרסומים בעיתונות . בפסיקתו של השופט ברק , אליו הצטרפו גם שני השופטים הנוספים בדיון , נקבע כי הצנזור הראשי מוסמך לפסול ידיעה רק אם נראה כי יש בפרסום משום ודאות קרובה לפגיעה ממשית בביטחון המדינה , בשלום הציבור ובסדר הציבורי " ) מבחן הוודאות הקרובה . ( " עוד קבע השופט ברק , כי אין גופים החסינים מביקורת שיפוטית , ובכלל זה גם הצנזור הראשי . בית המשפט החליט כי בטיעוניו של הצנזור הראשי לפסול את פרסום הביקורת אודות ראש המוסד ועיתוי ההחלפה , אין ודאות קרובה לפגיעה ממשית בביטחון המדינה . לפיכך התקבלה העתירה של שניצר .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help